برقراری تجارت مستقیم لازمه ارتقاء مناسبات اقتصادی ایران و اوکراین است

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر ضرورت ایجاد تجارت مستقیم میان ایران و اوکراین گفت: در حال حاضر واردات و صادرات کالا میان دو کشور از طریق کشور ثالث انجام می شود که لازم است برای تقویت مناسبات اقتصادی دوجانبه، تجارت مستقیم میان دو کشور برقرار شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در دیدار استپان کوبیو معاون اول نخست وزیر اوکراین که به منظور شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی رییس جمهوری به تهران سفر کرده است، تبادل هیأت ها و آمد و رفت مقامات دو کشور را گامی مؤثر در تقویت مناسبات تهران ـ کیف برشمرد و اظهار داشت: ایران و اوکراین در دو دهه گذشته از روابط سیاسی خوب و صمیمانه برخوردار بوده اند که این روابط بر پایه احترام متقابل و براساس منافع دو کشور در حال توسعه بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد روابط خود را در همه زمینه ها با اوکراین توسعه دهد، به ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور در زمینه های مختلف اشاره و خاطر نشان کرد: اقتصادهای ایران و اوکراین می توانند مکمل یکدیگر باشند و دو کشور باید دستاوردها و توانمندی های خود را در زمینه های انرژی، کشاورزی و علم و فناوری در اختیار یکدیگر قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر نقش کمیسیون مشترک همکاری های ایران و اوکراین در رفع موانع پیش روی توسعه مناسبات و سرعت بخشیدن به روابط اقتصادی دو کشور، گفت: باید کمک کنیم که جلسات این کمیسیون به طور منظم و مستمر برگزار تا موافقت نامه های موجود میان دو کشور از طریق کمیسیون همکاری ها پیگیری و اجرا شود.

جهانگیری با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و اوکراین تاکنون نتوانسته متناسب با روابط خوب سیاسی دو کشور ارتقاء پیدا کند، تصریح کرد: نیازمند کار جدی و برنامه ریزی دقیق برای افزایش مبادلات اقتصادی دو کشور هستیم و ایران و اوکراین می توانند در زمینه های مختلف همچون حمل و نقل، ترانزیت کالا، فناوری های پیشرفته، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری، همکاری های مشترک داشته باشند.

وی بر لزوم رفع موانع پیش روی ارتقاء سطح مناسبات تجاری میان ایران و اوکراین تأکید کرد و افزود: موانع پیش روی همکاری های بانکی دو کشور به عنوان پیش نیاز همکاری های اقتصادی و نیز تسهیل در صدور روادید برای تجار و بازرگانان دو کشور از موانع اصلی پیش روی تقویت روابط اقتصادی تهران و کیف است که امیدوارم هرچه زودتر برطرف شود.

معاون اول نخست وزیر اوکراین نیز در این ملاقات با بیان اینکه دو کشور می توانند روابط دو جانبه خود را در زمینه های مختلف ارتقاء دهند، گفت: انرژی و کشاورزی از مهمترین زمینه های همکاری برای ایران و اوکراین است و دو کشور می توانند نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی و تأمین انرژی برای یکدیگر ایفا کنند.

استپان کوبیو با استقبال از پیشنهاد معاون اول رییس جمهور کشورمان مبنی بر برقراری تجارت مستقیم میان دو کشور، تصریح کرد: روابط تجاری و اقتصادی ایران و اوکراین باید به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام شود که این امر نیازمند برنامه ریزی و تدوین نقشه راه است.

وی زمینه های دانشگاهی و علمی، انرژی، صنعت و همکاری در اجرای پروژه های زیرساختی را از جمله زمینه های همکاری ایران و اوکراین برشمرد و با ابراز امیدواری نسبت به چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور، گفت: امیدوارم فصل جدیدی در مناسبات ایران و اوکراین گشوده شود و شاهد ارتقاء سطح مناسبات دو کشور باشیم.

کد خبر: 823281

وب گردی

وب گردی