بی مهری های انسانی، باعث تلف شدن فک خزری شد

یک قلاده گونه در حال انقراض و حفاظت شده فک خزری پس از چند روز دوری از محیط زیست زندگی و ضرب و شتم توسط بعضی افراد، 12 ساعت بعد از تحویل به اداره محیط زیست بندرانزلی، به دلیل خونریزی داخلی تلف شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در دورانی که مردم دنیا نگران محیط زیست و زیستگاه های طبیعی بوده و با جان و دل در راستای حفاظت از محیط زیست بویژه گونه های در حال انقراض، با تشکیل انجمن های مردم نهاد درصدد حفظ طبیعت و منابع زیست محیطی برجای مانده از جور زمانه تلاش می کنند؛ متاسفانه شاهد آنیم که در شهر ساحلی انزلی با بی مهری برخی نسبت به یک گونه نادر و حفاظت شده و از همه مهمتر در حال انقراض فک خزری، این حیوان که مدت ها از محل زندگی اش دور نگه داشته شده بود، می میرد.
بر اساس اعلام برخی منابع محلی این فک توسط فردی از اهالی شهرستان بندرانزلی صید شد و پس از سه روز نگهداری دور از محیط زندگیش، فردی دیگر از حافظان و دوستداران محیط زیست این فک را خریداری کرده و در دریا رهاسازی می کند اما این حیوان پس از سه بار رها سازی در دریا ، به ساحل باز می گردد تا جاییکه با حصول اطمینان از اینکه این فک از مشکل خاصی رنج می برد، به اداره حفاظت از محیط زیست بندرانزلی اطلاع داده می شود.
ماموران این اداره پس از تحویل فک خزری آن را به یکی از استخرهای مجهز پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی کشور در بندرانزلی منتقل و در محیطی همسان با محیط زندگیش نگهداری می کنند اما متاسفانه این فک پس از 12 ساعت ، تلف می شود و پس از کالبدشکافی توسط کارشناسان مرکز تحقیقات فک خزری که از استان گلستان در انزلی حضور یافته بودند، علت مرگ این فک در درجه اول خونریزی داخلی و در درجه دوم، گرمازدگی به دلیل دور ماندن از محیط زیست طبیعی اش عنوان شده است.
علیرغم پیگیری های متعدد ، خبرنگار ایرنا موفق نشد در این ارتباط اظهارنظری کارشناسی از مسئولان اداره محیط زیست انزلی و اداره کل محیط زیست گیلان بگیرد.
بر اساس شنیده ها از جوامع محلی، پیشتر، صیادان فک خزری را رقیب خود دانسته و یکی از دلایل کاهش نسل این حیوان، گرفتار شدن در دام صیادان و رها شدن در ساحل بود که خوشبختانه با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به این قشر زحمت کش جامعه، این معضل و اینگونه تفکر، تا حدود زیادی برطرف شده اما حفاظت از محیط زیست همواره باید مورد توجه مردم باشد چون در صورت تکرار اینگونه بی مهری ها به طبیعت، علاوه بر اینکه اثری از محیط زیست برای آینده باقی نمی ماند، بلکه نسل حاضر باید جوابگوی سوالات بسیاری از سوی آیندگان باشند.
آنچه که مسلم است، این حیوان از گونه های حفاظت شده و در حال انقراضی است که تنها در دریای خزر وجود دارد و یکی از منابع مهم زیست محیطی این دریا به شمار می آید و از آنجایی که پوست، گوشت و حتی چربی بسیار موجود در زیر پوست این حیوان نادر در کشورمان مورد استفاده خاصی نیست، از بین بردن یک قلاده از این گونه نادر، جز حیوان آزاری و بی مهری نسبت به طبیعت، مفهوم دیگری ندارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا فک خزری یا Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند و به ‌طور میانگین یک و نیم متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.
این گونه نادر که ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند، تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود که به دلیل صید بی‌رویه ، به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت، نیازمند حمایت بین‌المللی است چراکه نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.
فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.
براساس اعلام سازمان محیط زیست کمتر از 100 هزار قلاده از این گونه در حال انقراض در دریای خزر وجود دارد.

703

کد خبر: 821416

وب گردی

وب گردی