عراق بزرگ‌ترین فرصت تجاری و صادراتی برای ایران/عدم تاثیرپذیری بازار نفت از مذاکرات ایران و عراق

کارشناسان نفتی معتقدند عراق بزرگترین فرصت تجاری برای ایران است بنابراین پروژه خط لوله انتقال نفت کرکوک به پالایشگاه و صادرات گاز به این کشور، سنگ بنای توسعه همکاری های دوجانبه دو کشور در صنعت نفت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، این روزها شاهد حضور مسولان رده بالای کشورهای خارجی منجلمه عراق به کشور هستیم که در خصوص انتقال نفت کرکوک به پالایشگاه و صادرات گاز به بحث و تبادل نظر می پردازند.

با توجه به اینکه ایران و عراق دو رقیب دیرین هم هستند که بعد از توافق اخیر اوپک زمینه همکاری ایران در پروژه‌های نفتی و گازی عراق فراهم‌ شده است. طبق این گزارش مذاکراتی مبنی بر امضای تفاهم نامه میان ایران و عراق برای ساخت یک خط لوله مرزی برای صادرات نفت خام از میادین شمال عراق واقع در کرکوک از طریق ایران است که این امر مهم می تواند پیامدهای سیاسی مهمی برای این کشور داشته باشد.

به گفته مقامات عراقی، در پی این تفاهمنامه که در ۲۰ فوریه و توسط وزیر نفت عراق العبیدی و وزیر نفت ایران بیژن زنگنه به امضا رسید، صادرات نفت عراق به بازارهای آسیایی از طریق قلمرو ایران صورت خواهد گرفت. هنوز جزئیات مبسوطی از چگونگی انجام این پروژه در اختیار عموم قرار نگرفته است، اما گزارش های اولیه حاکی از آن است که در صورت ساخت این خط لوله، نفت به میزان کافی در اختیار پالایشگاه های شمالی ایران قرار خواهد گرفت، در عوض ایران نیز محصولات نفتی تولید شده در پالایشگاه های جنوب کشور را در اختیار عراق قرار خواهد داد.

از برخی گزارشات نیز چنین بر می آید که این پروژه، سنگ بنای همکاری های دوجانبه دو کشور در صنعت نفت شامل ساخت یک خط لوله مشترک و ترمینال صادرات نفت در تنگه هرمز خواهد بود.

رضا پدیدار نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص دیدار وزیر نفت ایران با جبار علی حسین اللعیبی، وزیر نفت عراق، اظهار کرد: ما در کشور عراق یک سابقه نسبتا بلند مدت داریم بخصوص بعد از سقوط صدام همکاری ما در دو بخش تعریف گردید که یک بخش آن میادین مشترک نفتی بین ایران و عراق و بخش دیگر مراودات فرآورده های هیدروکربوری گاز به کشور عراق است.

او تصریح کرد: در بخش میادین مشترک ایران تلاش خود را به انجام رسانده به طوریکه میادین مشترک در غرب منطقه نفت شهر، مهران و دهلران متناسب با پیشرفت عراقی‌ها بوده است تا جاییکه ایران به سهم خود در منطقه دست پیدا کرده است.

او افزود: ایران حدود 4 سال پیش برای تامین سوخت نیروگاه برق عراق در بغداد و بصره قراردادی را به امضا رسانید اما این قرارداد حدود یک ماه پیش عملیاتی شده است. براساس آن برای برنامه بلندمدت پیش بینی کردیم تا سقف 30 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه بصره صادر کنیم. در نیروگاه بصره عراقی ها تعهدات مالی خود را به نفع شرکت ملی گاز ایران به انجام رسانند.

پدیدار در خصوص خط لوله نفت کرکوک و ایران افزود: خط لوله نفت میان کرکوک و ایران یکی از این محورهای همکاری‌های دوجانبه بود که در این زمینه پیش‌تر تصمیم‌هایی خوبی اتخاذ شده بود و برای عملیاتی کردن آن، امروز تصمیم‌هایی خوبی گرفته شد. همچنین توسعه یکپارچه دو میدان مشترک کوچک نفتی (خرمشهر و نفت شهر جنوبی) را از محورهای مذاکرات بود.

نایب رئیس کنفدراسیون صنعت نفت تاکید کرد: مهم‌ترین مباحثی که مطرح‌شده رابطه نفتی و گازی، بحث‌های چون سوآپ نفت خام عراق از مسیر ایران و پالایشگاه آبادان و جایگزینی خط کرکوک است؛ اما هنوز این موارد به مراحل عملیاتی نرسیده است. باید ببینیم در مذاکرات آینده مسیر به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات روند در بازار جهانی نفت خواهد داشت گفت: به نظر می رسد تاثیر چندانی در این رابطه نداشته باشد درست است که هم ایران و عراق در مذاکرات با اوپک و غیر اوپک به تفاهم رسیدند اما عراق به صورت کامل تبعیت نکرد در آخرین توافق که در خرداد ماه گذشته داشتند قرار بود که سقف تولید نفت خود را کاهش دهند (اوپکی ها یک میلیون 400 هزار بشکه و غیر اوپکی ها 600 هزار بشکه) اما این امر مهم محقق نشد.

در ادامه حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران گفت: بزرگ‌ترین پروژه نفتی گازی که با عراق انجام می‌دهیم قرارداد صدور روزانه بیش ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های عراق است. مقدمات این کار فراهم‌شده است. اخیراً هیاتی با همین منظور به عراق اعزام شد؛ اما مشکلات زیادی پیش پای فعالان اقتصادی است.

وی افزود:‌ عراق بزرگ‌ترین فرصت تجاری و صادراتی برای ایران است. ایران در سال ۱۳۸۴ رابطه اقتصادی خود را با عراق، با صادرات ۷۵۰ میلیون دلار آغاز کرد و امروز این حجم از مبادلات به هفت تا هشت میلیارد دلار می‌رسد.

وی ادامه داد:‌ مبنای رابطه با عراق، صادرات کالایی است. در حوزه خدمات فنی-مهندسی ما خیلی موفق عمل کردیم؛ اگرچه در حوزه طرح‌های برق، آب و فاضلاب در اقلیم کردستان طرح‌های خوبی در اختیار شرکت‌های ایرانی است. در دو سال گذشته قراردادهای بزرگی در حوزه مسکن انجام‌شده است. ولی به دلیل مشکلاتی چون حضور داعش در عراق، و عدم امنیت و کاهش قیمت نفت، این پروژه‌ها برای مدتی متوقف‌شده است.

بسیاری از فعالان عرصه صنعت نفت معتقد هستند که ایران همسو با کشورهای همسایه توانسته سهم از دست را بازپس گیرد بنابراین توجه به مذاکرات و پیگیری روند اجرایی تفاهم نامه ها می تواند بسترساز مناسبی برای توسعه این صنعت در آینده باشد.

402

کد خبر: 821752

وب گردی

وب گردی