کاهش قابل توجه مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه با تغذیه شیر مادر

رئیس کمیته کشوری شیر مادر با اشاره به این که تغذیه با شیر مادر یکی از مهمترین عوامل کاهش مرگ و میر نوزادان است، گفت: مرگ و میر کودکان زیر یک ماه که در ساعات اولیه تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند، 24 درصد کاهش پیدا می کند

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، علیرضا مرندی‌ روز سه شنبه در همایش هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر در تعالیم دین مبین اسلام از بیش از 1400 سال پیش مورد تاکید است و خداوند در قرآن کریم به صورت واضح بر ضرورت شیردهی به مدت 2 سال تمام اشاره کرده است.
مرندی ادامه داد: همین حکم خداوند در قرآن سیاست های ما در این زمینه را مشخص کرده که البته علم هم برای افرادی که به دنبال شواهد تجربی هستند، فواید شیر مادر را به عنوان محبوب ترین تغذیه برای شیرخوار اثبات کرده است.
رئیس کمیته کشوری شیر مادر با اشاره به این که امروزه بسیاری از مادران قبل از اتمام شیردهی‌ اقدام به استفاده از غذای کمکی برای کودکان می کنند، گفت: کودکان در 6 ماه اول باید به صورت انحصاری‌ و تا 2 سالگی‌ با شیر مادر تغذیه شوند؛ در تمامی کشورهای دنیا شواهد علمی گسترده‌ای در رابطه با تغذیه با شیر مادر و ارتباط آن با بقای نوزادان و همچنین سلامت مادران وجود دارد که نشان می دهد تغذیه با شیر مادر یکی از مهمترین عوامل کاهش مرگ و میر نوزادان است به طوری که آمار مرگ و میر در نوزادان زیر یک ماه که در ساعات اولیه تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند، 24 درصد کاهش پیدا می‌کند.
رئیس فرهنگستان‌ علوم پزشکی با اشاره به درآمد میلیاردی کارخانه جات شیرخشک سازی گفت: کارخانجات با تبلیغاتی همچون لزوم قطع کردن شیر مادر در صورت زردی نوزاد و همچنین با مانورهایی در خصوص شیرخشک های رژیمی به دنبال سودهای خود هستند، در حالی که طبق قانون شیر خشک باید فقط از طریق داروخانه ها و بدون تبلیغات ارائه شود و بدون شک مبارزه با این اقدام و فعالیت‌های غیر قانونی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اهمیت مناسب سازی فضای شهری برای شیردهی مادران
مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز در سخنانی با اشاره به همکاری همه نهادهای شهرداری تهران برای ایجاد یک شهرآموزش دهنده برای شهروندان، گفت: با توجه به شکل گیری زیرساخت ها تلاش کردیم فضای شهر بتواند به شهروندان پیام دهد و گام هایی برای آموزش بردارد.
سمانه زمانی افزود: کانون مادر و کودک در بستر سرای محله ها گام دیگری در ایجاد فضای گفتگو بین شهروندان است که عموما مادران تجربیات خود را در راستای تربیت و مشکلات مربوط به شیردهی و مسائل دیگر کودکان خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
وی با اشاره به اینکه امروزه وظایف شهرداری ها به جمع آوری زباله و نخاله محدود نمی شود و وظایف ذاتی همچون فرهنگ سازی و ایجاد یک فضای آموزشی از الزامات است، گفت: فضای شهر باید برای شیردهی مادران به نوزادان آماده باشد و هم اکنون در متروها و پایانه های مسافربری اتاق هایی به تعداد محدود و با امکانات اولیه به این امر اختصاص دارد که با توجه به جمعیت تهران می بایست این اتاق ها توسعه یابد.
به گزارش ایرنا، همایش یک روزه روز جهانی شیردهی مادران به مناسبت هفته جهانی شیر مادر (1 تا 7 اوت/ 10 تا 16 مرداد) با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، کمیته کشوری شیر مادر، نماینده یونیسف در ایران و مدیر کل سلامت شهرداری تهران در حال برگزاری است.

705

کد خبر: 822245

وب گردی

وب گردی