تنفیذ آخرین مرحله برای رسیدن به ساختمان پاستور

در تاریخ انقلاب همواره مراسم های تحلیف و تنفیذ برای روسای جمهور ایران انجام شده که به نوعی این مراسم ها آخرین مراحل برای رسیدن منتخب مردم به ریاست جمهوری بوده است .

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز : مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری همیشه با حساسیت‌های خاصی همراه بوده است و تاریخ انقلاب اسلامی ایران این دو مراسم را برای یازده رئیس‌جمهور تجربه کرده است. باید گفت در بین این دو مراسم، تنفیذ از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم »ازجمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌وسیله‌ مقام رهبری آغاز می‌گردد و دربیانی دیگر باید گفت مشروعیت حکم ریاست جمهوری به اعتبار تنفیذ رهبر معظم انقلاب است و در غیر این صورت این مقام نه ازلحاظ قانونی و نه ازلحاظ شرعی موردقبول نیست.

اولین تنفیذ

تحلیف ریاست جمهوری در ایران قدمتی به‌اندازه تاریخ انقلاب اسلامی دارد. اولین تنفیذ در ایران توسط امام خمینی برای زدن حکم شروع به کار دولت موقت آقای بازرگان بود. این تنفیذ در تاریخ 15 بهمن سال 57 در مدرسه رفاه انجام شد. مهندس بازرگان 7 ماه در این مقام باقی ماند و بعدازآن طی انتخابات ریاست جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر با کسب 11 میلیون رأی توانست اولین رئیس‌جمهور ایران شود.

تنفیذ از بیمارستان

مراسم تنفیذ بنی‌صدر در تاریخ 15 بهمن 1358 و در شرایطی برگزار شد که حضرت امام خمینی(ره) در آن روزها در بیمارستان قلب تهران بستری بودند و برای اینکه روال اداره‌ امور نظام نوپای اسلامی از حرکت نایستد، در همان بیمارستان مراسم تنفیذ بنی‌صدر را انجام دادند مراسم تحلیف وی در مجلس برگزار شد که او به سوگندنامه‌ای اکتفا کرد.

کابینه 28 روزه

اما بنی‌صدر به دلیل تشخیص مجلس مبنی بر عدم‌کفایت سیاسی خیلی زود برکنار و در انتخابات ریاست جمهوری بعدی محمدعلی رجایی با کسب 90 درصد آراء 14 میلیونی مردم به ریاست جمهوری رسید و تنفیذ وی در تاریخ یازدهم مرداد همزمان با عید سعید فطر اتفاق افتاد . مراسم تحلیف رجایی در 12 مرداد سال 1360 اتفاق افتاد . کابینه وی تنها 28 روز بر روی کار بود و در تاریخ 8 شهریور همان سال او ویارانش در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسیدند.

رئیس جمهور روحانی

سومین رئیس‌جمهور ایران با کسب 95درصد آراء 17 میلیونی مردم کسی جر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نبود. وی اولین رئیس جمهور روحانی کشور بود.کسی که چند ماه قبل از آن در نظریه نافرجام مجروح شده بود. مراسم تنفیذ وی توسط امام خمینی (ره) در تاریخ 17 مهر 1360 انجام و چند روز بعد یعنی در بیست و یکم همان ماه تحلیف وی در مجلس با حضور مسئولین کشور صورت گرفت. ایشان در مراسم تحلیف خود بابیان اینکه مردم به شخص رأی نمی‌دهند بلکه به یک جریان رأی می‌دهند، اظهار داشتند: رأى به روحانیت، رأى به استقلال، رأى به اسلام. رأى به هویت اسلامى این انقلاب است.

دور چهارم ریاست جمهوری با انتخاب دوباره آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد و درست در روز عید غدیر خم حکم تنفیذ وی از سوی امام خمینی (ره) صادر و در روز 18 مهر 1364 مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس برگزار شد.

رئیس جمهور بعد امام

پنجمین دوره ریاست جمهوری بعد از ارتحال امام خمینی (ره) در تاریخ 6 مردادماه 1368 برگزار و آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

مراسم تنفیذ حکم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی برگزار شد که سید احمد خمینی حکم تنفیذ وی را قرائت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جدید انقلاب اسلامی نیز آن را تنفیذ فرمودند.

26 مردادماه، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی در شرایطی برگزار شد که با تغییر قانون اساسی در سال 1368، دیگر شورای عالی قضایی وجود نداشت تا رئیس آن در کنار رئیس‌جمهور منتخب برای ادای سوگند بایستد و با انتصاب آیت‌الله محمد یزدی اولین رئیس قوه قضائیه ایران وی در کنار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ادای سوگند ایستاد و رئیس‌جمهور منتخب در مقابل نمایندگان و مسئولین سوگند یادکرد که پاسدار اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد.

در ششمین دوره ریاست جمهوری هم آیت‌الله هاشمی دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب و تنفیذ وی توسط آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ 1 مردادماه سال 1372 صادر شد. درست یک روز بعد تحلیف وی در مجلسی که آیت‌الله علی‌اکبر ناطق نوری رئیس مجلس بود انجام شد.

کسب 70 درصد آراء

در انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی با کسب 70 درصد آراء مردم توانست به ریاست جمهوری برسد. تنفیذ وی از سوی رهبر معظم انقلاب در روز 12مرداد سال 1376 انجام شد و پس‌ازآن در تاریخ 13 مرداد سید محمد خاتمی در حضور نمایندگان مجلس و آیت‌الله محمدی یزدی سوگند یادکرد همه استعداد و صلاحیت خویش را درراه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده‌گرفته است بکار گیرد.

نهمین رئیس‌جمهور ایران در تاریخ 27 خرداد 1384 کسی نبود جز محمود احمدی نژاد که توانست حداکثر آراء را کسب کند. حکم تنفیذ او هم توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد.

ژست دیپلماتیک

احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود که در مجلس برگزار شد اظهار داشت: بهترین ژست دیپلماتیک، پایبندی به قوانین است. او در آن مراسم کابینه خود را کابینه 70 میلیونی خواند.

در آشوب‌هایی که در حاشیه دهمین انتخابات ریاست جمهوری سال 88 برپا شد بازهم محمود احمدی نژاد سکان هدایت دولت را در دست گرفت و بعد از گرفتن حکم تنفیذ خود از رهبر معظم انقلاب در مجلس شورای اسلامی طی مراسم تحلیف خود که با حضور مسئولین عالی رتبه انجام شد تأکید کرد: خود را به همه مطالبات و آرمان‌های به حق ملت در برابر خدا، نمایندگان ملت متعهد می‌داند و تردید ندارد که نمایندگان نیز خود را در برابر آنها متعهد می‌دانند."

نماد کلید

حجت‌الاسلام حسن روحانی که با نماد کلید در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شرکت کرده بود با 50.7 درصد از آراء مردم به‌عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. مراسم تنفیذ وی در حسینیه امام خمینی برگزار و رهبر انقلاب حکم ریاست جمهوری را برای وی تنفیذ کردند.

در مراسم تحلیف روحانی بیش از ۵۵ هیئت خارجی که ۱۱ هیئت آن در سطح سران و بقیه از وزرا و یا روسای مجالس بوده‌اند، شرکت کردند همچنین وی در اظهاراتی که در مراسم تحلیف خود داشت گفت: «پناه می برم به خدا از دهان منتقدان »ولی رفتار های دولت وی در بعد از آن خلاف آن چه که گفته بود را ثابت کرد.

و حالا ایران منتظر تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران است. یعنی حجت‌الاسلام روحانی که در تاریخ 29 اردیبهشت‌ماه با کسب بیش از 50 درصد آراء توانست رئیس‌جمهور ایران باقی بماند. تحلیفی که اعتبار اصلی خود را از تنفیذ مقام معظم رهبری می‌گیرد زیرا اگر این تنفیذ نباشد شرعاً و قانونی هیچ یک از اعمال دولت مورد قبول نیست وبدون تردید تنفیذ دوردوم ریاست جمهوری حسن روحانی اولین حمایت رسمی رهبرانقلاب بعنوان عالی ترین مقام رسمی در کشوراست که امید شخص رئیس جمهور و کابینه دولت دوازدهم این مسئله را قدر بدانند وبا استفاده از این فرصت در جهت تحقق وعده های خود و رضایت مندی آحاد ملت ایران گام بردارند .

خبرنگار : مجید فاضلی

کد خبر: 822586

وب گردی

وب گردی