تعیین فناوری‌های اولویت‌دار انرژی‌های تجدیدپذیر کشور

"تعیین اولویت‌های فناوری‌های مختلف حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر" عنوان نشست خبرگانی است که ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی برگزار کرد تا با حضور متخصصان تعیین اولویت‌ها برای این فناوری برافکن بررسی شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ نشست خبرگانی "تعیین اولویتهای فناوری های مختلف حوزه انرژی های تجدیدپذیر" با حضور علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، سیروس وطنخواه دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی و جمعی از متخصصان این حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست وطنخواه با بیان اینکه موضوع انرژی های تجدیدپذیر بحث جدیدی برای متخصصان این حوزه نیست اظهار داشت: در ستاد به دفعات شاهد حضور متخصصان و سازمان های مرتبطی با این حوزه هستیم که ایده ها و پیشنهاداتی را اعلام و خواستار اجرایی کردن آن بودند. بنابراین نیاز است نظامی برای تعیین سرنوشت این پیشنهادات و توسعه انرژی های تجدیدپذیر ایجاد شود و در دستور کار ستاد قرار گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی ادامه داد: این نشست با هدف تعیین اولویت های بخش های مختلف انرژی های تجدیدپذیر برگزار شده تا با بیان پیشنهادات متخصصان این حوزه تصمیم گیری درستی اتخاذ شود. تشکیل جلساتی به این شکل می تواند زمینه تبادل نظر در این مسیر را فراهم کند.

در ادامه این نشست احمد فیروزی معاون این ستاد نیز بیان کرد: در سال های گذشته ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی ماموریت های مختلفی در جهت توسعه زیست بوم علم، فناوری و نوآوری در حوزه های اولویت دار داشتند. امسال نیز به همت معاونت علمی سعی شده تا هماهنگی خوبی در حوزه ماموریت های ستاد انجام شود.

وی ماموریت های ستاد را در 6 زمینه دسته بندی کرد و گفت: حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور، ترویج و فرهنگسازی علم، فناوری و کارآفرینی، تسهیل تبادلات و همکاری های علمی و فناوری بین المللی، توسعه فناوری های راهبردی متناسب با نیاز کشور مانند مشکلات زیست محیطی، ارتقای فناوری صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید دانش بنیان و توسعه بازار محصولات دانش بنیان این ماموریت ها هستند.

فیروزی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور محصولاتی وجود دارند که قدرت رقابت یا فضای رقابت را ندارند گفت: در ستاد در حال پیگیری این مسئله هستیم تا اطلس توانمندی محصولات دانش بنیان کشور در حوزه تجدیدپذیر تهیه شود و این توانمندی ها در قالب یک پلتفرم در معرض دید عموم قرار گیرد و آشنایی و آگاهی به وسیله آن انجام گردد.
وی در بخش بعدی سخنان خود به فناوری های برافکن اشاره کرد و انرژی های تجدیدپذیر را یکی از این فناوری ها دانست و ابراز کرد: فناوری های برافکن زندگی، تجارت و اقتصاد جهانی را در آینده تحت تاثیر قرار می دهند بنابراین با تقویت توانمندی ها در این حوزه می توانیم متناسب با آن نقش مفیدی داشته باشیم. پایان پذیری سوخت های فسیلی و مسائل محیط زیستی دو پیشران اصلی حوزه انرژی های تجدیدپذیر هستند نسل جدید سلول های خورشیدی، توربین های بادی محور عمودی، مواد استفاده شده برای افزایش بازده سلول های خورشیدی و ذخیره سازی انرژی از موضوعات مهم امروز هستند که به شدت مورد توجه است.

همچنین محمد صادق ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی نیز توسعه فناوری تولید سلول های خورشیدی سیلیکونی، کریستالی و ارگانیک را برای کشور لازم دانست.

ابراهیم اصل سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و فعال حوزه سلول¬های خورشیدی، ارتقاء سطح فناوری این حوزه در کشور را منوط به حرکت هماهنگ محققان و پژوهشگران با تعیین اولویت¬های پژوهشی از طرف ستاد که ارگانی فرابخشی است بیان کرد. وی افزود بدیهی است برای این مهم لازم است تا جمعی از خبرگان متخصص در هر یک از حوزه های انرژی های تجدیدپذیر در تعامل مداوم با ستاد باشند.

در ادامه این نشست هر یک از حاضران پیشنهادات خود را برای تعیین فناوری های اولویت دار حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور بیان کردند.

200/202

کد خبر: 821831

وب گردی

وب گردی