توصیه های بهداشتی به حجاج/برای پیشگیری از بیماری در عربستان چه اقداماتی باید انجام داد؟

یک متخصص داخلی در زمینه مسائل بهداشتی و بیماری های رایج حجاج، توصیه های بهداشتی لازم را در این زمینه ارائه کرد.

دکتر مهرداد صابر در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با تاکید بر اینکه حج تمتع بر تمامی مسلمانانی که استطاعت مالی و جسمی داشته باشد واجب است، گفت: حج فریضه ای الهی و بیانگر عظمت امت اسلامی و مظهر وحدت و همبستگی مسلمانان جهان است. در سال 96 نیز بسیاری از ایرانیان برای به جا آوردن اعمال حج راهی عربستان می شوند.

وی با اشاره به توصیه های بهداشتی لازم به حجاج گفت: حجاج باید توجه کنند اقلیم و آب و هوای کشور عربستان با کشور ما متفاوت است و دمای هوا در آنجا بالا است در چنین شرایطی تعریق بدن افزایش پیدا می کند و بدن آب بیشتری را از دست می دهد. در چنین شرایطی حجاج برای جلوگیری از مشکلات کلیوی به میزان 4-5 لیتر آب طی شبانه روز مصرف کنند تا آب از دست رفته بدن خود را جبران کنند.

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه گرمازدگی یکی از شایع ترین بیماری های حجاج است ، افزود: به دلیل گرمای هوا بسیاری از حجاج گرما زده می شوند.این بیماری در اثر از دست دادن آب و نمک بدن و تعریق زیاد رخ می دهد. در چنین شرایطی توصیه می شود حجاج تنها برای انجام کارهای ضروری از محل اقامت خودخارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر کاروان دارای یک پزشک است، بیان کرد: از جمله علائم گرمازدگی می توان به سردرد، سرگیجه، تشنگی، بی اشتهایی، تهوع واستفراغ اشاره کرد که در این صورت لازم است حجاج به پزشک کاروان مراجعه کنند.

صابر اضافه کرد: در کشور عربستان ممکن است علاوه بر افزایش درجه حرارت، زائران با سیستم های تهویه به طور مستقیم در ارتباط باشند یا در اثر مصرف دخانیات به بیماری هایی مانند آنفولانزا، سرما خوردگی و بیماری های تنفسی مانند آسم و... مبتلا شوند.در این زمینه لازم است نکات ایمنی لازم برای پیشگیری از این بیماری ها را رعایت کرده و برای جلوگیری از حملات آسم و بیماری های تنفسی از ماسک هایی که کاروان ها در اختیارشان قرار می دهد استفاده کرده و از مصرف دخانیات پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: بیماران قلبی و دیابتی که عازم سفر حج هستند لازم است در زمینه مصرف داروها با پزشک خود مشورت کرده و از راهنمایی های پزشک کاروان نیز استفاده کنند. به تمامی حجاج نیز توصیه می شود مصرف مایعات را جدی بگیرند، بهداشت فردی خود را رعایت کرده و دست های خود را در فواصل زمانی کم با آب و صابون بشویند.همچنین لازم است برای پیشگیری از بیماری هایی مانند کرونا از تماس مستقیم با شتر پرهیز کرده و سعی کنند از مصرف شیر خام و گوشت نیم پز شتر پرهیز کنند.

701

کد خبر: 822073

وب گردی

وب گردی