شرایط سخت زندگی در گرم ترین شهرهای ایران

شهرهای مهران و دهلران در جنوب استان ایلام امسال شاهد گرمای بی سابقه بودند، طبق گقته مسئولان هواشناسی تعداد روزهای گرم طی سال جاری در این شهرها نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز تغییر شرایط اقلیمی در یک دهه اخیر سبب شده مصرف حامل های انژی در کشور ما افرایش پیدا کند، تغییرالگوی مصرف در کشور سبب شد که مسئولان برای کنترل وضعیت با افزایش قیمت حامل های انرژی، توسعه نیروگاه ها، تعریف و تغییر الگوی مصرف اقدامات پیشگیرانه در دستور کار خود داشته باشندتا شاید شرایط مصرف را مدیریت کنند.

امسال افرایش دما در کل کشور سبب شد شرایط مصرف حامل های انژی افزایش پیدا کند به طوری که وزارت نیرو در اطلاعیه های پیاپی خواستار همکاری مردم با این وزارت خانه شد و بنا به گفته آنها شرایط استفاده از حامل های انرژی به مرز بحران رسیده و در صورت عدم همکاری برای کنترل وضعیت خاموشی در کشور اعمال خواهد شد ولی خوشبختانه با همکاری مردم تا حدودی مصرف حامل های انرژی مدیریت شده است.

استان ایلام هم یکی از استانهای کشور است که شرایط آب و هوایی آن در سال های اخیر تغییر کرده است و مصرف حامل های انرژی در این استان به خصوص در شهرستان های دهلران ومهران به شرایط اضطرار رسیده ولی خوشبختانه با مدیریت شرایط تاکنون خاموشی در استان اتفاق نیفتاده است.

هر چند کاهش ساعت کاری ادارات و نهادهای دولتی و همکاری مردم هم سبب شده تا شرایط حامل های انرژی در استان مدیریت شود.

دهلران و مهران رکورددار گرما

مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: بیشترین گرمای استان در شهرستان های دهلران و مهران به ثبت رسیده است.

یوسف شیخ الملوکی در گفتگو با مهر بیان داشت: در شهرستان دهلران ۴۶ و مهران ۴۱ روز گرم ثبت شده که در سال گذشته این آمار در دهلران ۲۶ و مهران ۲۴ روز بوده است.

امسال مهران ودهلران به ترتیب ۱۸و۱۳روز بالای ۵۰درجه سانتی گراد بوده که در سال گذشته این آمار برای هر دو شهرستان پنج روز به ثبت رسیده استوی بیان داشت: خوشبختانه در استان نسبت به سال گذشته شاهد کاهش گرد و غبار در استان بوده ایم، شهرستان های دهلران و مهران در چهار ماه سال جاری به ترتیب ۳۶و۲۹روز گرد و غباری ثبت شده که سال گذشته این آمار ۴۸و۳۹روز گردغباری بوده است.

مدیرکل هواشناسی ایلام اظهار داشت: باتوجه به افزایش دما در استان امسال شهرستان های مهران ودهلران به ترتیب ۱۸و۱۳روز بالای ۵۰درجه سانتی گراد بوده که در سال گذشته این آمار برای هر دو شهرستان پنج روز به ثبت رسیده است.

وی گفت: طبق داده های هواشناسی هفته آینده آسمان استان شاهد رشد ابر خواهد بود که می تواند باعث شرجی شدن هوا و افزایش احساس گرما شود بنابراین لازم است تمهیدات مرتبط با گرما در زمینه های مصرف انرژی و کشاورزی در نظر گرفته شود.

افزایش مراجعات به مراکز درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم گفت: باتوجه به افزایش دما در استان همه مراکز بهداشتی و درمانی در استان به حالت آماده باش هستند.

علی دلپیشه در گفتگو با مهر بیان داشت: با توجه به بالا رفتن دمای هوا در استان به خصوص شهرستانهای دهلران و مهران و گرم شدن هوا یکی از بیماری‌های شایع در تابستان گرمازدگی است و همین سبب شده که مراجعات مردم به مراکز درمانی وبهداشتی و اورژانس بیشتر شود.

وی به علائم گرما زدگی اشاره کرد و افزود: تهوع، استفراغ، بی‌حالی، بالا رفتن درجه حرارت بدن، گرفتگی‌های عضلانی علائم هشدار دهنده‌ای هستند که نشان می‌دهد فرد در معرض گرمازدگی قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ادامه داد: افرادی که فعالیت‌های آنها در گرما بالا و نور خورشید است باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنند و از لباس های روشن استفاده کنند واستفاده از کلاه وعینک آفتابی استاندار نیز از مواردی است که باید رعایت شود.

دلپیشه بیان داشت: باتوجه به اینکه بیشترین افرایش دما در شهرستان های دهلران و مهران است، مردم به خصوص سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری قلبی دارند از بیرون رفتن غیر ضروری خودداری کنند.

گرمای هوا سبب شده مشکلات فراوانی برای شهروندان دهلرانی و مهرانی به وجود بیاید چراکه کولرهای گازی هم قادر به مقابله با هوای گرم نیستند این در حالی است که در کشورهای دیگر دمای هوا بین ۳۸تا ۴۰درجه سانتی‌گراد را فوق‌العاده اعلام می‌کنند و با اجرای سیاست‌های حمایتی و آموزشی و حفاظتی در برابر گرما به شهروندان خود خدمات ارائه می‌دهند.

ولی مردم این شهرستانها در حالی در هوای بالای ۵۰ درجه گرما زندگی و مرزداری خود را سپری می کنند که باید فیش های نجومی برق را پرداخت کنند، می طلبد مسئولان کشوری و استانی در راستای کاهش تعرفه های برق این مناطق تلاش کنند تا رضایت مندی مردم مرزدار ایلام فراهم شود.

خاموشی در استان اعمال نشده است

مدیر کل بحران استانداری ایلام گفت: خوشبختانه با هماهنگی بین دستگاه های ستاد بحران تاکنون شاهد خاموشی در سطح استان نبوده ایم.

احمد کرمی در گفتگو با مهر بیان داشت: در راستای اجرای مصوبه اخیر هیئت محترم وزیران با موضوع تفویض اختیار تغییر ساعات کار دستگاه های اجرایی به برخی از استانداران با هدف مدیریت مصرف برق در تابستان و به منظور کاهش مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و جلوگیری از ایجاد محدودیت در تامین برق منازل مسکونی، مراکز تجاری، صنفی و تولیدی ساعات کار ادارات شهرستان های گرمسیری استان شامل دهلران، مهران، دره شهر، آبدانان و بدره) از ساعت ۶:۳۰صبح الی ۱۳:۳۰ بعدازظهرتغییر کرد که این تغییر ساعت کاری ادارت سبب شده که ما شاهد کاهش مصرف انرژی در ادارت باشیم.

مدیر کل بحران استانداری اظهار داشت: با توجه به موج گرما دراستان بالا رفتن پیک مصرف برای کاهش پیک مصرف در استان ساعت کاری دستگاه های اجرایی در چند شهرستان استان شامل شهرستانهای ایلام، ایوان، چرداول، سیروان و ملکشاهی از تاریخ ۹۶/۵/۷ به دلیل گرمای هوا نیز تغییر کرده است.

وی ادامه داد: باتوجه به بالا رفت پیک مصرف توصیه های لازم را به مراکز صنعتی برای رعایت الگوی مصرف داده شده است.

کرمی عنوان کرد: باتوجه به اینکه ظرفیت شبکه های حامل های انرژی تعریف شده نمی توانند بار اضافی را تحمل کنند از مردم خواست الگوی مصرف در دستور کار خود داشته باشند تا شاهد خاموشی در استان نباشیم.

مدیر کل بحران افزود: شهرستانهای دهلران و مهران در استان رکورد دار گرما هستند ولی خوشبختانه تاکنون خاموشی در این شهرستان ها اتفاق نیفتاده است.

ایلام بیشترین تلفات انرژی را در کشور دارد

مدیر عامل برق استان ایلام نیز گفت: با توجه به افزایش بی سابقه دما واز طرفی بالا رفتن پیک مصرف دراستان خوشبختانه تاکنون خاموشی نداشته ایم.

هادی شیرخانی در گفتگو با مهر اظهار داشت: خاموشی ها کوتاه و محلی که در استان اتفاق افتاده ناشی از بار نامتعارف وسرقت انرژی خارج از شبکه بوده است.

وی بیان داشت: مصرف روزانه برق در استان از مرز ۳۶۳ مگاوات گذشته است این در حالیست که ما تنها ۱۰ درصد پیش بینی کرده بودیم که خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در تامین انرژی نداشته ایم.

وی تصریح کرد: انتظار است شهروندان در ساعات پیک مصرف ۱۲ تا ۱۶ و ۱۹ تا ۲۳ با اعمال مدیریت مصرف، زمینه را برای کاهش مصرف فراهم کنندتا مشکلی برای تامین انرژی پیش نیاید.

مدیر عامل توزیع برق استان ایلام عنوان کرد: خاموش کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از دور کند در کولرهای آبی، تنظیم دمای کولر بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد، هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جارو برقی به ‌طور همزمان بویژه در ساعت های اوج بار استفاده نشود.

وی در ادامه به افزایش دما در حوزه جنوب اشاره کرد گفت: بیشترین دغدغه در شهرستان های دهلران و مهران بود که خوشبختانه تاکنون خاموشی در این شهرستانها اتفاق نیفتاده است و می طلبد مردم این شهرستان ها با مصرف بهینه ما را برای تامین انرژی مورد نیاز یاری کنند.

شیر خانی اظهارداشت: در استان در دو شهر مورموری و سیروان با افت ولتاژ مواجه شدند که با تمهیدات لازم تا حدودی مشکل برطرف شده است.

مدیر عامل توزیع برق استان ایلام بیان داشت : متاسفانه عمده ترین مشکل در استان استفاده انشعاب های غیر مجاز است که همین شبب شده در بعضی از نقاط استان به خاطر فشار بر شبکه خاموشی هایی به وجود بیاید و در این راستا افراد متخلف را به دستگاه قضایی معرفی شدند که خوشبختانه دستگاه قضایی در کمترین زمان ممکن با متخلفین برخورد کرده است.

بالاترین نرخ تلفات انرژی در کشور در استان ایلام است به طوری که ۲۰ درصد انرژی در استان تلفات می شودوی گفت: بالاترین نرخ تلفات انرژی در کشور در استان ایلام است به طوری که ۲۰ درصد انرژی در استان تلفات می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام ادامه داد: اصلاح ساختار شبکه، جمع آوری و ساماندهی برق های غیرمجاز، کاهش شعاع تغذیه فیدرهای فشار متوسط و فشار ضعیف، استفاده از ترانسفورماتورهای کم ظرفیت و کم تلفات و ... از جمله اقدامات اجرایی در راستای کاهش تلفات انرژی است.

شیرخانی بیان داشت: انتظار است مشترکان به موقع قبوض خود را پرداخت کنند تا شرکت توزیع نیروی برق استان برنامه های، بهسازی تاسیسات و تجهیزات توزیع در برای کاهش تلفات و کاهش بار مصرفی خود را انجام دهد تا بتواند خدمات به مشترکان ارائه دهد.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ هزار مشترک برق در استان ایلام وجود دارد.

۵۰ درصد آب شرب در استان ایلام تلف می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام نیز گفت: با توجه به بالا رفتن دما انتظار است شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند.

داراب بیرنوندی در گفتگو با مهر بیان داشت: شرایط افریش دما سبب شده که استفاده از آب شرب در استان افزیش پیدا کند.

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه شبکه آب رسانی و ایستگاه پمپاژ بر اساس ظرفیت تعریف شده آب شرب شهروندان را تامین می کنند، استفاده بیشتر از استاندار سبب خواهد شد که ایستگاه پمپاژ با مشکل مواجه شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام گفت: بیش از ۵۰درصد آب شرب در استان در بحث استحمام و استفاده از ماشین های لباسشویی و ظرف شویی تلف شود که انتظار داریم شهروندان مصرف بهینه آب را در دستور کار خود داشته باشند.

وی بیان داشت: عدم رعایت الگوی مرص در استان سبب شده که بیشتر ساکنان آپارتمانی در شهرهای استان به خصوص شهر ایلام با مشکل مواجه شوند و این ناشی از عدم مصرف بی رویه است.

بیرنوندی اظهار داشت: در سال گذشته برای اصلاح و بهسازی شبکه های آب شهری بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و امسال نیز در این راستا ۵۰میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

مهر

کد خبر: 822606

وب گردی

وب گردی