ساخت بزرگترین مدل شبیه‌سازی‌ شده از جهان هستی

تیمی از محققان چینی با استفاده از ابررایانه موفق شدند بزرگترین نمونه شبیه‌سازی شده از جهان هستی را بسازند.

به گزارش ایسکانیوز، این شبیه‌سازی پنج برابر عظیم‌تر از نمونه تولید شده از سوی دانشگاه زوریخ سوئیس است اما زمان تولید آن حدود یک ساعت بوده است. اما ساخت نمونه سوئیسی آن حدود 80 ساعت به طول انجامیده است که دقت آن را نشان می‌دهد.

محققان چینی که با استفاده از یکی از سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان این شبیه‌سازی را انجام داده‌اند، کار خود را یک تمرین اولیه برای ماشین "سان‌وی تایهولایت"( Sunway TaihuLight) قلمداد کرده‌اند که با استقاده از 10 میلیون هسته پردازنده انجام شده است.

این شبیه‌سازی‌ها به منجمان کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر به دنبال موارد شناخته نشده در فضا مانند ماده تاریک و انرژی تاریک بگردند.

این شبیه‌سازی به صورت اختصاصی شکل‌گیری و بسط جهان را تا حدود دهها میلیون سال پس از انفجار بزرگ مدل‌سازی کرده است.

توقف این شبیه‌سازی به این دلیل بوده است که ابررایانه مذکور در روز شبیه‌سازی برای پروژه‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

ابررایانه‌های چینی معمولا ضعف‌های عمده‌ای دارند و به ندرت با تمام ظرفیت خود کار می‌کنند.

تیم تحقیقاتی احتمالا باید راهی یافته باشد که از تمام ظرفیت ابررایانه "سان‌وی" استفاده کرده است زیرا براساس گزارش‌ها این پروژه بیشترین بهره‌وری این ابررایانه را به ثبت رسانده است.

محققان امیدوارند بتوانند در تلاش‌های بعدی خود یک شبیه‌سازی از ابتدای شکل‌گیری هستی تا زمان حال تولید کنند که یک بازه زمانی 13.8 میلیارد ساله را در برمی‌گیرد.

احتمالا برای دستیابی به این هدف محققان باید منتظر نسل بعدی ابررایانه‌های سان‌وی باشند که سرعت آن 10 برابر نمونه فعلی است و در سال 2019 عرضه خواهد شد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 821955

وب گردی

وب گردی