ویژگی های انتخاب رشته درست

سبحان پرنده افشار کارشناس آموزشی و مشاور کنکور گفت:مهمترین عوامل ناکامی دانشجویان در دانشگاه ها، انتخاب ناآگاهانه و علاقه کاذب آنها در هنگام انتخاب رشته است.

به گزارش ایسکانیوز سبحان پرنده افشار کارشناس آموزشی و مشاور کنکور با بیان این مطلب اظهار داشت: بی تردید یکی از مولفه های کم فروغ بودن برخی از دانشجویان که منجر به تغییر رشته آنها در همان سال اول دانشگاه می شود، موضوع انتخاب رشته احساسی است که در آن متقاضی کنکور به واسطه تاکید اطرافیان برای انتخاب رشته خاص، فقدان اطلاعات کافی و حتی اطلاعات غلط درمورد رشته های گوناگون، دچار علاقه کاذب می شود که البته پس از ورود به دانشگاه و مواجه شدن با دروس به سرعت بی انگیزه و نسبت به ادامه تحصیل بی رغبت می شود.

وی تصریح کرد: گاهی والدین، دوستان و حتی برخی از معلم ها از همان دوران ابتدایی با تلقین و بدون درنظر گرفتن ظرفیت و توانمندی های ذاتی و شخصیتی، دانش آموز را مشتاق به رشته خاصی می کند که البته همین امر نوعی علاقه کاذب را در آن به وجود می آورد که نتیجه آن سالها بعد در دانشگاه بروز می کند.

وی ادامه داد: والدین یک متقاضی کنکور می توانند نقش بسیار مهمی در انتخاب رشته آگاهانه ایفا کنند، آنها باید به علایق و عقاید و ظرفیت های وجودی فرزند خود احترام گذاشته و در صورتی که خطا و یا لغزشی مشاهده کردند، تلاش لازم در جهت رفع آن داشته باشند نه اینکه آنها را به انتخاب رشته یا دانشگاهی که خودشان علاقه‌ مند به تحصیل در آن بوده و یا از لحاظ میزان درآمد مناسب است تشویق کنند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب رشته باید واقع بینانه و با تکیه بر نمرات تحصیلی باشد افزود: شناخت رشته تحصیلی بسیار حائز اهمیت است، زیرا داوطلب باید درباره رشته تحصیلی، ماهیت درسی، آینده شغلی و همچنین شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اطلاعات داشته باشد تا بتواند تصمیم گیری مناسبی انجام دهد، البته مطالعه دقیق دفترچه می تواند تا حدی در انتخاب صحیح داوطلبان کمک کننده باشد.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: البته انتخاب رشته تنها به علاقه و استعداد فردی خلاصه نمی شود بلکه متقاضیان کنکور باید با شناخت کامل اقدام به انتخاب کنند؛ درواقع معتقدم که علاقه بدون شناخت نمی‌تواند واقعی باشد، هرچند ممکن است داوطلب بدون شناخت رشته ‌های دانشگاهی در خود انگیزه قوی برای تحصیل در آن رشته ببیند ولی نمی ‌تواند نسبت به رشته‌ ای که هیچ شناختی از آن ندارد، علاقه‌ مند باشد، در چنین شرایطی داوطلب باید تلاش کند که از تجربیات افرادی که در رشته های مورد نظر تحصیل کرده اند بهره ببرد.
وی گفت: در بعضی موارد دیده شده است که افراد ناکام و ناموفق، فرد را راهنمایی کرده و باعث ایجاد نگرش منفی به برخی رشته ها شده و متقاضی را از مسیر موفقیت دور می کنند.

وی با بیان اینکه در انتخاب رشته باید به توان علمی و نقاط ضعف و قوت تحصیلی توجه شود افزود: انتخاب شدن در یک رشته، نشانه توانمندی دانشجو در آن حوزه نیست به همین دلیل همواره به متقاضیان کنکور سفارش می شود که به پتانسیل های تحصیلی خود توجه داشته باشند و بر اساس توانمندی های یادگیری خود اقدام به انتخاب رشته کنند.

سبحان پرنده افشار گفت: قدرت علمی داوطلب در خلال تحصیلات دبیرستانی با شرکت در کنکور سراسری ارزیابی می‌شود، توان علمی اگرچه با استعداد تحصیلی رابطه مستقیمی دارد ولی سخت‌ کوشی و پیگیری مستمر در فراگیری، نقش اصلی را در بالا بردن بنیه علمی داوطلب ایفا می‌کند، به هر حال برای ورود به هر رشته تحصیلی در دانشگاه، فرد باید از توان و بنیه علمی لازم برخوردار باشد؛ البته منظور از توانمندی های علمی در یک رشته میزان آمادگی علمی داوطلب در دروسی است که پایه‌های تخصصی رشته دانشگاهی را شکل می‌ دهند.

وی از شیوه صحیح انتخاب رشته به عنوان کنکور دوم یاد کرد و افزود: داوطلبان کنکور به منظور انجام انتخاب رشته باید اولویت های خود را بر اساس مولفه های گوناگون مشخص و فرم پیش نویسی از رشته های مورد نظر را تهیه کرده و سپس براساس مندرجات دفترچه معتبر منتشر شده توسط سازمان سنجش، کد رشته های موردنظر را پیدا کنند و قبل از وارد کردن کدها از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کنند.

این مشاور تحصیلی خاطر نشان کرد: انتخاب رشته می‌تواند تأثیر بسزایی در اصالت، هویت، شخصیت و عزت نفس فرد در طول زندگی‌ داشته باشد به همین خاطر هرگونه خطا و اشتباه در مقوله انتخاب رشته تحصیلی و استفاده از راهنمایی های افراد غیر متخصص , راه های بازگشت را به روی افراد می بندد به همین دلیل اگر در این مقوله توجه لازم نشود دانشجو دچار خسران فراوان و جبران ناپذیری در طول دانشگاه و حتی زندگی فردی و اجتماعی‌اش می‌شود.

203

کد خبر: 822749

وب گردی

وب گردی