افزایش محموله‌های ترانزیتی گیلان به کشورهای همسایه

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: انتظار می‌رود بر میزان محموله‌های ترانزیتی به کشورهای همسایه افزایش یابد.

‌‌به گزارش ایسکانیوز،سهراب عاقبتی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون دام و فرآورده‌های دامی نظیر خاویار پرورشی، جوجه یکروزه، ماهی خوراکی تازه و ماهی زنده و گوشت مرغ منجمد از گیلان به کشورهای ارمنستان، عراق، اسپانیا، هنگ کنگ، ایتالیا، بلژیک و ژاپن صادر شد.

وی افزود:با صادرات این محصولات بالغ بر یک میلیون و 270هزار دلار ارز وارد کشور شد.

عاقبتی ادامه داد:همچنین 85 هزار و 400 تن انواع خوراک دام و طیور نظیر ذرت، سبوس گندم، جو و دیگر اقلام از دو گمرک مرزی انزلی و آستارا وارد کشور شد.

‌مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد: برای کنترل و نظارت بهداشتی بر سلامت محموله‌های صادراتی و وارداتی و انجام آزمایشات میکروبی، شیمیایی و فلزات سنگین بالغ بر 144 مورد نمونه برداری انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان گیلان‌ انتظار می‌رود بر میزان محموله‌های ترانزیتی به کشورهای همسایه افزایش یابد.

دکتر عاقبتی همچنین در خصوص اقدامات قرنطینه ای گفت:تعداد 22 هزارو 797 مورد گواهی بهداشتی برای حمل دام و طیور و آبزیان و فرآورده های آنها و همچنین غذای دام و طیور صادر شد.

وی افزود: در راستای کنترل و ردیابی مطلوب موارد فوق و ممانعت از ورود آنها در سیستم حمل و نقل و توزیع غیرمجاز، سازمان دامپزشکی کشور تفاهمنامه ای با سازمان پایانه‌ها و راهداری تنظیم کرده است و در پی آن جهت پیشبرد اهداف اشاره شده، معاون برنامه‌ریزی و نظارت و هماهنگی اقتصادی ریاست جمهوری، طی نامه‌ای ضمن ورود تمامی محموله‌ها از جمله مرغ زنده، گوشت مرغ و جوجه یکروزه در سامانه قرنطینه دامپزشکی، پلیس راه استان موظف به بازرسی جاده‌ای به منظور حصول اطمینان از دریافت همزمان گواهی بهداشتی و بارنامه و انطباق این اسناد را تاکید کرد.

وی از مردم استان گیلان که در راستای تولیدات دامی و خوراک دام فعالیت دارند،خواست نسبت به اجرای ضوابط بهداشتی - قرنطینه‌ای تلاش جدی کنند.

کد خبر: 823226

وب گردی

وب گردی