کاهش بارش طی 3 ماه آتی در استان های ساحلی خزر و شمال غرب کشور

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد: بارش تجمعی کشور در سه ماه آتی (مرداد، شهریور و مهر) به‌ویژه در استانهای ساحلی خزر و شمال غرب کشور ، متمایل به کمتر از نرمال است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، بارش سال زراعی جاری کشور تا پایان تیرماه 96 نسبت به دوره مشابه بلندمدت و سال گذشته به ترتیب پنج، هفت و 9 درصد کاهش یافته است؛ بیشترین کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت به مقدار 41 درصد در استان خوزستان ثبت شده است.

از ابتدای سال آبی تا پایان تیرماه سال‌جای استانهای خوزستان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی بسیار شدید مواجه بوده‌اند.

در صورت لحاظ اثرات تشدید‌کننده افزایش دما، بیش از 90 درصد مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی خفیف تا بسیار شدید مواجه‌‌اند. این در حالی است که مدل‌های پیش‌نگری اقلیمی (پیش‌بینی‌های بیش از یک دهه)، چشم انداز امیدوار کننده‌ای از خاتمه خشکسالی حتی در چند دهه آتی را ارائه نمی‌دهند. چنین وضعیتی برنامه‌ریزی بلند مدت ملی برای کاهش آسیب‌پذیری اقلیمی در برابر تغییر اقلیم را می‌طلبد.

بارش تجمعی کشور در سه ماه آتی (مرداد، شهریور و مهر) به‌ویژه در استانهای ساحلی خزر و شمال غرب کشور، متمایل به کمتر از نرمال است؛ انتظار می‌رود نخستین سامانه‌های بارشی موثر منطقه شمال‌غرب در مهر و غرب کشور در آبان نازل شود؛ به نظر نمی‌رسد سامانه‌های بارشی آبان ماه تاثیر قابل توجهی در نیمه جنوبی کشور داشته باشد و این مناطق همچنان درگیر کم بارشی خواهند بود.

وضعیت دمای کشور به‌گونه‌ای خواهد بود که در مرداد افزایش تا یک (در منطق محدودی بیش از یک) درجه نسبت به میانگین بلندمدت در نیمه غربی و بخش‌های جنوبی کشور متمرکز خواهد شد؛ در شهریور تقریبا تمامی نواحی کشور کمتر از یک درجه افزایش دما را تجربه خواهند کرد؛ در مهر ماه گرمای هوا در نیمه شمالی تعدیل شده اما بخش‌های جنوبی تا یک درجه با افزایش دما مواجه‌اند.

دمای آبان ماه به ویژه در نیمه جنوبی و بخش‌های شرقی در مقایسه با نرمال تا 1.5 درجه بیش از نرمال خواهد بود؛ استان‌های ساحلی خزر و شمال غرب کشور در آذر ماه دمای متعادلی را تجربه می‌کنند؛ در سایر نواحی کشور دما متمایل به بیش از نرمال خواهد بود.

وضعیت جاری

مجموع بارش سال زراعی جاری تا پایان تیر ماه نسبت به دوره مشابه بلندمدت و سال گذشته 212 و 233 میلیمتر بوده است که به ترتیب 7.5 و 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بیشترین کاهش در استان‌های خوزستان (41 درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (34 درصد) رخ داده است؛ بیشترین افزایش را استان‌های هرمزگان و قم با حدود 34 درصد تجربه کرده‌اند.

پیش‌بینی بارش

در مرداد و شهریور 1396، تمرکز کاهش بارش بر روی حاشیه دریای خزر و شمال غرب کشور است همچنین بارش تابستانه در جنوب شرق کشور کمتر از نرمال است؛ انتظار می‌رود که بارش در ماههای آبان و آذر در سطح کشور نرمال و یا حتی بیش از آن باشد.

همچنین پیش‌بینی پذیری بارش فصل گرم کشور از سایر فصول کمتر است.

پیش‌بینی دما

افزایش دمای رخ داده در دو ماهه اخیر، در ماه مرداد قدری تعدیل شده اما همچنان میانگین دما «به‌ویژه در مناطق غربی و جنوبی» بیش از نرمال خواهد بود همچنین دمای هوا در میانگین سه ماهه مرداد تا مهر 1396 در اغلب نواحی تا 1.5 درجه بیش از نرمال خواهد بود؛ در برخی نواحی محدود احتمال افزایش دما تا بیش از دو درجه سلسیوس نیز وجود دارد.

703

کد خبر: 822099

وب گردی

وب گردی