کاربرد واکسن آنفلوآنزا فقط برای آنفلوآنزا است/ بهترین زمان تزریق چه زمانی است؟

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با تاکید ایمنی زایی این واکسن صرفا علیه سویه های ذکر شده بیماری آنفلوآنزا بوده و هیچ کارایی علیه بیماری سرماخوردگی و همچنین سایر سویه های (میکروبی که میکروب های دیگر از آن پدید آمده باشد) بیماری آنفلوآنزا ندارد و اواسط شهریور و اوایل مهرماه ، بهترین زمان تزریق این واکسن است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از سازمان غذا و دارو، علی واشقانی فراهانی با اشاره به نزدیکی فصل توزیع و تزریق واکسن آنفلوآنزا افزود: موارد آنفلوانزای گزارش شده ، همان انواع آنفلوانزای فصلی شامل سویه های H1N1,H2N3,B است که در این بین، سویه H1N1 از قدرت بیماری زایی بیشتری برخوردار است.
وی ادامه داد: واکسن های آنفلوانزای ثبت شده در کشور که از طریق مراجع قانونی توزیع می شوند، سویه های سه گانه ویروس آنفلوانزای شایع را پوشش می دهند و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.
وی اضافه کرد: واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و همچنان فقط برای افراد با احتمال خطر بالا مانند بیماران با نقص ایمنی یا مبتلایان به بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی - عروقی، دیابت و آسم با تجویز پزشک توصیه می شود.
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو با هشدار نسبت به رعایت ملاحظاتی در تزریق واکسن آنفلوانزا برای زنان باردار گفت: مصرف این واکسن در زنان باردار صرفا با تجویز و نظارت متخصصین مربوطه مجاز است.
واشقانی فراهانی افزود: افرادی که قبلا واکسینه شده اند از کودکانی که برای اولین با تحت واکسیناسیون قرار می گیرند مستثنی بوده و نیازی به تکرار وتزریق مجدد این واکسن ندارند.
وی، بهترین شرایط برای ایجاد ایمنی مناسب در فرد را از زمان تزریق، دو تا سه هفته دانست و از مردم خواست تا واکسن آنفلوانزا را در مراکز مجاز درمانی، تزریق کنند.
رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو درباره شرایط نگهداری و حمل و نقل این واکسن نیز گفت: دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد یعنی دمای نگهداری در یخچال به شرط محافظت از یخ زدگی واکسن ، مطلوبترین حالت نگهداری است بنابراین باید دمای یخچال به نحوی تنظیم شود که از یخ زدگی ممانعت به عمل آید.
وی ، رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تماس با افرادآلوده را در حال حاضر بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا برشمرد و گفت: در صورتی که پس از تهیه واکسن از مرکز توزیع مجاز، بلافاصله تزریق آن انجام شود جای نگرانی وجود ندارد زیرا در صورت نیاز به زمان بیشتر جهت نگهداری و یا حمل و نقل می توان واکسن را همراه یخ خشک دریافت کرد و در اولین زمان ممکن به یخچال انتقال داد.

705

کد خبر: 822234

وب گردی

وب گردی