استفاده از مخاط حلزون برای تولید چسب جراحی مایع

محققان کالج سلطنتی لندن و دانشگاه هاروارد با بررسی ترشحات چسبناک لیسه یا حلزون بدون صدف موفق به ساخت چسب مایع مورد استفاده جهت پیوند محل برش اندام‌های لغزنده درون بدن بدون نیاز به بخیه شدند.

به گزارش ایسکانیوز، اگرچه استفاده از چسب در پیوند مجدد دو طرف بافت زخم یا محل برش در جراحی به چند دهه قبل برمی‌گردد، اما با توجه به ماهیت شیمیایی چسب‌های پزشکی موجود، استفاده از آنها برای پیوند اعضای درونی بدن احتمال عفونت و تحریک سیستم ایمنی را به شدت افزایش می‌دهد.

چسب انعطاف‌پذیر جدید می‌تواند در پیوند مجدد محل برش در جراحی اعضای بدن حتی در صورت خیس یا مرطوب بودن محل عمل کند و مهمترین ویژگی این چسب عدم آزادسازی سموم در بدن است.

محققان با سنتز و آزمایش ترشحات موکوزی لیسه یا حلزون بدون صدف دریافتند که وجود پروتئین‌های با بار مثبت در این ترشحات سبب چسبیدن این جانور به همه سطوح می‌شود.

آنها با آگاهی از این راز طبیعی موفق به ساخت نوعی ژل بر پایه آب و با مولکول‌های با بار مثبت شدند که نیروی چسبناک قدرتمندی هنگام برخورد با سلول‌های با بار منفی بدن پیدا می‌کند.

پروفسور دونالد اینگبر، متخصص بیولوژی عروق از دانشکده پزشکی هاروارد عنوان کرد: خوشبختانه طبیعت برای این مشکل مشترک راه‌حل هوشمندانه‌ای یافته است که برای کشف پدیده‌هایی نظیر این اکتشاف باید نحوه نگرش ما به رفتار جانوران متمایز شود.

وی در ادامه افزود: دانستن این نکته که گام اصلی در رسیدن به یک دستاورد بزرگ در علم پزشکی و جراحی از مطالعه یک جانور بی‌آزار و به ظاهر کم اهمیت بدست آمده برای همه ما شگفت‌انگیز است.

محققان با آزمایش چسب جدید در اندام‌های مختلف خوک مثل پوست خیس و خشک، بافت غضروف، بافت شریان‌ها، بافت قلب و بافت کبد دریافتند که عملکرد این چسب در نوع خود بی‌نظیر است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 821961

وب گردی

وب گردی