صدرنشین داستان‌نویسی جهان عرب چه کشوری است؟

مصر بین کشورهای عربی بیشترین تولید را در زمینه‌ ادبیات و داستان دارد و بیشترین آثار را در رقابت‌های ادبی جهان عرب به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسکانیوز از روزنامه الحیات، مصر با ۳۰ درصد از آثار ارسالی به جایزه شیخ زاید که مهم‌ترین جایزه‌ فرهنگی و ادبی در جهان عرب به شمار می‌رود، نسبت به سایر کشورهای عربی، پیشتاز است.

این جایزه هر سال به بهترین کتاب‌ های سال که در زمینه‌های مختلف تألیف، ترجمه و علوم انسانی تعلق می‌گیرد و ارزش کلی این جوایز به هفت میلیون درهم می‌رسد. در این دوره جایزه کتاب شیخ احمد زاید که در امارت برگزار می‌شود بیش از ۷۲۵ اثر شرکت کرده‌ا‌ند.

رقابت برای تعیین بهترین آثار سال جایزه شیخ زاید از ماه می ۲۰۱۷ شروع شده است. این جایزه که از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان عرب محسوب می‌شود دوازدهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد.

کشورهای مختلف عربی برای رقابت در این مسابقه آثار خود را ارسال کرده‌اند. مصر با ۳۱ درصد، صدرنشین ارسال کتاب برای داوری این دوره شده است. کشورهای استرالیا، دانمارک، سوئد، اتریش، امریکا، کانادا، روسیه و فرانسه نیز با ارسال آثار خود ۵ درصد از کتاب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

«ماورای نوشتن» اثری از ابراهیم عبدالمجید، رمان‌نویس مصری، جایزه بخش ادبیات 2016 این جایزه را به خود اختصاص داد. در بخش نقد ادبی و هنری نیز سعید یقطین برای نوشتن «تفکرات ادبیات عرب» برنده شد. جایزه بخش ترجمه نصیب کیان یحیی از عراق برای ترجمه کتاب «معنای معنا» اثر اوگدن و ریچاردز ‌شد. پروفسور رشدی راشد از مصر نیز در دوره‌ قبل موفق شد جایزه بخش فرهنگ عرب در زبان‌های دیگر را به خانه ببرد. انتشارات دارالساقی از لبنان نیز در بخش فناوری و صنعت نشر برگزیده شد.

منبع: ایبنا

520

کد خبر: 822334

وب گردی

وب گردی