اقتصاد دانش بنیان، سند تحول اقتصادی در دانشگاه آزاد

با انتصاب دکتر فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان این امید در سطح بدنه این دانشگاه پدید آمده است تا هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی تغییر و تحولات مثبتی در این مجموعه بزرگ علمی روی دهد. یکی از ویژگی های خاص رئیس جدید دانشگاه آزاد تسلط وی به بر دانش اقتصاد است و از همان روز آغاز به کار نیز تغییر رویه در این دانشگاه محسوس بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ رئیس دانشگاه آزاد در اولین اظهار نظرهای خود در خصوص این تغییر و تحول گفته است «شورای اقتصاد دانش‌بنیان، باید ماتریسی را به منظور تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد از طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی کند که این ماتریس شامل شناسایی منابع در اختیار، فرایند تبدیل ایده به محصول و بازاریابی و فروش تولیدات باشد. تولیدات شرکت‌های دانش بنیان باید در وهله نخست با نیاز استانی و بعد نیازهای ملی و فراملی تناسب و هماهنگی داشته باشد.» او همچنین تاکید کرد:‌«باید ایده‌های موجود در دانشگاه غربالگری و بانکی از ایده‌های کم‌ریسک و متناسب با ظرفیت هر استان تشکیل شود. در گام بعد می‌توانیم از ایده‌های با ریسک اجرای بالاتر استفاده کنیم و آنها را به سرانجام برسانیم.»
در واقع باید گفت که از نظر ریاست جدید، دانشگاه آزاد باید به سمت یک اقتصاد دانش بنیان حرکت کند. در نگاه اول اقتصاد دانش بنیان بدان معناست که در توسعه ی نظام اقتصادی از دانش و علوم مختلف استفاده شود که یکی از بازتاب های آن استارتاپ هایی است که درسال های اخیر نخبگان علمی به آن روی آورده و عملکرد بسیار خوبی نیز داشته است.
با ارتقای علم و سیستم آموزشی کشور و افزایش متقاضیان برای ورود به بازاررکار، وظیفه ی نخبگان دانشگاهی است که برای اشتغال زایی به کمک دولت آمده و در کاهش نرخ بیکاری کارآمد باشند.

وظیفه ی دانشگاه ها نیز در این زمینه محسوس است. در این میان دانشگاه رابط دانشجو و صنعت است. حال این صنعت می تواند دولتی باشد یا اینکه کسب و کاری نو در حیطه ی فنلوری های نوین.

این کار در اکثر دانشگاه های تراز اول دنیا عملی شده و از تخصص و دانش فارغ التحصیلان در اجرای سیاست های اقتصادی و صنعتی همان دانشگاه استفاده می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیش از یک میلیون دانشجو در صورت بهره گیری از دانش متخصصان و زمینه سازی برای اشتغالی درون زا برای ایشان گامی بلند در پیشبرد اهداف اقتصادی خود بر می دارد. این کار می تواند با حمایت از ایده های خلاقانه و عملی کردن پایان نامه های دانشجویی صورت گیرد یا با بهره گیری از دانش متخصصان و تجربه اساتید و سرمایه گذاری دانشگاه، صنعتی بدیع راه اندازی شود. به عبارتی علم، عمل، صنعت و دانشگاه در یک چارچوب قرار دارند که رویکردی اساسی در تحول نظام اقتصادی در کنار نظام آموزشی را شامل می شوند.

پیشتر نیز صالح اسکندری عضو هیئت رئیسه دانشگاه آزاد از بسترهای نهادی برای تغییر و تحول در این مسیر خبر داده بود.او ایده تأسیس بخش تحقیق و توسعه دانشگاه آزاد را مطرح کرده بود. بر این اساس اهدافی که بخش تحقیق و توسعه دانشگاه می‌تواند تامین کند عبارتند از خلق دانش پایه‌ای جدید از طریق تحقیق، خلق سرمایه انسانی از طریق آموزش، انتقال فناوری شناخته‌شده به بخش‌های تجارت، کارگزاری‌های دولتی و دیگر سازمان‌ها، کاربرد دانش در خلق و تجاری‌کردن تولیدات و فرآیندهای جدید یا توسعه انواع موجود، راهبری در نشان دادن مسائل بحرانی محلی، مشارکت در ایجاد بستر مناسب برای تولید دانش محلی و خلق محیط نوآور محلی.

همچنین وظایف بخش مدیریت تحقیق و توسعه دانشگاه را می‌توان مدیریت بر موضوعات تحقیق و توسعه با توجه به سنجش و ارزیابی مزیت‌های نسبی دانشگاه، طراحی زیرساخت‌های ضروری (آزمایشگاه‌ها و انواع متفاوت خاستگاه‌های تحقیق و توسعه)، مدیریت تولید و امتیاز علم و فناوری (ارزیابی، نظارت بر تولیدات، انتقال و توسعه فناوری و مانند آن) و تشریفات اداری (مدیریت، هدایت و سازماندهی انواع نهادهای تحقیقاتی دانشگاهی) دانست. تاسیس بدنه ستادی تحقیق و توسعه در دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور سیاستگذاری در حوزه اهداف و وظایف فوق‌الذکر می‌تواند با استفاده از ابزارهای شتاب‌دهنده‌ (اکسلریتور)، مرکز رشد (انکوباتور) و کسب‌وکار نوپا (استارت‌آپ) در پارک‌های علم و فناوری و در حوزه‌هایی از علم و فناوری (مانند زیست‌فناوری، ریزفناوری و انرژی‌های تجدیدشونده) که دانشگاه آزاد اسلامی در آنها از مزیت نسبی برخوردار است، در دستور کار قرار گیرد. بر همین مبناست که شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور اعضای جدید طی روزهای گذشته تشکیل جلسه داد تا با تاکید بر تولید سرمایه برمبنای ظرفیت‌های خوب علمی این دانشگاه، گامی موثر در جهت عملیاتی‌کردن اقتصاد مقاومتی برداشته شود و در روزهای آینده به‌طور مفصل به این اقدام مهم و موثر دانشگاه خواهیم پرداخت.


آنچه که مشخص است دانشگاه آزاد اسلامی امروز در مسیر یک گذار قرار دارد و هدف اصلی این گذار نیز تغییر سطح این مجموعه علمی و ورود به لایه های جدید دانش و توأم کردن آن با موضوعات اقتصادی است. امری که از دیرباز مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است.

400

کد خبر: 821708

وب گردی

وب گردی