نادرست بودن استدلال گرمایش زمین

عضو سابق مجمع جهانی هواشناسی طرح موضوع تاثیرگذاری دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای بر گرمایش زمین را غیر‌علمی دانست و گفت: متاسفانه کشورهای غربی و توسعه یافته برای نیل به منافع خود مباحثی نظیر تغییر اقلیم و گرمایش زمین را مطرح کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، محمدتقی زمانیان درباره ادعای مطرح شده در توافق‌نامه پاریس که انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را از علل اصلی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی معرفی کرده است، گفت: 95 درصد از دی‌اکسیدکربن موجود، انسان‌‌ساز نیست و بخش قابل توجهی از آن طبیعی است.

وی ادامه داد: اصل مسئله گرمایش زمین یک سخن غیر علمی محسوب می‌شود؛ طبق دلایل مستند، کره زمین به هیچ عنوان نمی‌تواند گرم شود و کنترل‌کننده‌هایی برای جلوگیری از گرم شدن زمین وجود دارد.

عضو سابق مجمع جهانی هواشناسی با انتقاد از برخی اظهارات غیر علمی درباره گرمایش زمین تصریح کرد:متاسفانه کشورهای غربی و توسعه‌یافته برای نیل به منافع خود مباحثی نظیر تغییر اقلیم و گرمایش زمین را مطرح کرده‌اند.

به گفته زمانیان، طرح موضوع گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی در تمامی کشورهای دنیا غیر علمی و غیر مستند است و برخی کشورهای توسعه یافته به‌دنبال دسیسه‌چینی در این موضوعات علمی هستند.

وی ادامه داد: بیشترین کانون گرمایی خورشید در جهان در منطقه استوا (خط استوا و 23.5 درجه شمالی و 23.5 درجه جنوبی) قرار دارد البته کشور ما جزو این نقاط محسوب نمی‌شود.

عضو سابق مجمع جهانی هواشناسی کشور افزود: سازوکارهای طبیعی در منطقه استوایی و عرضهای شمالی و جنوبی آن وجود دارد که گرما را به عرضهای بالاتر و پایین‌تر منتقل می‌کنند.

زمانیان توضیح داد: توزیع این مقدار گرما از خط استوایی با حساب و به‌صورت طبیعی منتقل می‌شود و این گرما به اندازه انتقال پیدا می‌کند.

بخار آب بیشترین عامل گازهای گلخانه‌ای

وی، طرح موضوع کاهش یا افزایش دی‌اکسیدکربن در گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین را مسئله‌ای فرعی دانست و گفت: بیشترین عامل گازهای گلخانه‌ای ناشی از بخار آب است و دی‌اکسیدکربن نیز مقدار بسیار اندکی از گازها را تشکیل می‌دهد که البته از آن مقدار نیز رقم بسیار پایینی، انسان‌ساز است.

عضو سابق مجمع جهانی هواشناسی خاطرنشان کرد: صحبتها و استدلالهایی که درباره دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای از سوی کشورهای توسعه‌یافته مطرح می‌شود ناشی از یک نقشه و سناریوی از پیش‌ طراحی شده است.

نادرست بودن استدلال گرمایش زمین

زمانیان گفت: اصل مسئله گرمایش کره زمین حرف نادرستی است و باید مستندات علمی در این باره ارائه شود که چنین مستنداتی به‌هیچ عنوان وجود ندارد و فقط در حد حرف یا طرح موضوع است.

وی درباره استناد علمی مطرح شده مبنی بر افزایش دمای کره زمین در سالهای اخیر اظهار کرد: علت اصلی نمایش افزایش دمای کره زمین به هیچ عنوان به گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسیدکربن مربوط نیست و دلیل اصلی آن نصب دستگاههای هواشناسی و محل ایستگاههای هواشناسی است.

عضو سابق مجمع جهانی هواشناسی گفت: در گذشته‌های نه‌چندان دور، محل ایستگاههای هواشناسی و ادوات آن دورتر از محل شهرها و سکونت‌گاه انسانها بود اما رفته‌رفته شاهد گسترش شهرها بوده‌ایم که بر روی روند نمایش افزایش دمای هوا هم اثر گذاشته است.

نزدیکی شهرها به ایستگاههای هواشناسی دلیل اصلی نمایش افزایش دما

زمانیان ادامه داد: اینکه دمای هوای ایستگاههای هواشناسی در نقاط مختلف جهان در حال حاضر، روند افزایشی را نشان می‌دهد به‌خاطر تاثیرات مناطق شهری و کارخانه‌ها بر ایستگاههای هواشناسی و تجهیزات آن است.

وی تصریح کرد: آزاد شدن گرمای مناطق شهری، گسترش وسایل گرمایشی، افزایش تعداد خودروها، کارخانه‌ها و حضور پرشمار انسانها در شهرهایی که ایستگاههای هواشناسی نزدیک آنها قرار دارند از جمله عواملی است که افزایش دمای هوا را بیشتر نمایش می‌دهند.

عضو سابق مجمع جهانی هواشناسی درباره اینکه اگر توافقنامه پاریس در جهان اجرایی شود آیا در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اثرگذار خواهد بود یا خیر گفت: تغییر اقلیم به هیچ وجه امکان پذیر نیست؛ این سخن که زمین در حال گرم‌تر شدن است به هیچ عنوان صحیح نیست.

بی‌تاثیری گازهای گلخانه‌ای در تغییرات اقلیمی

زمانیان ادامه داد: اگر دی‌اکسیدکربن افزایش پیدا کند موجب جنگل‌زایی در کره زمین خواهد شد و از نظر علمی نیز کاهش یا افزایش گازهای گلخانه‌ای تاثیری در تغییرات اقلیمی ندارد.

وی تاکید کرد: باید به فواید دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای توجه ویژه‌ای شود؛ اگر گازهای گلخانه‌ای وجود نداشته باشد زندگی بر روی زمین مشکل خواهد شد.

عضو سابق مجمع جهانی هواشناسی کشور با انتقاد از مطرح شدن استدلالهایی نظیر تغییرات اقلیمی، آب شدن یخها در آینده، عوض شدن نظام بارش و افزایش دما اظهار کرد: اینها استدلالهای ناصحیحی است که از سوی کشورهای توسعه‌یافته برای کشورهای در حال توسعه مطرح می‌شود.

گفتنی است، توافقنامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر (21 آذر) سال 2015 با شرکت نزدیک به 196 کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد؛ هدف بلندمدت توافق پاریس این است که دمای کره زمین تا پایان قرن به جای دو درجه، 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

پس از تصویب این توافقنامه از سوی دولت یازدهم، مجلس شورای اسلامی نیز پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس را بررسی و تصویب کرد؛ این مصوبه برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد که شورای نگهبان ایراداتی نسبت به این توافقنامه گرفته است؛ بررسیهای نهایی توسط نمایندگان در حال انجام است.

به گفته برخی کارشناسان توافقنامه پاریس می‌تواند باعث ایجاد محدودیتهایی در مسیر پیشرفت کشور، توسعه و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی همچنین زمینه‌ای برای افشای اطلاعات کشور شود.

703

کد خبر: 822453

وب گردی

وب گردی