اف بی آی: روسیه علیه هیلاری کلینتون شایعه سازی می کرد

سازمان اف بی آی اعلام کرد روس ها در دوران پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از اخبار جعلی جهت جریان سازی علیه هیلاری کلینتون استفاده کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌ان، اف‌بی‌آی اعلام کرده است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، روسیه با انجام عملیاتی دست به انتشار اخباری جعلی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی زده است.

روسیه با انتشار گسترده و اثرگذار اتهامات فراوان نسبت به هیلاری کلینتون، به ویژه در فیسبوک و توئیتر در پیروزی دونالد ترامپ نقش داشت. اتهاماتی که به این نامزد حزب دموکرات نسبت داده می شد، عمدا کلاهبرداری و توطئه هایی بود که به وی نسبت داده می شد.

گزارش فعالیت های روسیه در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حضور ده ها تن از نمایندگان کنگره آمریکا ارائه شده است. این گزارش شامل میزان نفود و اثرگذاری روس ها بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2016، هدف قراردادن بخش هایی از سیستم نظام سیاسی آمریکا در افکار عمومی، هدف قرار دادن احزاب، زیر سوال بردن نتیجه انتخابات آمریکا و چند مورد دیگر که اعلام نشده اند.

از طرفی تحلیلگران اف‌بی‌آی ضمن بررسی بعضی حساب های کاربری اثرگذار در انتخابات آمریکا، دریافتند که حساب های فراوانی در خارج از آمریکا وجود داشته اند که از منابع تولید و انتشار اخبار جعلی محسوب می شوند.

این احتمال وجود دارد که این منابع جزو کمپین روس ها در حمایت از دونالد ترامپ بوده باشند.

یک منبع از سازمان اف‌بی‌آی که نخواست نامش فاش شود گفت: ما پیوسته در مرکز بررسی قرار داشتیم. از جورجیا تا آلاسکا را زیر نظر داشتیم و دارای اختیارات قانونی برای بررسی بودیم. هر سه ساعت یکبار با کاخ سفید جلسه مشترک برگزار می کردیم.

وی در ادامه گفت: آنچه رخ داد شکست تخیل است! من به خاطر دارم که پس از پایان انتخابات، عده ای در کاخ سفید جشن گرفته بودند. خوشحال بودند چرا که گمان می کردند موفق شده اند جلو دخالت روس ها را بگیرند. زمانی که من آن ها را دیدم با خودم فکر کردم هدفشان دست انداختن من بوده!

جان برنان رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت: تابستان سال 2016 مشخص شد که روسیه در تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. وی گفت در این خصوص با الکساندر بورتنیکوف رئیس دستگاه امنیتی روسیه گفتگو کرد.

برنان در جلسه استماع کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: « باید برای همه روشن شود که روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به شدت مداخله کرد و آن ها به رغم اعتراض های شدید و هشدار صریح ما برای خودداری از چنین کاری، فعالیت هایشان را در این زمینه ادامه دادند.»

از طرفی پیش از این ، پایگاه خبری اینترسپت مدعی شده بود که سازمان اطلاعات نظامی روسیه چند روز قبل از آغاز انتخابات 2016 آمریکا یک حمله سایبری علیه یکی از عرضه کنندگان نرم افزار انتخاباتی آمریکا انجام داده بود و ایمیلهایی را برای سرقت اطلاعاتی به بیش از یکصد مقام انتخاباتی محلی ارسال کرده بوده است.

اینترسپت می‌گوید که این جزئیات را از یک گزارش اطلاعاتی محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) بدست آورده است.

این سند فوق محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا( به تاریخ 5 ماه مه 2017) که به صورت ناشناس به دست اینترسپت رسیده و مستقلا تایید شده است، می‌گوید که آژانس اخیرا تجزیه و تحلیلهایی به دست آورده مبنی بر اینکه روسیه ماه ها تلاش های سایبری علیه عناصر انتخاباتی آمریکایی و ساختار رای گیری این کشور انجام داده است.

801

کد خبر: 823223

وب گردی

وب گردی