بازوند مطرح کرد: امسال 970 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد

استاندار لرستان گفت: امسال باید 970 هزار شغل در کشور ایجاد شود.

به گزارش ایسکانیوز، هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جلسه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه امسال باید ۹۷۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود که مراحل آن در حال طی شدن است و باید این مهم تحقق پیدا کند.
وی با بیان اینکه ایجاد این میزان شغل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد، افزود: در استان از قبل برنامه‌ای را تنظیم کردیم که بتوانیم از این ۹۷۰ هزار شغل حدود ۲۵ هزار شغل در استان طی سال جاری ایجاد کنیم.
بازوند ادامه داد: به طور میانگین برای ایجاد هر شغل حدود ۲۵۶ میلیون تومان درنظر گرفته شده است که در مجموع حدود ۶۴۰۹ میلیارد تومان باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد که توسط دولت، مردم، تسهیلات بانک‌ها و هلدینگ‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا ۵۰۰ میلیارد تومان لحاظ شده است.
استاندار لرستان با بیان اینکه در راستای این مهم تنها اکتفای به منابع دولتی امکان‌پذیر نیست، گفت: تنها از دولت می‌توان در حدود ۹۷۷ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی گرفت و قریب ۳۰۰ میلیارد تومان شهرداری‌ها و پروژه‌های ملی نیز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارند که تقریبا ۱۶۰۰ میلیارد تومان می‌شوند که خوشبینانه بتوانیم ۴۰ درصد تخصیص بگیریم.
وی تصریح کرد: در همین راستا باید تلاش کنیم که اعتبارات مربوط به بخش خصوصی و بانک‌ها را جذب کنیم؛ جذب این رقم کار سختی نیست و شرایط خوبی به وجود آمده است تنها باید موانع سر راه سرمایه‌گذار را برطرف کنیم.
بازوند با اشاره به اینکه عمده موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران مربوط به ما مسئولین است، گفت: اگر این موانع برداشته شوند قطعا می‌توانیم جذب اعتبارات را داشته باشیم؛ لازمه این کار ایجاد تعامل و همکاری است.
مدیر ارشد استان خاطرنشان کرد: هنوز مقاومت‌هایی در مقابل اقتصاد مقاومتی در بدنه کارکنان دولت و بانک‌ها و بعضی از تریبون‌ها وجود دارد.
وی یادآور شد: سند اقتصاد مقاومتی تنها سند اجماعی است که در کشور وجود دارد که مقام معظم رهبری به عنوان پرچم‌دار و دولت به عنوان مجری است اما بعضی که تریبونی در اختیار دارند احساس می‌کنند این سند وسیله‌ای برای کوبیدن دولت است در صورتی‌که آنان نیز نقشی در اقتصاد مقاومتی دارند و تنها خاص دولت نیست.
بازوند ادامه داد: عده‌ای با سیاه‌نمایی فضای استان را گنگ، ترش و تاریک جلوه می‌دهند و انتظار دارند سرمایه‌گذار نیز به استان بیاید در حالی‌که این اتفاق نخواهد افتاد؛ فضای استان را تاریک جلوه بدهیم و از الفاظی استفاده کنیم که سرمایه‌گذار را فراری دهد طبیعی است که در راستای اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.
استاندار لرستان با بیان اینکه این اقدامات عکس اقتصاد مقاومتی است، گفت: حرف‌های زیادی در این راستا وجود دارد که در اولین فرصت آنها را بیان خواهم کرد و به موانع سر راه اقتصاد مقاومتی در استان اشاره می‌کنم.
وی با گلایه از این موضوع که بعضی‌ها خیلی در شعار اسم اقتصاد مقاومتی را می‌آورند، افزود: این افراد فکر می‌کنند با شعار می‌توان اشتغال ایجاد کرد در حالی‌که اینطور نیست و امکان ندارد بدون سرمایه‌گذاری بتوان به اشتغال رسید. سرمایه‌گذاری یکی از راهکارها و ساز و کارهای اشتغال و تولید است.
بازوند با اشاره به اینکه گلایه از مدیران دلیل بر ناراضی بودن از عملکرد آنان نیست، ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی با این بحران بیکاری، مدیران ریسک‌پذیر می‌خواهیم در حالیکه برخی مدیران هیچگونه ریسکی را نمی‌پذیرند و برای ایجاد اشتغال نمی‌خواهند هزینه آن را بپردازند.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: چندین بار آقای جهانگیری اعلام کرد که مدیرانی که با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی همکاری نمی‌کنند معرفی کنید تا با وزرای آنان اطلاع و برخورد شود اما اینان نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه مانع تراشی هم می‌کنند که به عنوان نمونه بنیاد شهید در استان بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده که در جلسه خصوصی مدیران با آقای شهیدی از موانع سر راه در استان صحبت می‌کردند که جای تاسف دارد.
وی با بیان اینکه قبل از سال ۹۲ بنیاد شهید هیچگونه سرمایه‌گذاری در استان نداشته است، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز برای دو سال ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند که ۵۰۰ میلیارد آن عمدتا در بخش اشتغال است و باید بازگشت سرمایه برای آنان داشته باشد و برای همین فضا را مثبت می‌بیند.
بازوند با اشاره به احداث کارخانه سرم‌سازی در بروجرد ادامه داد: برای احداث این پروژه حدود چهار هکتار زمین نیاز است که حدود یک ماه و نیم در اداره راه و شهرسازی پاس‌کاری می‌شوند در حالیکه در استان‌های دیگر به سرمایه‌گذار پیشنهاد زمین رایگان شده است.
استاندار لرستان با گلایه از بانک‌ها نیز اظهار کرد: آنها صنایعی را تملک کرده و آنها را تعطیل کرده‌اند، آیت از این کار خسته نمی‌شوند؟ تا کی باید تعطیل بمانند؟
وی گفت: از مدیر میراث فرهنگی گلایه جدی دارم، نمی‌تواند، آن را رها کند چراکه ظرفیت خوبی بوده و می‌توان با گردشگری و بوم‌گردی ایجاد رونق کرد اما فرصت‌سوزی می‌شود.
بازوند گفت: آقای چگنی هر مدیری را که در راستای اشتغال‌زایی و اقتصاد مانع‌تراشی می‌کند را معرفی کند تا به معاون رئیس جمهور برای برخورد اعلام شوند. مدیر شدن تنها سوار ماشین شدن و قیافه گرفتن نیست و باید پیشرفت استان را درنظر بگیریم. برخی برای انجام ندادن کار بهانه دیوان محاسبات و بازرسی را می‌گیرند در حالی‌که اینطور نیست.
استاندار لرستان یادآور شد: امسال وضعیت حساس است و بودجه کافی وجود ندارد، پول بین مردم زیاد است و باید برای جذب آنها بیشتر کار کرد.

901

کد خبر: 822268

وب گردی

وب گردی