محافظت از کمر با جلیقه الکتریکی

محققان دانشگاه "وندربیلت" موفق به طراحی یک جلیقه‌ الکتریکی شده‌اند که از ایجاد آسیب‌ کمر جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، پروفسور "کارل زلیک"(Karl Zelik) با همکاری چند تن از دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه وندربیلت موفق به طراحی جلیقه‌ای شده‌اند که از ایجاد تنش‌های شدید در عضلات و استخوان‌های کمر جلوگیری کرده و از بیرون‌زدگی استخوان‌های کمر جلوگیری می‌کند.

این جلیقه محافظ که هفته گذشته در کنگره انجمن بین‌المللی بیومکانیک در استرالیا رونمایی شد بسیار سبک‌وزن بوده و از دو قسمت تشکیل شده است و جنس آن کرباس نایلونی، لیکرا، پلی‌است و دیگر مواد است.

دو بند بلند از شانه‌ها به پشت فرد در ناحیه کمر بسته می‌شوند و آن را می‌پوشانند.

به طور معمول بندها شل هستند و زمانی که فرد بخواهد کاری انجام بده، مثلا چیزی را بلند کند، خم شود و یا برای مدت زمان طولانی بایستد، می‌تواند با دو بار زدن بر روی ناحیه مشخص در جلیقه به صورت الکترونیکی دستور اتصال محکم آنها به یکدیگر را بدهد.

همچنین امکان تنظیم این جلیقه هوشمند با استفاده از برنامه کاربردی نصب شده بر روی گوشی هوشمند نیز امکان‌پذیر است.

با اعمال این فرمان بندهای پشتی کاملا عضلات کمر را در برمی‌گیرند.

در آزمایش‌های انجام شده، هشت داوطلب این جلیقه را پوشیدند و وسیله‌هایی به وزن‌های 11 و 25 کیلوگرم را بلند کردند و کمر خود را در موقعیت‌های 30، 60 و 90 درجه قرار دادند.

آزمایش‌های انجام شده نشان داد که به صورت میانگین این جلیقه حدود 15 تا 45 درصد فشار وارد شده بر کمر را کاهش می‌دهد.

محققان در حال تلاش هستند تا با اضافه کردن حسگرهایی به این جلیقه ایجاد محافظت بر روی کمر را در آن به صورت خودکار در بیاورند تا زمانی که فشار بر کمر حس شد، حفاظت اعمال شود.

200/202

کد خبر: 822783

وب گردی

وب گردی