آغاز فاز بالینی درمان عفونت‌های عمیق پوست با "نانوذرات"

محققان دانشگاه "جورج واشنگتن(GW)" دریافتند که نانوذرات آزاد کننده اکسید نیتریک(NO-np) که به صورت موضعی مصرف می‌شوند می‌توانند به درمان عفونت‌های قارچی پوستی ناشی از "درماتوفیت‌ها" (dermatophytes) کمک کنند.

به گزارش ایسکانیوز، "درماتوفیت‌" به هر یک از گروه‌های قارچی که در سطح پوست ایجاد عفونت می‌کند گفته می‌شود.

"درماتوفیتوز" (Dermatophytosis) یا کرم سلولی یک عفونت قارچی پوست، مو یا ناخن است که میلیونها نفر از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که عفونت‌های سطحی اغلب می‌توانند با داروهای موضعی درمان شوند، عفونت‌های قارچی که به فولیکول مو یا به لایه‌های عمیق تر پوست نفوذ می‌کنند، تنها با درمان‌های خوراکی یا درمان‌های سیستمیک ضدقارچی درمان می‌شوند. این در حالی است که ضد قارچ‌های موضعی به اندازه محدودی به پوست نفوذ می‌کنند.

درماتوفیتوز، کچلی یا قارچ پوستی(Dermatophytosis) یک بیماری شایع پوستی در سگ و گربه و انسان است که به وسیله قارچ‌هایی به نام درماتوفیت(Dermatophyte) به وجود می‌آیند.

"آدام فریدمن"، استاد دانشکده پوست و علوم انسانی و مدیر ارشد این مطالعه می‌گوید: اگرچه درمان‌های سیستمیک ضد قارچ موثر هستند اما در کنار آن می‌توان به معایبی مانند لزوم مصرف طولانی مدت و ناسازگاری با بسیاری از داروها و عوارض جانبی دیگر اشاره کرد.

فریدمن اظهار کرد:هدف این مطالعه بررسی این موضوع بود که آیا نانو مواد که یک میلیاردم متر هستند می‌توانند برای غلبه بر نیاز به داروهای سیستمیک و در جهت ارائه موثرتر و آسان‌تر دارو به بیماران مورد استفاده قرار گیرند یا خیر.

فریدمن و همکارانش در دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین به عنوان یک عامل ایده آل برای درمان این بیماری، به "نیتریک اکسید"(Nitric oxide)، یک "ایمونومدولاتور"(immunomodulator) گازی شکل طبیعی با طیف گسترده ضد میکروبی چند وجهی روی آوردند. ایمونومدولاتور مواد تعدیل کننده پاسخ‌های ایمنی هستند.

فریدمن گفت: "چندین دهه است که ما از پتانسیل بسیار بالای نیتریک اکسید در بسیاری از زمینه های پزشکی مطلع هستیم، اما استفاده از آن به دلیل فقدان سیستم‌های ارائه دهنده موثر محدود شده است. ما در این پژوهش از یک نانوذره که می‌تواند نیتریک اکسید را نه تنها آزاد بلکه تولید کند استفاده کردیم که در طول زمان به درمان‌ این عفونت‌های عمیق که دسترسی به آنها دشوار است کمک می‌کند."

محققان این پژوهش با آزمایش این روش درمانی جدید بر روی یک مدل حیوانی دریافتند که نانوذرات آزاد کننده اکسید نیتریک (NO-np) ، یک پاسخ سریع و تاثیر گذارتر نسبت به درمان‌های رایج فعلی که با "تربینافین" (terbinafine) انجام می‌شود را ارائه می‌کنند.

تربینافین یک ضد قارچ وسیع الطیف است که در درمان عفونت‌های قارچی موضعی شامل کچلی پا ، بدن ، ران و ناخن حاصل از اپیدرموفیتون فلوکوزوم ، تریکوفیتون منتاگروفیتس، تریکوفیتون روبروم و همچنین کاندیدیاز پوستی حاصل از کاندیداآلبیکنس و پیتریازیس ورسیکالر حاصل از مالاسزیا فورفور مصرف دارد.

تنها با گذشت سه روز از این درمان 95 درصد از عفونت‌ها برطرف شد.

این یافته‌ها تایید کننده گزارش‌های متعدد قبلی است که نشان می‌دهد NO-np در برابر عفونت باکتریایی و قارچی زخم های جراحی موثر است.

گفته می‌شود که گام بعدی این محققان کارآزمایی بالینی این فناوری نانویی جدید است.

200/202

منبع:

کد خبر: 822563

وب گردی

وب گردی