آمریکا به دنبال برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع کره شمالی

تارنمای شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا گزارش داد: آمریکا امیدوار است در واکنش به دومین آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی، روز دوشنبه نشست اضطراری شورای امنیت را برگزار کند.

به گزارش ایسکانیوز، سی بی اس نیوز افزود: «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز شنبه به این شبکه خبری گفت که آمریکا خواستار برگزاری نشست شورای امنیت و مذاکره درباره واکنش جامعه بین المللی به دومین آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی در ماه جاری است، هر چند که برای برگزاری این نشست فوق العاده هنوز درخواستی رسمی داده نشده است.
موشک پرتاب شده از سوی کره شمالی در روز جمعه قبل از فرود آمدن در دریای ژاپن، مسافتی هزار کیلومتری را طی کرد. تحلیلگران گفته اند این موشک شهرهایی مانند لس آنجلس، شیکاگو و نیویورک را در تیررس موشک های پیونگ یانگ قرار می دهد.
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کرد و روز جمعه در بیانیه ای آن را «نقض آشکار قطعنامه های متعدد شورای امنیت» خواند و چنین قطعنامه هایی را بازتاب خواسته جامعه بین المللی دانست.
تیلرسون، همچنین روسیه و چین را «زمینه ساز اصلی اقتصادی برنامه توسعه موشک بالستیک و سلاح هسته ای کره شمالی» خواند.
کره شمالی اولین آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیمای خود را چهارم ژوئیه (13 تیر) انجام داد؛ آزمایشی که به گفته تحلیگران قادر به رسیدن به خاک آلاسکا بودند. به دنبال این آزمایش، به دلیل مخالفت روسیه با لحن اشاره به موشک بالستیک قاره پیما، شورای امینت نتوانست درباره بیانیه ای در محکومیت پیونگ یانگ به توافق دست یابد.
از آن زمان تاکنون، آمریکا و چین در حال مذاکره درباره مفاد قطعنامه ای جدید علیه کره شمالی هستند.
نیکی هیلی در واکنش به آزمایش نخست موشک قاره پیمای کره شمالی در چهارم ژوئیه خواستار تشدید تحریم های کنونی علیه کره شمالی شد. وی همچنین از شورای امنیت خواست تحریم های جدیدی را برای جلوگیری از ارز مورد نیاز کره شمالی در تامین مالی برنامه هسته ای اش وضع کند.
تحریم های جدید پیشنهادی از سوی آمریکا شامل محدودیت واردات نفت، افزایش تحریم های دریایی و هوایی، افزایش تحریم مقامات و توقیف دارایی ها و محدودیت مسافرتی بوده است.
دو تن از دیپلمات های مطلع از مذاکرات مربوط به درخواست واشنگتن برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت به شبکه خبری سی بی اس گفته اند که آمریکا به دنبال افزودن نام «کیم جون یون» رهبر کره شمالی به فهرست تحریم محدودیت های سفر و توقیف دارایی های مقامات هستند. بعید به نظر می رسد که چین به عنوان نزدیک ترین متحد کره شمالی، اجازه چنین اقدامی علیه کیم جون یون را دهد.
«لیو جیه یی» سفیر چین در سازمان ملل متحد به سی بی اس نیوز گفت: آمریکا و چین در حال همکاری بر سر قطعنامه ای جدید هستند.
وی افزود: متن این قطعنامه جدید بر این اساس است که هر دو کشور موافق خلع تسلیحاتی شبکه جزیره کره هستیم اما باید به مذاکرات و تنش زدایی برگردیم.
متحدان غربی آمریکا در شورای امنیت از تحریم های بیشتر علیه کره شمالی حمایت می کنند. «فرانسوا دولاتر» سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، کره شمالی را تهدیدی جهان، جدی و جهانی توصیف کرده و گفت به همین دلیل ما خواستار واکنشی سریع و قوی شامل تحریم های بیشتر از سوی شورای امنیت علیه پیونگ یانگ هستیم.

منبع: ایرنا

801

کد خبر: 821358

وب گردی

وب گردی