پرسپولیس و معضل بزرگ یورو/سلام فیفا!

باشگاه پرسپولیس بالاخره بعد از سال ها حکم خود را درباره میزان بدهی‌های این باشگاه در پرونده مربوط به دستیاران ژوزه مانوئل دریافت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، تصمیمات اشتباه مدیریتی در باشگاه های بزرگ باعث شده تیم هایی مانند استقلال یا پرسپولیس در سال های گذشته آنطور که باید موفق نباشند. برخی مدیرانی که به دلیل روابط سیاسی به جایگاه مدیریتی این دو باشگاه بزرگ رسیده و معمولا ناموفق بودند تصمیماتی اتخاذ کرده اند که باعث شده دردسرهای این باشگاه تا سال ها بعد از مدیریت شان هم ادامه داشته باشد. یکی از این مشکلات قرارداد رویانیان با مانوئل ژوزه مربی سابق پرسپولیس است که دردسر این مربی با گذشت حدود 5 سال از عقد قراردادش با سرخ هنوز ادامه دارد!

مانوئل ژوزه پرتغالی که در زمان مدیریت محمد رویانیان سرمربی پرسپولیس شد، با این تیم نتایج ضعیفی گرفت و و به سرعت کنار گذاشته شد. مانوئل ژوزه سرمربی پرتغالی سابق پرسپولیس با قراردادی گرانقیمت و بالای یک میلیون دلار برای هر سال هدایت این تیم را برعهده داشت. نتایج ناامیدکننده این مربی باعث شد سرانجام رویانیان سراغ گل محمدی برود. یحیی که در هفته پنجم لیگ دوازدهم از سرمربی گری صبا استعفا داده بود تا دستیار ژوزه شود می‌دانست دیر یا زود سند مربیگری قرمزها به نام او زده می‌شود. اما باشگاه پرسپولیس قصد داشت تا مانوئل ژوزه را راضی کند تا با رضایت خاطر پای برگه فسخ قرارداد را امضا کند.

این پرتغالی نصف مبلغ را در ازای یک نیم فصل گرفته بود اما تنها شرطش برای برکناری گرفتن همه مبلغ قرارداد بود. آنها چند نشست را برگزار کردند اما هرگز به توافق نرسیدند. از این رو پرسپولیسی‌ها هدایت کادر فنی را به یحیی سپردند اما عنوان کردند مانوئل کماکان باید در کنار آنها باشد تا بعدا این مربی ادعا نکند که اخراج شده است. چند هفته این بازی تشریفاتی ادامه داشت تا اینکه این مربی ایران را ترک کرد و بلافاصله برای گرفتن باقی قراردادش به فیفا شکایت کرد. اما پرسپولیسی‌ها هم بیکار ننشستند و همان زمان کمیته حقوقی این باشگاه نامه‌ای را به فیفا زد و عنوان کرد مانوئل ژوزه در صورتی که با آنها قرارداد داشته ایران را ترک کرده است. پرسپولیسی‌ها به واسطه این شکایت، طلب دریافت غرامت 450 هزار یورویی را کردند. همان سال ها بود که رویانیان در یکی از مصاحبه هایش اعلام کرد حاضر هستیم با این مربی به توافق برسیم، اما وقتی کار به شکایت کشیده شد او سال ها باید دنبال پولش بدود. کمی بعدتر رویانیان ادعا کرد با توجه به مستندات پرونده، آنها مبلغی را از این مربی به عنوان غرامت می‌گیرند!

** علی جمشیدی:

معاونت حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام کرده برخی از مدیران سابق این باشگاه مستنداتی را در اختیار وکیل این مربی پرتغالی گذاشته‌اند که بعد از یک نیم فصل ناموفق جای خود را به یحیی گل‌محمدی دستیارش داد. در آن زمان مدیران وقت پرسپولیس با استناد به اینکه ژوزه خود از حضور در تمرینات کنار کشیده، اعلام کردند که از وی شکایت می‌کنند و غرامت هم می‌گیرند! حال آنکه این اتفاق کاملا برعکس رخ داده است. جمشیدی ادعا می‌کند آنها در این دعوی علیه پرسپولیس بوده‌اند. او می‌گوید: بعضاً مدیران سابق وقت باشگاه علیه باشگاه مستنداتی را در اختیار فیفا و طرف مقابل دعوا قرار داده اند که اقرار به ضرر باشگاه و تخدیش وجهه پرسپولیس است. این شرایط کار را برای تیم حقوقی فعلی بسیار سخت کرده است. صرف نظر از نتیجه دادگاه، ما در آینده نزدیک نکات قابل تأملی از اتفاقات و اقدامات پشت پرده این پرونده حساس را با مستندات به اطلاع عموم خواهیم رساند.

همان اوایل خبر های ضدو نقیض زیادی به گوش می رسید؛ شنیده‌ها حاکی از آن بود که مانوئل ژوزه پس از شکایتی که از باشگاه پرسپولیس کرده اجازه داشته تا 5 برابر مبلغ قرارداداش پول بگیرد! یکی از مسئولان باشگاه پرسپولیس در این رابطه در یکی از مصاحبه هایش گفت: کل رقم قرارداد مانوئل ژوزه 2/1 میلیون یورو بوده که 50 درصد را به صورت نقد گرفته که 600 هزار یورو مانده بود که از باشگاه پرسپولیس جدا شد و بعد از آن شکایت کرد. باشگاه پرسپولیس آمادگی اش را برای پرداخت مابقی قرارداد ژوزه اعلام کرده بود اما ژوزه خواستار رقم بیشتری شده است. این مقام آگاه توضیح داد که مستندات را ارائه دادیم و منتظر رای دادگاه فیفا هستیم.

نکته قابل توجه، این است که با دستمزد هر یک از دستیاران ژوزه می شود یک مربی تراز اول خارجی را به ایران آورد؛ در همان زمان گزینه های دیگری مثل گابریل کالدرون و برونو متسو گزینه های هدایت سرخپوشان بودند. گابریل کالدرون 52 ساله آرژانتینی دومین گزینه کمیته فنی پرسپولیس برای هدایت این تیم بود که گفته می شود به دلیل پیشنهاد مالی مناسب، او شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه ها داشت! برونو متسو گزینه مورد علاقه رویانیان در جلسه کمیته فنی به عنوان شانس سوم هدایت سرخپوشان پایتخت در آن دوره انتخاب شد اما در نهایت ژوزه، گران ترین گزینه ها هدایت سرخ ها را برعهده گرفت.

حالا با گذشت حدود 5 سال از این ماجرا، شکایت و دردسر پرسپولیسی ها وارد فاز جدید شد؛ سرخ های پایتخت فصل گذشته در آستانه قهرمانی خطر کسر 6 امتیاز را احساس می کرد اما با تلاش مسئولان وعده هایی که داده شد موفق شدند جلو این اتفاق را حداقل برای همان فصل بگیرند. پرسپولیس قرار بود فصل هفدهم را با -6 امتیاز آغاز کند و که در حال حاضر خبری از این اتفاق نیست!

باشگاه پرسپولیس بالاخره بعد از سال ها حکم خود را درباره میزان بدهی‌های این باشگاه در پرونده مربوط به دستیاران ژوزه مانوئل دریافت کرد. باشگاه پرسپولیس محکوم به پرداخت ۴۳۰ هزار یورو بابت مطالبات دستیاران ژوزه مانوئل شده است؛ حکمی که در آن قید شده است باید در مدت زمان ۳ هفته ای پرداخت شده تا خطرات بعدی نظیر کسر امتیاز و تعلیق از حضور در رقابت ها، گریبان شاگردان برانکو ایوانکوویچ را نگیرد. این حکم در حالی به دست پرسپولیسی ها رسیده است که حساب این باشگاه، مبلغ کافی را برای پرداخت بیش از یک میلیارد تومان به دستیاران ژوزه ندارد!

رقمی که در آینده ای نزدیک و با توجه به اعلام حکم مربوط به پرونده ژوزه مانوئل به مراتب بالاتر خواهد رفت. چرا که هنوز حکم مربوط به پرونده وی صادر نشده است و مکاتبات مسئولان حقوقی باشگاه پرسپولیس با دادگاه بین المللی ورزش همچنان ادامه دارد. گفته می شود ظرف دو هفته آینده، محکومیت مالی باشگاه پرسپولیس درباره این پرونده هم که رقمی نزدیک به 7 میلیارد تومان است، اعلام می شود.

همین موضوع باعث شد تا شاهد بیانیه جدید از سوی باشگاه پرسپولیس و طاهری باشیم. سرپرست باشگاه پرسپولیس بار دیگر از هواداران پرسپولیس خواست تا حساب باشگاه را شارژ کرده و این پول را تامین کنند. باشگاه پرسپولیس از تاریخ اول مردادماه از هواداران تیمش خواستار کمک مالی شد و تا امروز(8 مرداد ماه) هواداران این تیم مبلغ 1,153,180,273 ریال به حساب این باشگاه واریز کرده‌اند. مسئولان باشگاه سال گذشته هم با اعلام بیانیه موفق شدند مبلغ مورد توجهی را به عنوان کمک های هواداری جمع کنند.

بر همین اساس باشگاه پرسپولیس طی درخواست رسمی از هواداران خود، از آنها برای تامین منابع لازم برای پرداخت مطالبات بدهی‌های خارجی خود استمداد طلبید. هواداران این تیم نیز البته نقش پررنگ خود را تا این لحظه با پرداخت مبلغ بیش از 350 میلیونی به جا گذاشتند. طبق اعلام سایت رسمی این باشگاه هواداران این تیم مبلغ 3.795.105.390 ریال به حساب باشگاه واریز کردند که این مبلغ حدود 6 درصد از مطالبات این باشگاه به مانوئل ژوزه را تامین می‌کند.

تیمی که حالا مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیاست و اگر نتواند حکم مربوط به پرونده های حقوقی خود را به طلبکارانش پرداخت کند با خطر جدی کسر امتیاز در رقابت های داخلی و احتمال کنار گذاشته شدن در بازی های بین المللی روبرو شود. اتفاقی که شاید پرسپولیس پرطرفدارترین تیم آسیا را با خاک یکسان کند و حسابی از فتح جام های پیش رو دور کند!

پیگیری های ایسکانیوز برای شفاف سازی این ماجرا هم به جایی نرسید. آقایان هیچکدام پاسخگوی خبرنگار ما نبودند! سردار محمد رویانیان مدیرعامل وقت پرسپولیس که با او از تلفن عمومی هم تماس میگرفتند پاسخگو بود حالا که وقت جواب دادن است تلفنش را برنمی دارد. سعید شیرینی سرپرست آن دوره هم می گوید عادت به مصاحبه کردن ندارد و وقتی پیگیرش می شویم یا رد تماس میزند یا تلفنش را میدهد منشی اش جواب دهد، شیرینی 2 روز است از جلسه بیرون نیامده!

سردار جمشید زارع(قائم مقام رویانیان) هم در دادگاه است ولی تلفنش را جواب می دهد و می گویند چندساعت دیگر پاسخگوست اما هرگز تلفنش را جواب نمی دهد. آقایانی که مقصر اصلی این ماجرا هستند حالا خودشان را کنار کشیده اند و حتی حاضر به پاسخگویی به چند سوال خبرنگاران هم نیستند.

تعداد پرونده های شکایت مربیان و بازیکنان خارجی از تیم فوتبال پرسپولیس باعث شده است که کمیته های قضایی و انضباطی فیفا آشنایی کاملی با نام این باشگاه داشته باشند. در سال های آخر برگزاری مسابقات لیگ آزادگان و قبل از شروع مسابقات لیگ به صورت حرفه ای، آهسته آهسته پای بازیکنان و مربیان خارجی زیادی به ایران و پرسپولیس باز شد. سود مالی بالای انتقال بازیکن و مربی خارجی به ایران باعث افزایش شمار ایجنت ها (همان دلالان) و هجوم خارجی ها به ایران شد.

وقتی قراردادها به هر دلیلی (عمدتا کیفیت پایین مربی و بازیکن خارجی) لغو می شود، طرف خارجی خیلی راحت به فیفا شکایت می کند و پولش را از باشگاه می گیرد. این کار دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نه! پرسپولیس به عنوان رکورددار باشگاه های ایرانی در این زمینه، بارها جریمه شده است؛ هم جریمه نقدی و هم جریمه کسر امتیاز. در کل هر فرد خارجی که به این تیم می آید، چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی یک خطر بالقوه برای این تیم محسوب می شود!

در ادامه نگاهی می اندازیم به چند پرونده شکایتی پرسپولیس در فیفا:

** آری هان:

آری هان هلندی از 27 بهمن سال 84 تا اواسط اردیبهشت سال 85 هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را برعهده داشت. او در این مدت نسبتا کوتاه نتایج خوبی با پرسپولیس گرفت. پرسپولیس در آن زمان از کمبود شدید بازیکن رنج می برد و بهترین گلزنش مهرزاد معدنچی بود! اما آری هان همین تیم را به فینال جام حذفی برد اما قبل از بازی فینال از پرسپولیس جدا شد. این مربی هلندی هم پس از جدایی برای اینکه مطالبات خود و دستیارانش را دریافت کند، از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد.

محمد حسن انصاری فرد مدیرعامل وقت پرسپولیس تاکید می کرد که این مربی به فیفا شکایت نکرده است اما 19 فروردین سال 87 فدراسیون فوتبال نامه ای تهدیدآمیز از فیفا دریافت کرد، در این نامه تاکید شده بود که اگر پرسپولیس طلب 70 هزار یورویی آری هان را پرداخت نکند، شش امتیاز از این تیم کسر خواهد شد. این نامه تهدیدآمیز در زمان مدیریت حبیب کاشانی در پرسپولیس منتشر شد. پرسپولیسی ها هم که اوضاع را خطرناک می دیدند، دست به دامن سازمان تربیت بدنی شدند و در نهایت با دستور محمد علی آبادی طلب آری هان پرداخت شد و پرسپولیس از خطر کسر امتیاز و سقوط به دسته اول نجات پیدا کرد.

** یان نیکولوفسکی:

این دروازه بان مقدونیه ای در زمان مدیریت خطیب در لیگ ششم به پرسپولیس آمد. نیکولوفسکی حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرد اما بزرگترین ضربه ها را به این تیم زد! قرارداد این دروازه با با پرسپولیس 93 هزار دلار بود که پرسپولیس این پول را به او پرداخت نمی کرد. بعد از شکایت نیکولوفسکی، فیفا پرسپولیس را به پرداخت 125 هزار دلار محکوم کرد. پرسپولیس از اجرای این حکم هم سر باز زد اما درست اواسط لیگ هفتم خبر رسید که فیفا شش امتیاز از پرسپولیس کم کرده است. پرسپولیس در آن فصل با افشین قطبی نتایج خوبی گرفته بود و با چند امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان در صدر جدول بود.

بیم آن می رفت که با کسر این 6 امتیاز قهرمانی از دست برود اما در نهایت پرسپولیس در آخرین بازی فصل در دقیقه 97 سپاهان را شکست داد و با وجود کسر شش امتیاز با یک امتیاز بیشتر از سپاهان قهرمان شد. بعدها اوضاع بدتر هم شد؛ فیفا تهدید کرد پرسپولیس را به دسته اول می فرستد. در نهایت در زمان مدیریت محمد حسن انصاری فرد مطالبات نیکولوفسکی در سه قسط 50، 35 و 15 هزار دلاری پرداخت شد تا دردسرسازترین پرونده پرسپولیس در فیفا بعد از کلی خسارت بسته شود.

** وینکو بگوویچ:

اولین سرمربی خارجی پرسپولیس در لیگ برتر وینکو بگوویچ بود. بگوویچ یک فصل خوب را با فولاد خوزستان پشت سر گذاشت. اکبر غمخوار مدیرعامل وقت پرسپولیس برای پروژه عبور از علی پروین پرسپولیس را به این کروات سپرد. او هم که با شال قرمزرنگش دل هواداران را به دست آورده بود خوب شروع کرد اما اوضاع اصلا خوب پیش نرفت و بگوویچ در پایان یک فصل فضاحت بار از پرسپولیس رفت. بگوویچ پس از جدایی نتوانست با توافق و روش های مسالمت آمیز پولش را از پرسپولیس بگیرد و به همین دلیل به فیفا شکایت کرد. در نهایت هم در زمان مدیریت عباس انصاری فرد در پرسپولیس با دریافت دو قسط 70 هزار دلاری، شکایتش از پرسپولیس به فیفا را پس گرفت.


** وینگادا:

وینگادا اولین مربی پرتغالی پرسپولیس در لیگ برتر بود که در زمان مدیریت عباس انصاری فرد، از 21 بهمن ماه 87 هدایت این تیم را برعهده گرفت. این مربی پرتغالی اما پس از شکست پرسپولیس از بنیادکار ازبکستان در تهران و حذف از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا روز ششم خرداد ماه سال 88 به همکاری اش با این باشگاه پایان داد. وینگادا هم پس از جدایی از پرسپولیس خواهان دریافت مطالباتش که حدود 340 هزار دلار بود شد و به فیفا شکایت کرد.

محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس در یکی دو نوبت به دیدار وینگادا رفت تا برای حل این مشکل با او توافق کند. البته دو طرف به توافقاتی هم رسیدند و قرار شد پرسپولیس با پرداخت 200 هزار دلار سر و ته قضیه را هم بیاورد اما باشگاه نتوانست به این توافق هم عمل کند و شکایت وینگادا از پرسپولیس در فیفا به جریان افتاد. در نهایت هم پرسپولیس محکوم به پرداخت تمام مطالبات وینگادا و دستیارش کاروالیو شد. البته بعد از این اتفاق باز هم رویانیان با وینگادا صحبت کرد و او را در جریان مشکلات مالی باشگاه و مسائلی مثل افزایش ناگهانی قیمت دلار گذاشت. وینگادا باز هم با پرسپولیس توافق کرد و به این ترتیب که باشگاه مطالبات او را در سه قسط و تا اواسط اردیبهشت 92 پرداخت کند. در اواخر اسفند قسط اول وینگادا به حسابش واریز شد.

** اشپیتیم آرفی:

این مهاجم آلبانیایی در تاریخ 9 اردیبهشت 88 و زمان مدیریت عباس انصاری فرد با قراردادی دو ساله به پرسپولیس پیوست. طبق اعلام جمشید زارع، قائم مقام پیشین پرسپولیس، طلب این بازیکن و مدیر برنامه هایش در مجموع حدود 130 هزار یورو بود. در زمان مدیریت انصاری فرد و کاشانی به او وعده هایی در مورد پرداخت این مطالبات داده شد که عملی نشد.

چندی بعد مدیر برنامه آرفی بحث شکایت از فیفا، کسر 9 امتیاز و حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا را با رأی فیفا مطرح و حتی اعلام کرد دلالان عربی با او تماس گرفته و اعلام کرده اند حاضرند مبالغی را پرداخت کنند تا این شکایت تا قطعی شدن جریمه ها پیش برود، هر چند مسوولان باشگاه این ادعاها را رد کردند. البته طبق توافق طرفین قرار شد مطالبات این مهاجم آلبانیایی که در یک فروشگاه با پرسپولیس قرارداد بست، از محل درآمدهای پرسپولیس از سازمان لیگ و در چند قسط پرداخت شود و از آن به بعد دیگر خبر جدیدی از این مساله مطرح نشد!

** ساشا ایلیچ و بقیه!

کارلوس ریروا و خوزه تورس که در زمان مربیگری راینر زوبل و مدیریت فنی علی پروین به پرسپولیس آمدند، دقایق کمی برای این تیم بازی کردند. آنها هم بعد از جدایی از پرسپولیس در شکایتی به فیفا خواستار دریافت مطالبات خود از این باشگاه شدند. در ابتدا طلب این دو بازیکن 60 هزار دلار اعلام شد اما این دو ملی پوش پانامایی خواستار دریافت مبلغی حدود 200 هزار دلار از پرسپولیس بودند. پس از مدتی مقرر شد بخشی از مطالبات دو بازیکن پانامایی پرداخت شود. با توجه به همکاری مناسب مدیر برنامه های این بازیکنان، آنها از شکایت به فیفا انصراف دادند. ساشا ایلیچ نخستین گلر خارجی پرسپولیس بود که تبحر خاصی در خوردن گل های زیبا داشت.

او برای دریافت طلب 35 هزار دلاری به فیفا شکایت کرد. پس از شکایت این بازیکن، فیفا تهدیدهایی از جمله کسر امتیاز پرسپولیس را مطرح کرد اما در نهایت ایلیچ 10 هزار دلار از طلبش را بخشید و با دریافت 25 هزار دلار، شکایتش را پس گرفت. رافائل ادرهو نیجریه ای که در زمان آری هان به عضویت پرسپولیس درآمد، بعد از برکناری این مربی و عملکرد بسیار ضعیف از این تیم اخراج شد اما او هم به فیفا شکایت کرد.

فیفا این مساله را به دادگاه عالی ورزش ارجاع داد. CAS تقاضای فرجام خواهی و اعتراض باشگاه ایرانی را نپذیرفت و اعلام کرد پرسپولیس باید این مبلغ را بپردازد. در غیر اینصورت پرسپولیس پس از کسر شش امتیاز، به دسته اول سقوط می کند که با تعامل طرفین قرارداد، پرونده این شکایت هم مختومه شد. دی کارموی برزیلی هم که برای خودش فاجعه ای محسوب می شد، بعد از رفتنش از پرسپولیس شکایت کرد.

مصطفوی مدیرعامل وقت پرسپولیس پس از کنار گذاشتن این بازیکن اعلام کرد بلافاصله طلب 50 هزار دلاری اش را پرداخت می کند اما این اتفاق نیفتاد. البته قبل از اینکه پرونده این بازیکن برای شکایت به فیفا ارسال شود، مطالبات این بازیکن پرداخت شد. در نتیجه او به جز اینکه گل نمی زد، خسارت دیگری به پرسپولیس نزد.

پرسپولیس نمونه های داخلی هم دارد؛ مشکل شکایت از پرسپولیس فقط به خارجی ها محدود نمی شود. پرسپولیس با مربیان ایرانی اش هم بعضا به مشکل می خورد؛ علی دایی و افشین قطبی از نمونه های داخلی و وطنی این شکایت ها به شمار می آیند.


** هوشنگ نصیرزاده:

هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوق در این باره می گوید: مدیران باشگاه های ما باید اطلاعات بین المللی خود را افزایش دهند. بیشتر قراردادها را کارگزار بازیکنان تنظیم می کند، درحالی که مدیران ما ترفندهای بین المللی را نمی دانند و وقتی بازیکنی از باشگاه شکایت می کند، فیفا طبق همان آیین نامه که هرگز آن را مطالعه نمی کنیم، باشگاه های ما را محکوم به پرداخت پول به بازیکن می کند.

باشگاهی را می شناسم که پاسخ مکاتبات فیفا را به فارسی می نوشت و در رأس نامه هایش هم می نوشت عالیجناب بلاتر!. خیلی از باشگاه های ما به دلیل آگاهی نداشتن از زبان انگلیسی متضرر می شوند. به همین دلیل بیشترین پرونده های مورد بررسی در هیات حل اختلاف فیفا به بازیکنان خارجی شاغل در ایران مربوط می شود که متاسفانه بیشترین ضرر را هم به باشگاه های ما وارد می کنند.

نصیرزاده درباره مشکلات دیگر قراردادها در ایران می گوید: موضوع بیشتر پرونده هایی که به کمیته انضباطی ارجاع داده می شوند، مخصوصا در این اواخر، تخلفات باشگاه ها از ایفای تعهداتشان است. معمولا این تعهدات در پشت قراردادها قید می شوند. معمولا شکایت بازیکنان یا مربیان به این دلیل است که باشگاه پیش از آنکه وضعیت آنها را روشن کند، آنها را از حضور در تمرین منع می کند. از طرف دیگر هم بازیکنانی هستند که برای مرخصی به کشور خود می روند ولی به موقع بازنمی گردند و این مساله باعث شکایت باشگاه ها می شود.

601

کد خبر: 821709

وب گردی

وب گردی