رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستارهمکاری برای رفع کاستی های لایحه حفاظت ازمحیط بانان شد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تقاضا دارم اگر نقصی در لایحه حمایت از محیط بانان وجود دارد در رفع آن ما را یاری کنید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمد رضا تابش در جشنواره روز جنگلبان افزود: افرادی که می توانند در این زمینه کمک کنند نظرات خود را هرچه سریعتر به کمیسیون کشاورزی و محیط زیست ارائه دهند تا در مدت زمان باقیمانده تا تصویب نسبت با نقص احتمالی آن اقدام کنیم.
وی اظهار کرد: بعد از اتفاقاتی که برای محیط بانان رخ داد در صدد ارائه طرحی برای حمایت از آنها بودیم اما چون بحث بودجه بود باید در قالب لایحه ارائه می شد که از دولت خواستیم این طرح را در قالب لایحه به مجلس دهد که با تلاش سازمان محیط زیست این ایده به لایحه تبدیل شد و در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و به زودی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.
وی تاکید کرد: اگر نقص محتملی در این لایحه احساس می شود ما آمادگی پذیرش نظرها را داریم تا لایحه ای کامل و بی عیب و نقص در حد قانون برای حمایت از محیط بانان تصویب شود.
تابش گفت: همچنین پرداختی محیط بانان نیز بسیار اندک است از این رو در حال رایزنی برای افزایش دریافتی آنها هستیم، البته در برنامه پنجم فوق العاده ویژه برای انها در نظر گرفته شده بود اما دیگر دو برنامه ششم توسعه اجرایی نمی شود از این رو در تلاشیم این کمبود را جبران کنیم.
تابش درباره واردات چوب گفت: ٧٠٠ هزار متر مکعب واردات قانونی چوب و ٨٠٠ هزار متر مکعب برداشت قانونی چوب و یک میلیون متر مکعب برداشت سرشاخه داریم.
تابش اظهار کرد: این در حالی است که نیاز کشور حدود ٦ میلیون متر مکعب به چوب است بنابراین حدود ٣.٥ میلیون متر مکعب کسری داریم و پیش بینی می شود در اینده نیاز کشور به چوب به هشت میلیون متر مکعب می رسد.
وی با پاسداشت ١٥ شهید جنگلبان و قرق بان و ١٢٠ شهید محیط بان گفت: این افراد جانشان را برای حفظ طبیعت فدا کردند و نباید هیچ وقت فراموش شوند.
تابش اظهار کرد: امروزه دغدغه های محیط زیستی افکار جهانیان را به خود مشغول کرده است و با وجود پیشرفت فناوری ، ضربه های محکمی بر پیکر محیط زیست وارد کرده ایم. دنیا به این نتیجه رسیده که بخش عمده چالش های محیط زیستی نتیجه نگاه ما به طبیعت است.
وی تاکید کرد: بحران زیست محیطی یک بحران اخلاقی است بنابراین فقط علوم مرتبط با محیط زیست نمی تواند این مشکل را برطرف کند.
رییس فراکسیون محیط زیست و کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در دین و فرهنگ ما ایرانیان همواره بر حفاظت از طبیعت تاکید شده است.
وی افزود: بستر توسعه پایدار و حیات بشر و طبیعت در محیط زیست سالم نهفته است ، در دنیا شاهد تخریب گسترده محیط زیست و منابع طبیعی هستیم در ایران نیز این امر به چالشی ملی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: اینکه یکی از اولویت های برنامه ششم توسعه ، اراده رهبری و دولت و مجلس معطوف به حل مسایل محیط زیستی است، نشان می دهد که کشور در این زمینه با چالش مواجه است.
تابش با اشاره به اینکه ایران جزو ١٠ کشور اول انتشار گازهای گلخانه ای در دنیا است گفت: در ٣٦ سال گذشته ١٨٠ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک ابهای کشور استفاده شد یعنی ٨٠ درصد این ذخایر در حالیکه نمی توانیم بیشتر از ٢٠ درصد استفاده کنیم، این یعنی اینکه تمدن ایرانی با خطر روبرو است.
وی اظهار کرد: همحنین سه برار جهان فرسایش خاک داریم یعنی سالانه ٢٤٠ میلیون متر مکعب معادل حجم پنج سد با ظرفیت ٥٠ میلیون متر مکعب فرسایش خاک داریم.
تابش ادامه داد: سالانه ١٤٠ هزار همتار از جنگل ها را از دست می دهیم ، جنگل های کشور طی پنج دهه اخیر از ١٨ میلیون هکتار به ١٤.٣ میلیون هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: برای رفع این مشکلات باید اقدامات کوتاه، میان و بلند مدت اتحاذ شود که کوتاه مدت در بودجه یک ساله، میان مدت در برنامه توسعه و باند مدت در سند چشم انداز دیده شده اند.
تابش با اشاره به اینکه طرح های زیادی تصویب شده است گفت: اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفا حریق و توسعه و غنی سازی حداقل ٨٥٠ هزار هکتار، عملیات ابخیزداری حداقل در ١٠ میلیون هکتار، بیابان زدایی و کنترل کانون های گرد و غبار به وسعت یک میلیون و ١٤٠ هزار هکتار، ارتقای ١٠٠ در صدی پوشش ها، تعادل بخشی میان دام و مرتع سالانه ١٠ درصد، احیای رویشگاه های مرتعی و جنگلی ٩ میلیون و ٦٠٠ هزار هکتار و افزایش ١٠٠ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی برخی از این طرح ها است.
وی گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته ارزش اقتصادی جنکل های شمال ٦٠ هزار میلیارد تومان است که به نظر من بسیار بیشتر از این است.
تابش به اجرای طرح تنفس جنگل اشاره کرد و گفت: برای این طرح ٣٠٠ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که ٨٠ میلیارد تومان آن تصویب شد و تا کنون ١٧میلیارد تومان اختصاص یافته است.

703

کد خبر: 821970

وب گردی

وب گردی