دومین استان عشایرنشین کشور کدام استان است?

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: استان کرمان به عنوان دومین استان عشایر نشین کشور پس از فارس است.

به گزارش ایسکانیوز ؛"مهدی ابراهیمی" اظهار کرد: استان کرمان به عنوان دومین استان عشایر نشین کشور پس از فارس است و 110 هزار نفر جمعیت عشایری در استان کرمان داریم.

وی افزود: چهار درصد جمعیت استان کرمان عشایر هستند و بیش از 4 هزار و 200 کیلومتر ایل راه در استان وجود دارد که هر ساله باید مرمت و بازسازی شوند و ناوگان راه سازی عشایری در شمال و جنوب استان کرمان فرسوده هستند و این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه آبرسانی سیار از مشکلات عشایر است و ناوگان آبرسانی به شدت فرسوده شده، تصریح کرد: در راستای تامین آب شرب چندین حلقه چاه آب حفر شده و در حال بهره برداری هستند و بسیاری از عشایر ما از برق برخوردار هستند و در مکان هایی که برق وجود ندارد می توانند از برق خورشیدی استفاده کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: 3 میلیون راس دام در جامعه عشایری مورد پروار قرار گرفته و زنجیره گوشت نیز در استان کرمان شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: بیش از 75 هزار هکتار زمین کشاورزی در اختیار عشایر است که فاقد سند هستند و محصولات تولیدی این اراضی کاملا ارگانیک است.

ابراهیمی یادآور شد: اعتبارات اداره کل عشایری استان کرمان در سال گذشته بسیار ناچیز بوده که امسال تا سه برابر افزایش یافته و با استفاده از آن می توان خدمات خوبی را به جامعه عشایری ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه 75 میلیارد تومان برای بیمه دام عشایر در دست پیگیری است، گفت: آئین نامه ساماندهی عشایر تدوین شده و دستگاه ها موظف هستند در مناطق عشایری خدمات خود را ارائه کنند و لازم است آئین نامه ساماندهی عشایر به قانون تبدیل شود تا خدمات رسانی به عشایر به صورت بهتری انجام شود.

ایسنا

کد خبر: 822773

وب گردی

وب گردی