آیا چراغ کتاب فروشی‌های خیابان انقلاب خاموش می شود؟

حدود یک ماه قبل شهرداری تهران با راه اندازی باغ کتاب به عنوان نمایشگاه عرضه و فروش دائمی کتاب، به کتابفروشی های شهر و بخصوص خیابان انقلاب تنه زد و نگرانی های زیادی در بین اهالی نشر و بخصوص کتابفروشی ها ایجاد شد که در آینده ای نزدیک ممکن است این کتابفروشی ها با رکود مواجه شوند.

به گزارش ایسکانیوز – زهرا بخشی پور، خیابان انقلاب مملو از کتاب است. عناوین زیادی که هر یک مخاطبان مخصوص به خود را دارند. سال هاست که این خیابان به گزینه اول دانشجویان، محصلان و کتابخوانان حرفه ای برای تهیه کتاب های مورد نیازشان تبدیل شده است.

البته پیش از این و در سال های نسبتاً دورتر مرکزیت خرید کتاب از خیابان ناصرخسرو، بوذرجمهری و قسمتی از بازار تهران آغاز می شد. درواقع می توان گفت اولین کتاب فروشی‌های تهران در محدوده بازار در راسته‌ای به نام «تیمچه حاجب الدوله» و «بین الحرمین» دورهم گرد آمده بودند و پس از مدتی جمعیت اهل کتاب، بنا بر شرایط آن زمان که یکی از دلایل آن وجود مدرسه دارالفنون بود، به خیابان ناصر خسرو نقل مکان کردند و فعالیت خود را در حوزه نشر و فروش کتاب در آنجا ادامه دادند و امروز نیز شمار اندکی از آنها بیشتر به فروش کتب مذهبی می‌پردازند و مراکز نشر با سابقه ای که در این خیابان ها مشغول به فعالیت بودند امروز کمتر برای مردم شناخته شده هستند.

حالا چند دهه ای است که با وجود دانشگاه تهران، حضور چشمگیر کتاب فروشی ها و انتشارات متعدد، خیابان انقلاب به یکی از مراکز عمده خرید و فروش کتاب و محصولات فرهنگی تبدیل شده است اما با راهاندازی باغ کتاب نگرانی هایی برای برخی از این کتاب فروشی ها به وجود آمده است که آیا رونق مغازه های کتاب فروشی ها پس از سال ها در این راسته از بین خواهد رفت؟

به تازگی مرکز ارائه و فروش کتاب در کنار کتابخانه ملی تهران در تپه های عباس آباد با عنوان باغ کتاب راه اندازی شده است. این مرکز علاوه بر فروش کتاب دارای پردیس های تئاتر و سینما است. فروش کتاب در کنار محصولات دیگر تجربه موفقی بوده و اخیرا مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در مراکز بزرگ خرید، مسئولان شهری را بر آن داشته که مرکز باغ کتاب را به عنوان یک فروشگاه کتاب در تمام سال دایر کنند.

به نظر می رسد مرکز فرهنگی باغ کتاب که توسط شهردار تهران راه اندازی شده به عنوان یک نمایشگاه دائمی عرضه کتاب به عنوان رقیب اول این خیابان قدیمی که مرکز عرضه کتاب در شهر تهران بلکه در کل کشور است، در اذهان بسیاری از افراد جای گرفت. با تعطیلی برخی از کتابفروشی ها و کسادی بازار نشر و فروش کتاب این شبهه ایجاد شده است که به مرور کتابفروشی های خیابان انقلاب راهی باغ کتاب می شوند.

برای بررسی این موضوع و اینکه چقدر ممکن است راسته قدیمی و نوستالژیک کتاب فروشی های خیابان انقلاب که برای بسیاری از ما دارای خاطرات فراوان است به سراغ چند تن ازمدیران فروش انتشارات راسته انقلاب رفته ایم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با این ناشران گفتیم و شنیدیم.

**هر چیزی که باعث توجه مخاطب به کتاب شود، خوب است

دلارام استادی مدیر فروش نشر نیماژ درباره راه اندازی باغ کتاب و تاثیرات آن بر کتاب فروشی های راسته انقلاب به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: از انتشارات نیماز بیش از 300 عنوان کتاب از واحدهای پخش به باغ کتاب فرستاده شده اما هنوز بازخورد چندانی از باغ کتاب و آمار فروش چندانی از آنجا به ما نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه هر چیزی که باعث توجه مخاطب به کتاب شود، خوب است، افزود: تا به حال استقبال چندانی از کتاب های انتشارات نیماژ در باغ کتاب صورت نگرفته است. همچنین جلسات رونمایی و نقد کتاب در جهت تبلیغ و معرفی آثار در این مرکز انجام نشده است که می تواند به جذب مخاطب کمک کند.

این مدیر فروش ادامه داد: باغ کتاب هنوز چندان جا نیفتاده و مردم مرجعیت خیابان انقلاب و کتابفروشی های آن را به باغ کتاب واگذار نمی کنند. به نظر نمی رسد خیابان انقلاب به دلیل سهولت دسترسی و مرجعیت عناوین کتاب به باغ کتاب منتقل شود.

به گزارش ایسکانیوز، خیابان انقلاب یکی از مراکز فروش و عرضه شناخته شده کتاب است و دسترسی آسان شهری آن در سهولت یافتن کتاب مورد نظر برای متقاضیان خرید کتاب مورد توجه بسیاری از کتاب خوانان حرفه ای، محصلان و دانشجویان است.

**خیابان انقلاب پشتیبان باغ کتاب است

در این راستا حبیب سیف مدیر فروش نشر افق نیز به خبرتگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: از انتشارات ما عناوین زیادی توسط مراکز پخش توسط باغ کتاب خریداری شده است و نتیجه گیری برای بازدهی این مرکز کمی زود است.

وی افزود: مجموعه ناشران کودک و نوجوان با نام ماه پیشونی که مسئولیت توزیع کتب کودک و نوجوان در باغ کتاب را برعهده گرفته اند، فضای خوبی برای معرفی کتاب ها به وجود آورده است و به عنوان یک نمایشگاه دائمی کتاب می تواند به عرضه و فروش کتاب های متنوع برای دسترسی مردم مورد استفاده قرار گیرد. البته برای بازدهی این مجموعه در مقابل فروش کتابفروشی های انقلاب تامل کرد و نتایج مثبت و منفی این مرکز نیاز به سپری شدن زمان بیشتر و شیوه مدیریتی این مجموعه دارد.

سیف ادامه داد: در نمایشگاه دائمی باغ کتاب، محصولات فرهنگی و کتاب ها به صورت گروه سنی تفکیک شده است و فکر نمی کنم باغ کتاب جایگزین خوبی برای مراکز کتابفروشی های انقلاب باشد زیرا بازار کتابفروشی های خیابان انقلاب با باغ کتاب متفاوت است و در انقلاب تمام ناشران حضور دارند بنابراین خیابان انقلاب، پشتیبان باغ کتاب خواهد شد.

وی تاکید کرد: راسته کتاب فروشی های خیابان انقلاب به عنوان یک مرجع برای جویندگان کتاب و دسترسی آسان به این سادگی ها از رونق نخواهد افتاد.

به گزارش ایسکانیوز، هر چند سرانه مطالعه در میان ایرانیان به شدت کاهش پیدا کرده اما به نظر می رسد افرادی که عادت به کتاب خواندن دارند برایشان فرقی نمی کند که کتاب را از کجا و به چه شکل تهیه کنند. باغ کتاب در کنار سایر مراکز خرید کتاب راه افتاده و باید ماند و دید که آیا این فضای جدید خرید کتاب می تواند رونقی با بازار خرید کتاب بیاورد یا خیر؟ و حالا زمان مشخص می کند که باغ کتاب جایگزینی برای خیابان انقلاب و کتابفروشی های سطح شهر خواهد شد یا همسو با این مغازه های عرضه کتاب ادامه فعالیت خواهد داد.

502

کد خبر: 822657

وب گردی

وب گردی