دبیر جایزه کتاب سال سینما: آمار نشر کتاب در حوزه سینما حیرت انگیز  است

دبیر هفتمین دوره جایزه کتاب سال سینما، با اشاره به آمار حیرت انگیز نشر کتاب در حوزه سینما، گفت: در یک سال گذشته به رغم کم خواندن کتاب 130 اثر در حوزه سینما منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، خسرو دهقان در نشست هفتمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی که صبح امروز در خانه سینما برگزار شد، اظهار داشت: به موضوعاتی چون بدعت و نوآوری اعتقادی ندارم و این مراسم در ادامه جشن ششم برگزار می شود زیرا به دوام مدیریت اعتقاد دارم برای همین سعی می کنم کارهای مدیران قبلی را ادامه دهم.

وی افزود: این جشن در مجموعه کارهای روال عادی خانه سینما معنی می دهد در واقع بخشی از کارهای خانه سبنما به برطرف کردن مشکل بیمه اعضای این خانه مربوط می شود و دیگری کارهای فرهنگی است و جشن کتاب به هر دو بخشی که در خانه سینما پیگری می شود، مربوط است.

دهقان در ادامه اسامی داوران این جایزه سینمایی را اعلام کرد و گفت: داورانی را برای این جشن انتخاب کردیم که اهل کتاب هستند که اسامی آنها بیژن اشتری، شهریار توکلی، حسن حسینی، حبیب رضایی، علی لقمانی، امیررضا توری پرتو و اصغر یوسفی نژاد هستند.

دبیر هفتمین دوره جایزه کتاب سال سینما، در معرفی هیات داوران جایزه کتاب سال سینمایی، عنوان کرد: بیژن اشتری که یکی از داوران این جایزه است درباره سینما کتاب هایی را ترجمه کرده است و ضمن اینکه با موضوع سیاست هم کتاب هایی را ترجمه کرده است. شهریار توکلی، مدیر مسئول نشر حرفه هنرمند است که در گذشته هم اتفاق افتاده که یک ناشر به عنوان داور در جشن حضور داشته باشد.

دهقان در معرفی دیگر داوران این جشن، گفت: حسن حسینی یکی از مهم ترین و باسواد ترین منتقدان کشور است که به دور از جنجال کار می کند و در زمینه سینما هم کتاب نوشته است. حبیب رضایی هم که از دیگر داوران جایزه امسال است را از زمانی که شاگرد امین تارخ بود می شناسم و در مشورت هایی که صورت گرفت به من تذکر داده شد به این موضوع اشاره کردند که رضایی اهل کتاب است. علی لقمانی، فیلمبردار سینما است که او را هم به من تذکر دادندن که انتخاب شود و اهل کتاب خواندن است.

وی درباره انتخاب ​امیررضا نوری پرتو به عنوان یکی از داروان این جایزه، اظهار کرد: به دو دلیل او را انتخاب کردم چون تمایلم به جوان گرایی است و ضمن اینکه نوری پرتو معلم سینما و اهل کتاب است. اصغر یوسفی نژاد هم که نفر آخری است که معرفی می کنم و او سال گذشته جایزه ا ی از همین مراسم دریافت کرده است و یکی از مهم ترین کتاب تازیخ سینمای ایران را نوشته است.

دبیر هفتمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی با اشاره به زمان برگزاری هفتمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی، عنوان کرد: کتاب هایی در این جایزه می توانند پذیرفته شوند که از ابتدای سال٩٥ تا شهریور ٩٦ منتشر شده باشند و پس از بررسی ها روز پنجم بهمن ماه لیست کاندیداها اعلام می شود و زمان برگزاری مراسم هم در روزهای ابتدایی اسفند ماه خواهد بود.

دهقان درباره جوایزی که در این مراسم اهدا می شود، گفت: تعداد جوایز 5 عدد است که شامل هدهد زرین و پنج تکه طلا برای بهترین تالیف، هدد زرین و پنج سکه طلا برای بهترین ترجمه، خرید ۱۰۰ نسخه کتاب از بهترین ناشر، جایزه ویژه هیات داوران (هیات داوران باید برای اهدای این جایزه به نتیجه برسند) و نکوداشت است.

وی افزود: آنچه من را در این مدت شگفت زده کرد آمار کتاب های سینمایی است که در یک سال گذشته به رغم کم خواندن کتاب های سینمایی ١٣٠ عنوان کتاب منتشر شده است که البته بعضی از آنها از دایره داوری خارج است مثل کتاب های کنکور و فیلمنامه و دلیل حیرت انگیزی من این است که تمام کتاب هایی که در طول ٨٠ سال حضور سینما در ایران تالیف و یا ترجمه شده است حدود ٣٠٠ عدد است و در یک سال گذشته این تعداد به ١٣٠ عنوان می رسد.

دهقان خاطرنشان کرد: در ادامه فعالیت های فرهنگی خانه سینما باید اعلام کنیم که این خانه آمادگی دارد تا با مشارکت ناشران جشن امضای کتاب برگزار کند.

در ادامه این جلسه کامران ملکی مسئول دبیرخانه خانه سینما گفت: کتاب های برگزیده در جشن کتاب سینمای ایران توسط خانه سینما خریداری می شود و در اختیار سینماگران قرار می گیرد. همچنین سفارش این کتاب ها به مراکز مشابه نیز برای خرید داده می شود، البته طی ۲ سال گذشته ۲۰۰ نسخه از کتاب های منتخب خریداری شده است.کامران ملکی نیز تاکید کرد: مستندی با نام «جورچین» توسط آقای دیندار ساخته شده و قرار است یک کارگاهی در ارتباط با این فیلم در خانه سینما برگزار شود.

ملکی در ادامه افزود: یکی از سیاست های جدید خانه سینما این است که همه انجمن ها و صنوف در حوزه فعالیت های خود فعال تر شوند. به همین دلیل به زودی توسط انجمن های مختلف مانند انجمن منتقدان، انجمن تهیه کنندگان، انجمن دستیاران و انجمن فیلم های کوتاه نشست هایی با موضوع روز سینما برگزار می شود. به عنوان مثال انجمن تهیه کنندگان فردا سه شنبه نشست تخصصی درباره امنیت داده های دیجیتالی در سینما برگزار می کند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در پایان این نشست گفت: برخی از موضوعات که به صورت ویژه به منافع خانه سینما مربوط می شود، مانند بازاریابی و یا تبلیغات با همکاری بخش پژوهشی سازمان سینمایی مورد ارزیابی قرار میگیرد و در صورت امکان به عنوان کتاب منتشر می شود. تاکید می کنم که موضوع های خاصی که به ارتقای موضوع حرفه ای خانه سینما کمک می کند به عنوان موضوع کتاب می تواند سفارش داده شود.

501

کد خبر: 821738

وب گردی

وب گردی