روابط روسیه و آمریکا بدتر از دوران اوباما

رویکردهای ضدروسی آمریکا پس از آغاز مسئولیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در 20 ژانویه سال جاری، می تواند نشانه آشکاری باشد که مناسبات واشنگتن و مسکو در عرصه های دوجانبه، اروپایی و بین المللی بدتر از دوره حضور باراک اوباما در کاخ سفید است.

به گزارش ایسکانیوز، برپایه تصمیم روز پنجشنبه قانونگذاران آمریکایی که طرح تحریم‌های تهران، مسکو و پیونگ یانگ را با 419 رای موافق و سه رای مخالف تصویب کردند، حلقه تحریم های ضدروسی وضع شده از سال 2014 سخت تر می شود و حتی قدرت نفتی روسیه را در بازار اروپا هدف قرار داده اند تا واشنگتن وارد این عرصه شود.
از زمان روی کار آمدن ترامپ هر چند تحریم های ضدروسی با برنامه ریزی دولت آمریکا چند بار تمدید و تشدید شد، ولی مصوبه تازه اوج اقدام های ضدروسی است که در زمان اوباما هم کمتر دیده شده بود، زیرا رای بالای قانونگذاران امکان هرگونه رد یا وتوی آن را توسط رئیس جمهوری سلب کرده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز بلافاصله پس از انتشار خبر این مصوبه، سیاست تحریمی آمریکا را گستاخی بی حد و مرز خواند.
همزمان مسکو اعلام کرده که برای پاسخ دادن به این تحریم ها آماده شده و با قطعی شدن قانون جدید آمریکایی، تدابیر روسیه نیز مشخص و برای اجرا ابلاغ خواهد شد
روسیه روز جمعه نیز در مقابله با تحریم های جدید، دستور کاهش تعداد دیپلمات های آمریکا را صادر و اعلام کرد، املاک دیپلماتیک این کشور نیز در مسکو از آغاز ماه اوت (سه شنبه آینده) توقیف می شود.
وزارت امورخارجه روسیه یادآورشد: استفاده سفارت آمریکا در مسکو از مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیک در خیابانی داروژنی (در مرکز مسکو) متوقف می‌شود.
در این بیانیه آمده که ابلاغ شده تا شمار کارکنان سفارت آمریکا از اول سپتامبر در مسکو و همچنین سرکنسولگری های این کشور در سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و ولادی واستوک با شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا برابری کند یعنی به 455 تن برسد.
در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه همچنین با اشاره به تصویب طرح تحریم های جدید علیه مسکو نوشته شده است: بار دیگر خصومت طلبی شدید آمریکا در امور بین‌المللی آشکار شد، زیرا واشنگتن با دفاع از حق انحصاری خود در سطح جهانی، با تکبر مواضع و منافع دیگر کشورها را نادیده می‌گیرد.
وزیر خارجه روسیه نیز در باره رویکردهای رو به افزایش ضدروسی در واشنگتن گفت: بسیاری از سیاستمداران آمریکایی گرفتار روس هراسی حتی از نوع جنون آمیز شده اند و در روابط مسکو و واشنگتن، مسائلی شبیه بمب های ساعتی وجود دارد که اندک اندک در حال عمل کردن است.
سرگئی لاوروف سوم مرداد ماه اظهار کرد: در روابط مسکو و واشنگتن مسائل و مشکلات بسیار زیادی از دوره حکومت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا به جای مانده که در واقع شبیه بمب ساعتی است و اندک اندک عمل می کند.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: می دانیم کار برای سیاستمدارانی در واشنگتن که می خواهند با وجود شرایط روس ستیزی جنون آمیز در حال رشد، فعالیت کنند چه اندازه دشوار شده و این شرایط برای افراد خردمند، پیچیده و مشکل است.
سخنان لاوروف می تواند اشاره آشکار به این موضوع باشد که از سال 2014 در چارچوب پرونده اوکراین، روابط مسکو با واشنگتن و اتحادیه اروپا به دلیل تحریم های متقابل و افزایش حضور نظامیان غربی نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا تیره شده است.
از سوی دیگر اواخر سال 2016 نیز اوباما و در روزهای پایانی مسئولیت خود، دستور اخراج ناگهانی 35 دیپلمات روسیه و توقیف دو ملک دیپلماتیک این کشور در واشنگتن و نیویورک را صادر کرد که اکنون به گرهی بزرگ تبدیل شده و دولت ترامپ هم اقدامی برای حل آن نکرده است.
با توجه به این شرایط، اکنون دیده می شود اقدام های ضدروسی در دولت کنونی بسیار پرشتاب تر از دوره اوباما شده است که با رهبری قانونگذاران دارای روحیه ضدروسی به ویژه مک کین سناتور ارشد جمهوریخواه هم حزبی ترامپ و رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا پیگیری و اجرا می شود.
از سوی دیگر، کاخ سفید نیز تاکنون هیچ مخالفت آشکار تعیین کننده یا لابی برای خنثی کردن این طرح ها انجام نداده است. اظهارات ضدروسی جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا یا مقام های ارشد پنتاگون نیز نشان می دهد، روحیه ضدروسی محدود به کنگره و توافق دو حزب جمهوریخواه حاکم و دموکرات نیست، بلکه در دولت ترامپ نیز هواخواهان سرسخت دارد.
با توجه به انتظار تداوم این رویکردها به ویژه پس از هشدار دیروز (ششم مرداد ماه) توسط رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که امیدواریم دیگر نیازی به وضع تحریم های جدید علیه روسیه نباشد، انتظار نمی رود روابط مسکو و واشنگتن شاهد بازگشت به نقطه مصالحه باشد، به ویژه اینکه اختلاف دیدگاههای دو قدرت در روابط فیما بین، منطقه ای و بین المللی در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی، گازی بر سر بازار اروپا، رویارویی نظامی، سوریه و اوکراین بیش از گذشته آشکار شده است، زیرا همزمان آمریکا در حال تشدید اقدام های ضدروسی است و بی شک اقدام های متقابل را در پی خواهد داشت.

منبع: ایرنا

801

کد خبر: 821502

وب گردی

وب گردی