اصلاح ژنتیکی در نطفه انسانی با موفقیت آزمایش شد

محققان در یک آزمایش پیش کلینیکی توانستند به طور موفقیت آمیز جهش های ژنتیک منجر به یک بیماری را در نطفه انسانی ترمیم کنند. به این ترتیب از  انتقال این ژن به نسل آینده جلوگیری شد.

به گزارش ایسکانیوز ، ابزار اصلاح ژنتیکی CRISPR-Cas۹ درمانی برای بیماری هایی مانند ایدز و دیستروفی عضلات (بیماری ضعف عضلات در نوزادان) را وعده می دهد. اما هدف نهایی این ابزار استفاده از آن برای پیشگیری از بیماری ها است.

اکنون به نظر می رسد CRISPR یک گام به این هدف نزدیکتر شده است. محققان در یک آزمایش پیش کلینیکی توانستند به طور موفقیت آمیز جهش های ژنتیکی منجر به یک بیماری را در نطفه انسانی ترمیم کنند. به این ترتیب از انتقال این ژن به نسل های آتی جلوگیری شد.

تحقیق جدید روی جهش ژنتیکی انجام شد که عامل ایجاد «کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک» (بیماری ماهیچه قلب که گاهی اوقات مرگبار است) است.

این نخستین مطالعه برای آزمایش روش مذکور در نطفه انسانی بود.

ابزار اصلاح ژنتیکی «کریسپر» به دانشمندان کمک می کند تا ژنوم های مورد نظر خود را در انسان ها، حیوانات و ارگانیسم های دیگر اصلاح کنند.

آنها با استفاده از آنزیمی به نام Cas۹ توانستند بخش ژنتیکی که عامل بیماری است را جدا کرده و آن را با نمونه ای خوش خیم تر جایگزین کنند. این سیستم پتانسیل های زیادی برای درمان سرطان و مبارزه با باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک دارد.

دانیل دورسا نایب رییس این پروژه در دانشگاه بهداشت و علوم ایالت اورگان آمریکا می گوید: «این تحقیق به طرز قابل توجهی درک ما از فرایند اصلاح ژنتیک را افزایش می دهد».

203

منبع:نیواطلس

کد خبر: 823256

وب گردی

وب گردی