صالحی: آمریکایی ها تازه کار بودند/ در صنعت هسته ای چیزی از دست نداده ایم

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما می دانیم اگر برجام بهم بخورد، چطور باید برگردیم، گفت: عصر امروز -دوشنبه- جلسه هیات نظارت بر اجرای برجام تشکیل می شود.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر صالحی عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «تجربه ای دیگر» نوشته مرتضی غرقی (خبرنگار پیشکسوت صدا و سیما) با بیان این مطلب افزود: در صنعت هسته ای همه چیز روی ریل است؛ من قسم خوردم برای این مساله چرا که می دانم چه کار کردم.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر جایی نقصی هست باید به مردم بگوئیم تا ملت اطمینان کنند، تصریح کرد: قبول کنیم الان چیزی از دست نداده ایم، می دانیم اگر برجام بهم بخورد، چطور باید برگردیم ولی جزییات را بیان نمی کنیم، در صورت بازگشت ما طرف مقابل ضرر می کند، ما چیزی در صنعت هسته ای از دست نداده ایم.

معاون رئیس جمهوری گفت: ملتی ریشه دار است که تاریخ مکتوب از خود داشته باشد و اندک هستند ملت هایی که چند هزاره پا برجا باشند که یکی از آنها ما هستیم.

وی با بیان این که ما در حال تدوین بخشی از تاریخ انقلاب خودمان هستیم، گفت: بحث مذاکرات هسته ای به‌ عنوان یکی از حساس ترین، سرنوشت سازترین و تاثیر گذارترین مقاطع تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و خیلی مهم می باشد که این مقطع را آنگونه که هست به نسل های بعدی منتقل کنیم.

صالحی ادامه داد: نوشتن کتاب با بی طرفی کمی سخت است و طبیعی هم هست و برای بیان اشتباهات و آنچه به واقع اتفاق افتاده است ، خیلی تقوا و پرهیزگاری می خواهد. اما یک راه برای رسیدن به حق وجود دارد و آن این که نویسندگان مختلف از زوایای گوناگون آن مساله را بیان کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که اصل مذاکرات هسته ای را خیلی مهم می دانم، تصریح کرد: آقای غرقی در کتاب خود آن چیزی را نوشته که دیده و شنیده است؛ این خیلی منبع مهمی برای شناخت حقیقت است و آن را بسیار کتاب مهمی می دانم.

*مذاکرات هسته ای در خلا انجام نگرفت

معاون رئیس جمهوری افزود: این مذاکرات از بعد بین المللی الگو بود و کل دنیا را درگیر خود کرد و بازتاب آن عمومی و جهانی بود و اغراقی در این امر نیست.

صالحی گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای این مذاکرات و همچنین به عنوان کسی که دیر پاترین شخص در مساله هسته ای و در جریان جزییات سیر تحولی این پرونده هست و مسایل پیش رو و پشت پرده را می دانم، می گویم که این مذاکرات در خلا انجام نگرفت و پیشینه داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: زمانی آقای روحانی و بعد از آن آقای لاریجانی و آقای جلیلی و تا به امروز هم آقای ظریف عهده دار مذاکرات هسته ای ما بوده اند و هر کدام خشتی روی خشت گذاشته اند و نمی توانیم هیچ دوره ای را با دوره دیگر مقایسه کرد چرا که شرایط تمام دوره ها متفاوت بوده است.

*آمریکایی ها تازه کار بودند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از تفاوت ‌های مذاکرات دور آخر اجازه حضرت آقا مبنی بر مذاکره با آمریکا بود که دولت یازدهم هم به حق از این فرصت کمال استفاده را برای پیشبرد مذاکرات هسته ای کرد و این هم به پشتوانه مذاکرات دوره های پیشین بود.

وی اظهار داشت: یکی از تفاوت های تیم مذاکره کننده ایرانی با آمریکایی این بود که تیم ما سال ها در جریان مذاکرات هسته ای بود ولی آنها در این امر تازه کار بودند و تجربه کافی نداشتند.

صالحی با بیان اینکه فرض کنید الان برجامی‌ نداشتیم و شرایط ترامپ، عدم صدور نفت، قطعنامه ها و تحریم ها هم بود، گفت: در این صورت قبول کنید که شرایط سخت تر می شد هر چند که ملت ما مقاوم است البته ما هوشیاری خود را در سال های دوران انقلاب به کار گرفته ایم تا بدین جا رسیده ایم و می بینیم که روز به روز اقتدار و شخصیت ما بالاتر می رود و اگر نبود اقتدار ایران آنها تره ای هم برای ما خرد نمی کردند و این موفقیت ها و جایگاه امروز ایران به پشتوانه هوشیاری و تدبیر و اقتدار رهبران این کشور بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: با تدبیر جمهوری اسلامی ایران اکنون موقعیت بالاتری داریم، نسبت به دوره قبل از برجام . آیا صادرات ما بیشتر نشده است؟ آیا کشتی رانی و حمل و نقل ما افزایش پیدا نکرده است؟ بی انصافی است که بگوئیم نشده است و تغییر مثبتی نداشته‌ ایم.

صالحی گفت: وقتی چاله راکتور را با فتوشاپ نشان می دهند که بتن ریخته‌اند، اینکه نمی شود. من هم به شوخی گفتم که سازمان انرژی اتمی هم منحل شده است. چنین چیزی نیست و بدانید خیلی خوب در صنعت هسته ای در حال پیشروی هستیم و ما به لحاظ امنیتی اجازه گرفتیم که خبرنگاران از نزدیک راکتورها و دستگاه را ببینند.

301

کد خبر: 821981

وب گردی

وب گردی