دستاوردهای چشمگیر،  تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در طی 30 ماه

معاون آموزشی وزارت بهداشت به بیان برخی  اقدامات صورت گرفته در راستای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی 30 ماه گذشته پرداخت. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشوربرگزار شد، با اشاره به حجم بالای امور حوزه آموزش وزارت بهداشت گفت: علیرغم تلاش های صورت گرفته برای واگذاری اقدامات به دانشگاه ها حدود نیمی از مکاتبات وزارت بهداشت مربوط به حوزه آموزش است. این حجم کار بالا در دانشگاههای علوم پزشکی نیز وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: علیرغم این حجم کار زیاد، همکاران در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اقدامات ارزشمندی را در راستای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجان داده اند که ثمرات آن در این مدت کوتاه قابل ملاحظه است.

دکتر لاریجانی آغاز تحول در آموزش علوم پزشکی را در فروردین ماه 1394 ذکر کرد و گفت: در ابتدای کار تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت در قالب 12 سیاست کلی آغاز شد که این برنامه پس از بازبینی های مختلف در اردیبهشت ماه تصویب شد.

وی تصویب سند آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت در اردیبهشت ماه 1394 را نقطه عطفی در آموزش علوم پزشکی کشور برشمرد و گفت: همچنین در همین برهه زمانی شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و همایش آموزش پزشکی برگزار شد و فرایند بازگردان برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی شروع شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خرداد 1394 را زمان آغاز تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: در همین زمان از تمامی معاونین آموزشی وزارت بهداشت از ابتدای جمهوری اسلامی ایران دعوت شد تا از نظرات ایشان در تدوین برنامه ها بهره برداری شود.

دکتر لاریجانی آغاز اجرای سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در کشور و آغاز راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را از وقایع مهم دیگر حوزه آموزش در خرداد ماه 94 ذکر کرد و گفت: در تیرماه همان سال طرح محاسبات نیروی انسانی و روند راه اندازی تخصص پزشک خانواده آغاز شد.

وی به تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی و همچنین کمیته ملی بیماری های غیرواگیر در تیرماه 94 اشاره کرد و افزود: سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر در همین دوران نهایی شد. این سند امروزه از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و در مجامع بین المللی مطرح می باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: رتبه بندی آموزشی دانشگاهها که دور دوم آن در مرداد 94 به اتمام رسید، در بسیاری از بخش های کشور نتوانسته اجرایی شود. همچنین در این ماه نشست هایی با برخی ذینفعان نظیر معاونین آموزشی و همچنین قطب های علمی برگزار شد و مذاکراتی در زمینه اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سامانه Education IRAN نیز در شهریور ماه همان سال راه اندازی شد، اظهار داشت: اکنون تمامی برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی ترجمه شده و در بخش ویژه هر دانشگاه در این سامانه قرار دارد.

دکتر لاریجانی از برگزاری نشست انجمن های علمی گروه پزشکی و همچنین هفتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در شهریورماه 94 سخن گفت و خاطرنشان کرد: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مهرماه همان سال به دانشگاهها ابلاغ، کمیته راهبردی تدوین راهنماهای بالینی تشکیل و اقداماتی برای ساماندهی وضعیت استعدادهای درخشان آغاز گردید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت آبان 1394 را زمان واسپاری ماموریت های مشترک و ویژه در قالب بسته های تحول و نوآوری به مناطق آمایشی کشور ذکر کرد و گفت: این امر بستری برای تحول بنیادین در آموزش علوم پزشکی کشور است و این امکان فراهم شده تا دانشگاهها با اجرای ماموریت های ملی بتوانند در سطح کشور اثرگذار باشند.

وی از آغاز اولین دور سفرهای استانی مسئولین معاونت آموزشی به مناطق آمایشی در آذر 1394 سخن گفت و اظهار داشت تعاملاتی که با محیط صورت گرفته بستر خوبی برای تحول در آموزش عالی حوزه سلامت فراهم کرده است.

دکتر لاریجانی گفت: مرکز آموزش مهارتی یکی از ملزومات توسعه آموزش علوم پزشکی است که در دنیا مورد توجه قرار می گیرد و جای خوشبختی است که در قالب بسته های تحول و نوآوری اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور به این مرکز مجهز شده اند و اولین دوره آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی در دی 1394 برگزار شد.

معاون آموزشی وزارت برگزاری چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی و پرستاری با حضور بسیاری از متخصصین این حوزه را یکی از اقدامات صورت گرفته در بهمن ماه 94 ذکر کرد و گفت: اولین آزمون الکترونیک پیش کاروزی دانشجویان پزشکی در اسفندماه همان سال برگزار شد و در این ماه ابلاغ نقشه آمایش بین الملل و آغاز فرایند اعتباربخشی بین المللی دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مصوبه اختصاص 1 تا 3 درصد درآمد اختصاصی دانشگاهها به حوزه آموزش در فروردین 95 انجام شده گفت: در اردیبهشت ماه این سال دوره کارشناسی ارشد مجازی برای اساتید دانشگاههای علوم پزشکی آغاز شد و همین برنامه در آینده زمینه ساز ارتقای حوزه اموزش را فراهم می کند.

دکتر لاریجانی آغاز برگزاری برخی از آزمون های بین المللی در داخل کشور در خرداد 95 را از دیگر اقدامات صورت گرفته ذکر کرد و اظهار داشت: در تیرماه 95 نیز آیین نامه نظام آموزش مهارتی و حرفه ای ابلاغ شده است.

دکتر لاریجانی آغاز ارزیابی بیرونی اعتباربخشی موسسات آموزشی و همچنین آغاز به کار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مجازی و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی را از رویدادهای مهم مرداد 95 ذکر کرد و گفت: در مهر ماه کارگروه های ویژه پایش و رصد بسته های تحول و نوآوری و کمیسیون ملی کتب مرجع تشکیل شد.

وی از تغییر روند ارزشیابی دانشگاه ها و مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در آبان 95 سخن گفت و اضافه کرد: راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی نیز در آذر ماه سال گذشته به دانشگاهها ابلاغ شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به گزارش های دوره ای منتشر شده از اقدامات صورت گرفته در راستای بسته های تحول گفت: گزارش توصیفی اقدامات مناطق آمایشی در راستای بسته های تحول و نوآوری به صورت جامع در دی 95 منتشر شد و رونمایی از سند استانداردها و راهنماهای اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی و ابلاغ اساسنامه مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای در بهمن ماه 95 انجام شده است.

دکتر لاریجانی بر لزوم ثبت رویدادها و اقدامات انجام شده در راستای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: در اسفندماه 95 شماره ویژه ای از مجله طب و تزکیه به این امر اختصاص یافت و این روند باید در دانشگاهها و وزارت بهداشت ادامه یابد تا در آینده از این تجربیات استفاده شود.

وی از ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در قالب سامانه آتنا سخن گفت و اظهار داشت: ارزیابی بیرونی فرایند اعتباربخشی موسسه ای در اردیبهشت 96 اتمام یافته و نتایج آن در جشنواره شهیدمطهری اعلام شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در خرداد ماه 96 ایجاد کمیته های اخلاق در آموزش به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد و دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور در شورای عالی اخلاق پزشکی مصوب شد.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی و همچنین دکترای دندانپزشکی عمومی با مشارکت جمع کثیری از مسئولین بازبینی و در مردادماه 96 در شورای عالی برنامه ریزی مصوب گردیده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: آنچه ذکر شد بخش کوچکی از تلاش هایی است که در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام شده و طی 2 سال گذشته شاهد تلاش های بسیار گسترده ای در سطح کشور در این راستا بوده ایم.

200/202

کد خبر: 821359

وب گردی

وب گردی