اعطای وام کارگشایی از 2 تا 50 میلیون تومان به مددجویان کمیته / صدایی ضعیف در بین هیاهوی شهر

صدای ضعیف و نحیفش به سختی به گوش می رسید، سنگینی نگاهش بر افرادی که برای رفع خستگی بر روی صندلی قطار لم داده بودند، تکانی به آدم می داد و هرازگاهی صدای ضعیفش به گوش می خورد. لیف ، اسکاچ نمی خوای؟صدای ضعیف و نحیفش به سختی به گوش می رسید، سنگینی نگاهش بر افرادی که برای رفع خستگی بر روی صندلی قطار لم داده بودند، تکانی به آدم می داد و هرازگاهی صدای ضعیفش به گوش می خورد. لیف ، اسکاچ نمی خوای؟

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در تونل های زیرزمینی پایتخت شهر دیگری است ،شهری همراه بامردمانی ازهرقشر؛ 85 سالی بهش می خورد ، اهل یکی از شهرستان های ... کشور که بعد از ازدواج همراه با همسفر زندگی اش راه تهران را گرفته و ساکن پایتخت شده بود و با صدای ضعیف و نحیفش در مترو در حال فروش لیف و اسکاچ بود و می گفت: خودم بافتم ، هنر دست خودمه ، و نگاه ملتمسانه ای که همچنان مسافران قطار زیرزمینی را تعقیب می کرد تا بلکه کسی لیف یا اسکاچی از او خریداری کند.

می گفت در ابتدا اوضاع خوب بوده و زندگی شان بر وفق مراد ، تا اینکه پای اولین فرزند به زندگی شان باز می شود و زندگی جلوه دیگری به خود می گیرد ، علی که کمی بزرگ تر می شود مهدی دومین فرزند خانواده متولد می شود و صدای هیاهوی بچه ها به خانه رنگ و جلایی دیگر می دهد و زندگی چهارنفره رنگی از جنس شادی به خود گرفته تا اینکه دست روزگار خیلی زود رنگ شادی را از چهره خانواده بر می چیند و سایه زندگی یعنی همسرش بر اثر تصادف جانش را از دست می دهد و او را با دو فرزند تنها می گذارد غافل از اینکه فرزند سومی هم در راه است.

وقتی از گذشته صحبت می کند نفس عمیقی می کشد و می گوید دخترم ان شاءالله سفید بخت شوی و روزگار همراهت شود با ما که همراه نبود .

دوباره ادامه می دهد خلاصه خوشی ما زودگذر بود بعد فوت مرحوم حسنعلی، سختی زیادی کشیدم و با هزار جور دغدغه بچه هایم را بزرگ کردم بچه سومم هم دختر شد گفتم برای پیری و کوری یک مونس و غمخوار دارم .

الان 50 سال از فوت همسرم می گذرد و دخترم چند سال پیش سرطان گرفت و به رحمت خدا رفت و چند تا بچه قدو نیم قد برای من به یادگار گذاشت .

پسرهایم نیز همه درگیر زندگی خود هستند و من هیچ وقت چیزی از زندگی ام به آنها نمی گویم چون گاهی اوقات می بینم که زن هایشان نهیب می زنند که حق نداری کمک مادرت کنی ، خدا رو شکر یک هنرهایی دارم و الان هم لیف و اسکاچ می بافم و در مترو به فروش می رسانم ، می گذرد ولی سخت می گذرد باز هم خدا را شکر محتاج هیچ کس نیستم .

در میان گپ و گفتگوهایمان هرازگاهی صدایی می زند بلکه کسی از او لیف و اسکاچی بخرد ، دست های ضعیف و پر از چین و چروکش دل آدم را ریش می کند که چطور پیرزنی به این سن هنوز سرپاست و کار می کند و از این وضعیت موجود خدا را سپاسگزار است و می گوید همینکه دستم جلو کسی دراز نیست خدا رو شکر و خرده نانی برای گذراندن زندگی ام دارم .

قطار به ایستگاه خزانه می رسد با نگاه تلخ و دردناکش از من خداحافظی می کند و می گوید دخترم سفید بخت شوی .

چشمانم در نگاه سنگین و خسته اش در هم تنیده می شود درب قطار که باز می شود کیسه پلاستیکی اش را روی زمین می کشد و به سختی پیاده می شود درب قطار بسته می شود و من دوباره در فکر فرو می روم ...

درهمین خصوص گفتگویی بامدیرکل کمیته امداد استان تهران انجام دادیم وآخرین آمار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد را جویا شدیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان تهران گفت: 125 هزار خانواده نیازمند در استان تهران تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که در مجموع 260 هزار نفر هستند.

محسن ولییی افزود: در استان تهران 100 هزار خانواده معیشت بگیر زندگی می کنند که جمعیت آنان 65 هزار نفر است و ماهیانه مستمری دریافت می کنند و 125 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند که در مجموع در استان تهران به 260 هزار نفر خدمات کمیته امداد ارائه می شود.

وی با اشاره به برنامه های کمیته امداد در زمینه توانمندسازی خانواده های تحت پوشش گفت: کمیته امداد استان تهران در پنج زمینه به مددجویان تحت پوشش خدمات ارائه می کند که توانمندسازی خانواده ها، ایجاد انگیزه برای اشتغال و تخصیص وام از منابع مختلف از جمله اقدامات این کمیته است.

ولییی ادامه داد: کمیته استان تهران تا پایان سال 187 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان ارائه می کند که تاکنون 20 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و 1120 فقره پرونده برای گرفتن تسیهلات به بانک معرفی شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به ارائه خدمات درمانی به مددجویان تصریح کرد: تاکنون این نهاد 38 میلیارد و پانصد میلیون تومان برای درمان خانواده های تحت پوشش از جمله ویزیت سرپایی، جراحی و دیگر خدمات درمانی به مددجویان اختصاص داده و 142 مرکز درمانی و بیمارستانی طرف قرارداد کمیته امداد استان تهران قرار گرفته است و خدماتی همچون آزمایشگاه، سونوگرافی، عکسبرداری، ام آر آی و اسکن ارائه می کند.

وی با اشاره به دیگر خدمات کمیته امداد استان تهران گفت: این نهاد خدمات فرهنگی دیگری نیز همچون سفر به عتبات عالیات، مشهد مقدس، سفرهای فرهنگی و اردوهای استانی برای 10 هزار نفر در سال جاری در نظر گرفته است که عمده اردوها در تابستان برگزار می شود و سفرهای عتبات عالیات و مشهد مقدس در نیمه دوم سال نیز برقرار است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به تامین مسکن برای نیازمندان افزود: تا پایان امسال برای 350 خانواده تحت پوشش کمیته امداد مسکن ساخته می شود و 3000 مسکن که نیازمند تعمیر و بازسازی است تا پایان امسال بازسازی می شود.

ولییی با اشاره به تامین جهیزیه برای دختران نیازمند تحت پوشش کمیته امداد اظهار داشت: تا پایان سال 3500 دختر تحت پوشش کمیته امداد به خانه بخت می روند و 4 میلیون تومان هدیه بلاعوض به صورت نقدی و در صورت تمایل نوعروسان به صورت غیرنقدی عرضه می شود و میزان هزینه ای که برای تامین جهیزیه آنان در نظر گرفته ایم 12 میلیارد تومان است.

اعطای وام کارگشایی از 2 تا 50 میلیون تومان به مددجویان

مدیرکل کمیته امداد استان تهران ادامه داد: کمیته امداد در نظر دارد وام کارگشایی به کسانی که مشکل اشتغال دارند پرداخت کند و پیش بینی می کنیم از 2 تا 50 میلیون تومان با کارمزد 3 درصد به افرادی که قصد ایجاد اشتغال دارند پرداخت شود که در کنار وام های اشتغال، ضروری و درمانی نیز به مددجویان تخصیص می یابد.

ولییی با اشاره به افتتاح دو شعبه صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در تهران گفت: امسال در شهر تهران دو شعبه صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در منطقه مالک اشتر و فرجام افتتاح کردیم که مردم عادی و مددجویان در آن سپرده گذاری می کنند و سود انتفاع از آن برای کمیته امداد نیست، بلکه برای خود مددجویان هزینه می شود.

وی افزود: از ابتدا تا پایان سال میزان مستمری ماهیانه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد 120 میلیارد تومان پرداخت می شود.

ولییی با اشاره به نامه هایی که ماهیانه برای گرفتن خدمات کمیته امداد به اداره کل استان تهران تحویل می شود گفت: ماهیانه 8000 نامه برای گرفتن خدمات کمیته امداد به اداره کل استان تهران تحویل می شود که از این تعداد 50 درصد واجد شرایط گرفتن خدمات از این نهاد نیستند.

امیدواریم دیگر هیچ آدم نیازمندی دراین کره خاکی وجودنداشته باشد وهمه موجودات خالق هستی باآرامش تن بیاسایند وگذران عمرکنند.

703

کد خبر: 822737

وب گردی

وب گردی