مدیر عامل سازمان انتقال خون: از نظر تامین خون و فرآورده های خونی به خودکفایی رسیده ایم

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : بر اساس مطالعه ای که در خارج از کشور بر یک میلیون پلاسمای حاصل از اهدای خون ایران انجام شده است، می توان گفت از نظر ژنوم های ویروس HIV  و هپاتیت A،B،C خونی که در ایران اهدا می شود از نظر سلامت هم سطح کشورهای اروپایی است.

دکتر علی اکبر پور فتح الله در گفت و گو با ایسکانیوز در روز ملی اهدای خون گفت: همان طور که می دانید امروز روز ملی اهدای خون است و در حال حاضر در چهل و سومین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون در کشور قرار داریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما سازمان ملی انتقال خون از اولین کشورهایی محسوب می شود که پس از قطعنامه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ایجاد انتقال خون های ملی به منظور اهدای خون داوطلبانه و ایثارگرانه ایجاد و موفق شده است که ادبیات خون فروشی را تغییر دهد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : خوشبختانه امروزه از جمله کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه انتقال خون به شمار می رویم ، همچنین 53 درصد اهدا کنندگان ما از جمله اهدا کنندگان مستمری هستند که سالانه 2 بار اهدای خون انجام می دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر می توان گفت 100 درصد اهدای خون در کشور ما داوطلبانه و بدون چشم داشت صورت می گیرد. خوشبختانه در این زمینه موفق شده ایم از نظر تامین خون و فرآورده های خونی به خودکفایی برسیم و خون مورد نیاز کشور را به بهترین شکل ممکن تهیه کنیم.

دکتر پور فتح الله بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی کفایت خون در کشور های دنیا به خصوص در کشورهای در حال توسعه یکی از چالش های عمده است و سالانه 150 هزار مادر در حین دوران بارداری یا زایمان به دلیل عدم دسترسی به خون و فرآورده های خونی با خطراتی مواجه می شوند که خوشبختانه در کشور ما چنین پدیده ای وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر خون کافی در بیشتر نقاط کشور در حال تامین است که این خون از جمله سالم ترین خون ها در جهان به شمار می رود. در این زمینه آزمایش هایی روی پلاسمای مازاد بر مصرف ما که به خارج از کشور برای تولید داروهای مشتق از پلاسما ارسال می شود، انجام شده است .خوشبختانه در این زمینه طی سال گذشته موفق شده ایم یک میلیون پلاسمای حاصل از اهدای خون( که گلبول قرمز آن در مراکز درمانی ما مصرف می شد و پلاسمای آن مازاد بر مصرف بود) را به داروهای مشتق از پلاسما تبدیل کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت :بر اساس مطالعه ای که در خارج از کشور بر یک میلیون پلاسمای حاصل از اهدای خون در ایران انجام شده است، می توان گفت از نظر ژنوم های ویروس HIV و هپاتیت B,C,A خونی که در ایران اهدا می شود از نظر سلامت هم سطح کشورهای اروپایی است یا بهتر از آماری است که در کشور آمریکا منتشر می شود.

701

کد خبر: 821654

وب گردی

وب گردی