راه‌اندازی مرکزی در کاخ سفید برای براندازی حکومت ایران

یک منبع آگاه به رسانه المانیتور گفته استراتژیست ارشد کاخ سفید مرکزی برای بررسی امکان براندازی حکومت ایران راه‌اندازی کرده، اما تا کنون به نتیجه‌ای در این باره نرسیده است.

به گزارش ایسکانیوز منابع خبری می‌گویند ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بدون اطلاع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برخی از مخالفان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را از کاخ سفید اخراج کرده است.

از جمله این افراد «ازرا کوهن واتنیک»، مدیر بخش اطلاعاتی شورای امنیت ملی آمریکا، «درک هلوی»، مدیر بخش خاورمیانه در شورای امنیت ملی و «ریک هیگینز»، مدیر بخش برنامه‌ریزی راهبردی در این شورا سه نفر از مخالفان برجام هستند که به تازگی از کاخ سفید اخراج شده‌اند.

پایگاه المانیتور نوشته به نظر می‌رسد آمدن «جان کلی» به عنوان رئیس جدید ستاد کارکنان کاخ سفید دست ژنرال مک‌مستر که خود از حامیان پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است را برای عزل این نفرات بازتر کرده است.

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» نوشته «مک‌مستر» عزل این نفرات را بدون اطلاع ترامپ انجام داده و رئیس‌جمهور در برخی موارد بعد از اخراج آنها از موضوع مطلع شده است. مطابق این ادعا، «مک‌مستر» قصد دارد دست‌کم چهار نفر دیگر را هم اخراج کند. نفرات اخراج شده از نزدیکان «استیو بنون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید هستند.

المانیتور نوشته با آنکه «مک‌مستر» رسماً «بنون» را از هیئت رئیسه شورای امنیت ملی کنار گذاشته، منابع اگاه می‌گویند وی اقدام به راه‌اندازی نوعی مرکز قدرت جدید کرده و اندیشمندانی حاشیه‌ای که حامی تغییر حکومت ایران هستند را جذب کرده است.

یک تحلیلگر نظامی که مشاورانش در جامعه نظامی آمریکا در گفت‌وگوهای نزدیکان «استیو بنون» حضور داشته‌اند به المانیتور گفته آنها درباره روش‌های بی‌ثبات کردن ایران گفت‌وگو کرده‌اند، اما محدودیتی که با آن مواجه هستند این است که ترامپ به آنها می‌گوید نمی‌خواهد جنگ بزرگ دیگری راه بیفتد.

این منبع گفت: «تا کنون هیچ کس در دولت نیست که بخواهد ترامپ جنگی راه بیندازد، چون او هم نمی‌خواهد یک جنگ عراق برای خودش داشته باشد. درباره ایران، آنها دارند تغییر حکومت را بررسی می‌کنند ولی دست خالی برمی‌گردند. هیچ برنامه خوبی وجود ندارد و هیچ حمله نظامی برای سرنگونی نظام ممکن نیست.»

وی ادامه داد: «تغییر حکومت از لحاظ نظری با رکود اقتصادی و شورش‌های قومی-ملی در مناطقی مانند منطقه بلوچستان ممکن خواهد شد. ترکیب مجموعه‌ای از عوامل هستند که می‌توانند جمهوری اسلامی را ساقط کنند.»

المانیتور نوشته به نظر می‌رسد که این چشم‌انداز با پاکسازی‌هایی که «مک‌مستر» از عوامل نزدیک به «بنون» در کاخ سفید در حال انجام آنها است، به عقب رانده شده است. مانع دیگر، بی‌میلی ترامپ برای وارد کردن ایالات متحده به عرصه جنگی دیگر در خاورمیانه است.

در همین حال منابعی به المانیتور گفته‌اند وزارت خارجه، پنتاگون و افراد حرفه‌ای در شورای امنیت ملی که خواستار رویکردی پراگماتیک در قبال ایران هستند به مرور دست بالاتر را در مسائل سیاست‌سازی به دست خواهند آورد.

کد خبر: 823177

وب گردی

وب گردی