کیفیت و نوع خدمات کارگزاری‌ها باید رقابتی تعیین شود

دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: فارغ از اینکه کارمزد کارگزاری‌ها افزایش یا کاهش یابد باید نوع و کیفیت خدمات آن‌ها رقابتی شود.

به گزارش ایسکانیوز، سعید اسلامی بیدگلی در جمع خبرنگاران درباره کاهش کارمزد معاملات ارکان بازار سرمایه و اینکه کارمزد کارگزاری‌ها باید کاهش یابد یا خیر؟ اظهار کرد: در دنیا همه کارمزدها به صورت رقابتی تعیین می‌شود. بخشی از کارمزدها مانند مالیات و هزینه توسعه بازار قانونی است و بخش دیگر مربوط به نهادهای مالی می‌شود که این مبلغ که در همه جای دنیا رقابتی است. امیدوارم در ایران نیز به این سمت حرکت کنیم که یکی از حوزه‌های رقابت برای کارگزاران در نهادهای مالی اساسا کارمزدهایی باشد که توسط آن نهادها اخذ می‌شود.

او ادامه داد: من نمی‌گویم که کارمزدها افزایش یا کاهش پیدا کند بلکه معتقدم در نوع و کیفیت خدمات باید رقابت ایجاد شود که یکی از آن موارد کارمزدهایی است که از معاملات کسر می‌شود. حال ممکن است یک کارگزاری کارمزد بیشتری بگیرد ولی خدمات فوق‌العاده‌ای هم ارائه کند.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری در پاسخ به اینکه از دیدگاه شما کابینه دولت دوازدهم باید چطور بسته شود تا بازار سرمایه ایران گسترش یابد، گفت: اقتصاد کشور با بحران‌های خیلی جدی مواجه است و این بحران‌ها ریشه در چهار دهه گذشته دارد. از طرفی انتخابات آمریکا و سیاست‌های ترامپ نیز روی این موارد تاثیرگذار است. بحران‌های ساختار یافته‌ای مانند تورم در کشور ما وجود دارد و احتمال دارد این تورم به زودی به اقتصاد کشور باز گردد. از طرفی بحران‌های بانکی و بزرگ شدن نهادهای موازی با دولت مربوط به سیاست‌های چند دهه گذشته است.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه در حال حاضر به وقوع برخی از اتفاق‌های مهم اقتصادی نزدیک می‌شویم، اظهار کرد: دیگر دولت نمی‌تواند مثل دولت‌های پیشین آن موضوعات را به تعویق بیندازد و بگوید ان‌شاءالله که در دولت من چنین بحران‌هایی رخ نخواهد داد. در نتیجه باید یک تیم اقتصادی قوی در راس کار باشد که آن تیم تصمیم گیر هم باشد و باعث ایجاد وفاق در بین ارکان شود.

او اضافه کرد: بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل بانک‌ پایگی نامناسب است. در بسیاری از کشورها بانک پایگی وجود دارد ولی اقتصادشان شرایط مناسبی هم دارد. ما اقتصادی بانک پایه داریم و از منافع آن هم نتوانسته‌ایم استفاده کنیم. چرا که مهمترین خصوصیت کشورهای بانک پایه این است که تخصیص بهینه منابع دارند.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه تمام کابینه باید برای توسعه بازار سرمایه تلاش کند، گفت: نه فقط وزیر اقتصاد بلکه تمامی کابینه باید به تصمیماتی که می‌گیرند و تاثیر آن تصمیمات روی بازار سرمایه توجه کنند و از طرفی باید از سهامداران خود حمایت شود و این موضوع به مدیران شجاع و جدی در کابینه نیاز دارد.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قبول دارید بحران بانکی امکان دارد به زودی دامنگیر بازار سرمایه نیز شود؟ گفت: موضوع بحران بانکی یک ابرچالش است. مردم هم ماجرا را کم کم درک کرده‌اند و این فضا که شخصی بنشیند بر پشت پرده و تصمیم گیری کند و بگوید ان‌شاءالله موضوع حل می‌شود دیگر گذشته است. رسانه‌ها، اقتصاددان‌ها و مردم نیز این موضوع را درک کرده‌اند. بخشی از تاثیر این درک را می‌توان در نرخ پول، تسهیلات و اوراق دید.

او ادامه داد: در شرایط موجود مردم فکر می‌کنند بحران بانکی امکان دارد روی نرخ اوراق تاثیر بگذارد. در این موارد راهکارهای علمی در دنیا زیاد است. اما سوال اینجاست که آیا اقتصاد ایران توان اجرای این راهکارها را دارد یا خیر؟ بخشی از این مشکلات به خاطر این است که منافع اشخاص با آنها درگیر شده، آنچه که امروز با آن مواجه هستیم این است که تعادل‌های سیاسی منجر به عدم تعادل در اقتصاد واقعی شده است.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به حجم زیاد مجوزهای موسسات مالی و اعتباری گفت: منظور من از تعداد زیاد مجوزهای موسسات مالی و اعتباری الزاما مجوز رسمی بانک مرکزی نیست بلکه منظورم اجازه فعالیت موسسات غیرمجازی است که در حال فعالیت هستند. در ایران اگر یک آبمیوه فروشی از ساعت ۱۲ بعد از نیمه شب باز باشد آن را پلمب می‌کنند اما موسسات مالی غیرمجازی وابسته به نهادهای خیلی معتبر هستند که در این فضا، کارشان را انجام می‌دهند و شعبات زیادی هم دارند.

سعید اسلامی بیدگلی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا بحران برگزار نشدن مجامع بانک‌ها بحث تنظیم صورت های مالی به روش IFRS امکان دارد به بیمه‌ها هم کشیده شود؟ گفت: در این مورد باید یک بار برای همیشه سیاست واحدی را اتخاذ کرد، سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و سازمان بورس باید در این زمینه به اتفاق نظر برسند. من به عنوان یک فعال اقتصادی هر سه نهاد نامبرده را نهاد حاکمیتی می‌دانم. اینها باید روشی واحد برای ارائه گزارشگری مالی ارائه دهند. این موضوع باعث می‌شود سردرگمی سرمایه گذاران کاهش یابد و سردرگمی شرکت‌ها به تعویق بیفتد. تا زمانی که این اتفاق نیفتاده به معنی کاهش شفافیت برای مجموعه بازارهای مالی کشور است و امیدوارم اینطور نشود.

او در پاسخ به اینکه آیا با آرایش صورت‌های مالی در شرکت‌هایی که شرکت سرمایه گذاری هم دارند و عضو کانون هم هستند موافق هستید؟ آیا فکر نمی کنید این موضوع نوعی بدعت گذاری باشد؟ گفت: طبیعتا هیچ کس با آرایش صورت‌های مالی موافق نیست. ما در این مورد پیشنهادات مشورتی خود را به نهاد ناظر ارائه داده‌ایم و نهادهای قانونگذار هم در این مورد نظرات خود را دارند. یکی از بزرگترین مشکلات مجموعه کشورمان عدم شفافیت است و این عدم شفافیت سال‌هاست که وجود دارد و نمی‌توان به یکباره این موضوع را پایان داد. این موضوعات باعث شده تا شرکت‌ها صورت‌های مالی واقعی خود را افشا نکنند.

منبع:ایسنا

401

کد خبر: 823261

وب گردی

وب گردی