9 گزینه احتمالی تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/ افرادی که نامشان حوالی وزارت علوم شنیده می شود

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از وزارتخانه هایی است که احتمال تغییر در صدر آن بسیار شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، این روزها کمتر کسی است که احتمال حضور مجدد محمد فرهادی در وزارت علوم در دولت دوازدهم را زیاد بداند. با توجه به پاسخی که او در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای دانشگاه جامع علمی و کاربردی به خبرنگاران داد، این احتمال بیش از پیش تقویت شد.

برخی اسم ها در مورد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زیاد به گوش می رسد که احتمال معرفی آن ها برای تصدی این وزارتخانه زیاد است. برخی از این اسم ها و سوابق کاری آنان را در زیر بررسی می کنیم:

رضا فرجی دانا

استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران که پیش از این مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتردانشکده فنی و پس از آن هم (بیش از ۴ سال، از ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱) ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت. از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به ریاست مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ اشاره کرد.

فرجی دانا از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه تهران بود.او در دولت هشتم پس از استعفای مصطفی معین به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما نتوانست از مجلس وقت رای اعتماد بگیرد.

پس از آن فعالیت این گزینه احتمالی که اتفاقا نام او بیش از همه گزینه ها برای تصدی وزارت علوم مطرح است، به دولت یازدهم بر می گردد. فرجی دانا در آبان ۱۳۹۲ به عنوان گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست با کسب ۱۵۹ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع، رأی اعتماد نمایندگان برای تصدّی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به دست آورد اما چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ استیضاح او با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ رأی مأخوذه رأی آورد و فرجی دانا از تصدّی وزارت علوم برکنار شد.

علی خاکی صدیق

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و استاد گروه کنترل دانشکده برق این دانشگاه کسی است که در زمان وزارت رضا فرجی دانا، نامه‌ای به امضای یک هزار و یکصد فعال فرهنگی، علمی و دانشجویی به وزارت علوم ارسال شد تا علی خاکی صدیق عهده دار ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شود که به موجب آن نامه، اولین رئیس دانشگاهی بود که در دوران وزارت دکتر فرجی‌دانا به ریاست رسید.

از او بیشتر سوابق علمی به چشم می خورد تا سوابق اجرایی. خاکی صدیق تاکنون ۱۲ جلد کتاب در زمینه‌های مختلف مهندسی کنترل و سیستم ترجمه و تألیف نموده‌است. برخی از این کتاب‌ها بارها به چاپ رسیده و هم اکنون در دانشگاه‌های داخل کشور مورد استفاده دانشجویان مهندسی کنترل است.

مرتبهٔ علمی او استاد تمام است و دروس کنترل مدرن برای دورهٔ کارشناسی و درس‌ های کنترل سیستم‌ های چندمتغیره و کنترل تطبیقی را در دانشگاه‌های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران و همچنین چند دانشگاه دیگر در شهر تهران تدریس می‌ کند.

علی خاکی صدیق عضو کمیته‌ های برگزار کنندهٔ کنفرانس‌های برق، ماشین بینائی و پردازش تصویر و هیات تحریریهٔ چندین مجلهٔ مهندسی است.

محمود نیلی احمدآبادی

فارغ‌ التحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال ۱۳۶۰ است و تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی شریف در گرایش شناسایی و انتخاب مواد در سال ۱۳۶۷ و مقطع دکتری را در دانشگاه توهوکو ژاپن درسال ۱۳۷۳ به پایان رسانده است.

او استاد تمام مهندسی متالوژی و مواد دانشکده فنی دانشگاه تهران و رئیس سابق این دانشکده است.

نیلی در دولت یازدهم ابتدا به عنوان گزینهریاست دانشگاه تهران مطرح شد و سپس به عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب شد اما پس از استیضاح رضا فرجی دانا و دو ماه سرپرستی محمدعلی نجفی بر این وزارتخانه، نهایتاً در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳، طی نامه‌ ای توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد. او با کسب ۷۹ رأی موافق، ۱۶۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ رأی مأخوذه، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد.

پس انتخاب محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم؛ او نیلی آحمدآبادی را که سرپرست دانشگاه تهران بود به ریاست این دانشگاه منصوب کرد.

سید احمد معتمدی

مشاور وزیر ارتباطات در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری این وزارت در دولت یازدهم و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ بوده‌ است.

احمد معتمدی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شد. او به عنوان دانشجوی ممتاز با بورس تحصیلی عازمفرانسه شد و مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته الکترونیک دیجیتال و سیستم انفورماتیک از دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه اخذ کرد. وی در سال‌های تحصیل در فرانسه عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا واز مؤسسان انجمن اسلامی پاریس بود.

رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم در ۲ تیر ۱۳۹۳ دکتر احمد معتمدی را به سمت سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گمارد. او در این زمان ضمن آموزش در دانشگاه امیرکبیر مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری این وزارت نیز هست.

محمد علی سبحان اللهی

در سال ۱۳۵۲ مدرک لیسانس خود را در رشته ریاضی از دانشگاه تبریز دریافت کرد و در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ فوق لیسانس خود در همین رشته و همین دانشگاه گردید. وی در سال ۱۳۷۰ موفق به کسب مدرک فوق لیسانس مدریت دولتی از مرکز آموزش مدیریت دولتی شد و در سال ۱۳۷۵ دکتری مهندسی صنایع را از دانشگاه صنعتی سوئین برن استرالیا کسب کرد.

محمدعلی سبحان‌ اللهی نماینده دوره‌ های اول تا چهارم تبریز در مجلس شورای اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و رئیس کنونی دانشگاه خوارزمی (از ۱۳۹۲ تا کنون) است.

جعفر توفیقی

مشاور عالی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آغاز کار دولت حسن روحانی شصت و هفت روز، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران بود. توفیقی پس از مصطفی معین، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

توفیقی دارای مدرک دکترای تخصصی (Ph.D) در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست (۱۳۶۵ هجری خورشیدی) است.

پیش از مراسم تحلیف حسن روحانی، نام توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم مطرح بود. اما نهایتاً روحانی تصمیم به معرفی رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گرفت که فرجی دانا به دلیل بودن در فرصت مطالعاتی در کانادا این دعوت را نپذیرفت. به همین دلیل، جعفر میلی‌منفرد نامزد نهایی برای تصدی وزارت علوم تعیین شد. پس از رأی عدم اعتماد مجلس به جعفر میلی منفرد در خلال جلسات تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی در روز ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، گزینه‌هایی مانند معصومه ابتکار و مجتبی صدیقی برای سرپرستی وزارت علوم مطرح بودند که در نهایت حسن روحانی، جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین کرد اما نهایتاً رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد و توانست رأی اعتماد بگیرد.

جعفر میلی منفرد

دارای مدرک دکتری مهندسی برق قدرت از دانشگاه پاریس و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. او همچنین دارای سوابق مختلف در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت‌های پنجم، هفتم، هشتم و یازدهم بوده و در دولت هشتم، پس از استعفای مصطفی معین، مدتی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

میلی منفرد اولین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کابینه حسن روحانی بود که موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نهم نشد. وی از مجموع ۲۸۴ رأی مأخوذه با ۱۰۵ رأی موافق، ۱۶۲ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد.

علی اکبر صالحی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است. صالحی پیش تر از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ نیز همین سمت را برعهده داشت. صالحی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ وزیر امور خارجه ایران بود.

صالحی تحصیلات خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و مؤسسه فناوری ماساچوست در رشته‌ های فیزیک ومهندسی هسته‌ ای انجام داده است. او استاد مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رئیس این دانشگاه بوده‌است. صالحی همچنین ریاست دانشگاه بین‌ المللی اسلامی امام خمینی قزوین را بر عهده داشته است.

مطرح شدن او برای وزارت علوم قدری عجیب به نظر می رسد. صالحی اگرچه سوابق علمی و اجرایی زیادی در حوزه آموزشی دارد اما بیشتر به عنوان یک دیپلمات شناخته می شود و معرفی او به عنوان وزیر علوم قدری بعید به نظر می رسد.

سورنا ستاری

دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران و رئیس بنیاد ملی نخبگان است. وی، فرزند سرلشکر منصور ستاری است.

ستاری در سال 84به عنوان مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت انتخاب شد، اما یک سال بعد از سمتش استعفا داد. ستاری در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۲ با حکم حسن روحانی به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور منصوب شد. در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۲ با حکم بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به عنوان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت منصوب شدکه پس از انتصاب به سمت معاونت علمی رئیس‌جمهور در بیست و نهم همان ماه جای خود را به حمیدرضا کاتوزیان داد.

سورنا ستاری در روزهای گذشته درباره مطرح شدن اسمش در وزارت علوم در جمع خبرنگاران گفت به هیچ وزاتخانه ای نخواهم رفت و در معاونت علمی می مانم.

براساس اعلام برخی منابع نزدیک به دولت، علی خاکی صدیق، رییس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان جدی ترین گزینه دولت برای تصدی پسن وزارت علوم اعلام، به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد.

201

کد خبر: 822275

وب گردی

وب گردی