پیامد مهاجرت و حاشیه نشینی خشک شدن منابع زیرزمینی آب است

معاون اجتماعی دادگستری ایلام با بیان این که مهاجرت و حاشیه نشینی از تبعات خشک شدن منابع آب است گفت: با توجه به مصرف ۹۲ درصدی منابع آب در بخش کشاورزی، توسعه روش‌های آبیاری مدرن و عدم استفاده از آبیاری سنتی می‌تواند در حفظ منابع آب‌های زیر زمینی موثر باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، یدالله کسایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ایلام گفت: میزان بارش در استان ایلام حدود ۴۲۰ میلیمتر است که در مقایسه با میانگین بارش کشوری که ۲۵۰ میلیمتر است، تقریباً دو برابر است، اما برداشت بی رویه موجب بروز مشکل کم آبی در استان است.

وی ادامه روند موجود را خطرناک دانست و گفت: مهاجرت مردم و حاشیه نشینی در اطراف شهر‌های بزرگ که منجر به بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی- امنیتی خواهد شد، از تبعات خشک شدن منابع آب موجود و عدم امکان تأمین آب برای شرب، بهداشت و اشتغال است.

کسایی افزود: کم‌آبی در بخش‌هایی ممکن است باعث شود افراد با عدول از مقررات مبادرت به حفر غیرمجاز چاه و یا بهره‌برداری غیرمجاز از سایر منابع آبی کرده و این امر موجبات ورود خسارت به سایر بخش‌هایی می‌شود که علیرغم اخذ مجوز و رعایت میزان بهره‌برداری مجاز نمی‌توانند آب مورد نیاز را تأمین کنند و منابع آب زیرمینی را با مشکلاتی روبرو می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت: در این شرایط با در نظر گرفتن نسبت امنیت اجتماعی و عمومی با حوزه آب و نیز دغدغه‌های زیست محیطی با توجه به ماموریت‌ها و شرح وظایف واحد‌های متولی امر، هدایت و راهبری انجام امور محوله به نحو مطلوب از طریق توسعه کشت‌های کم آب طلب و نیز بالا بردن بهره وری در بخش کشاورزی اثر بخش خواهد بود. در کنار این روش‌ها استفاده از روش‌های انتظامی می‌تواند موثر بوده و اثرات پیشگیرانه در این حوزه داشته باشد.

700

کد خبر: 823060

وب گردی

وب گردی