خروج رسمی آمریکا از پیمان آب و هوایی

آمریکا طی نامه‌ای به سازمان ملل متحد تصمیمش برای خروج از معاهده اقلیمی پاریس را رسما اعلام کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، خروج از پیمان پاریس یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که مدعی است مشارکت آمریکا در کاهش میزان تولید دی‌اکسیدکربن به اقتصاد کشورش آسیب می‌زند.

با این وجود در این نامه وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده که واشنگتن تا زمان خروج نهایی از این پیمان (تا سال ۲۰۱۹) در مذاکرات مربوط به این معاهده جهانی حاضر خواهد شد.

ارسال این نامه کتبی به سازمان ملل متحد اگر چه از ادامه پافشاری ترامپ بر تصمیمش برای خروج از پیمان پاریس خبر می‌دهد اما در عمل جنبه سمبولیک دارد زیرا خروج رسمی آمریکا از این پیمان نمی تواند پیش از چهارم نوامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شود و پس از آن هم روند خروج آمریکا از آن حدود یک سال طول خواهد کشید.

بدین ترتیب، خروج آمریکا از پیمان پاریس در اجرا نمی تواند پیش از اواسط پاییز سال ۲۰۲۰ روی دهد و این همزمان با آغاز به کار دور بعدی رئیس جمهوری در آمریکاست که ممکن است با انتخاب مجدد ترامپ همراه شده و یا شخص دیگری برنده انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ شود که در این صورت رئیس جمهوری جدید قادر خواهد بود دوباره آمریکا را به پیمان اقلیمی پاریس متعهد کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به سازمان ملل متحد آمده: "آمریکا امروز به صورت کتبی به سازمان ملل متحد اعلام می‌کند که بنا دارد در زمان مقررشده و قانونی از پیمان پاریس خارج شود. همزمان، آمریکا به حضورش در مذاکرات و جلسات این توافق‌نامه ادامه خواهد داد تا از منافع آمریکا حمایت کند و همچنین مطمئن شود که گزینه‌های سیاست‌گذاری آتی در این باره برای دولت (آمریکا) مهیا است."

در اواسط ماه ژوئن و همزمان با سفر ترامپ به پاریس، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که کاخ‌سفید از گفتگو درباره یک "توافق نامه اقلیمی دیگر که منصفانه و متضمن منافع ایالات متحده باشد" استقبال می‌کند.

با وجود این، امضاء کنندگان برجسته معاهده پاریس در واکنش به این سخنان ترامپ از "غیرقابل تکرار شدن مذاکرات" در این باره سخن گفتند؛ زیرا مذاکرات برای توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ نهایی شد، خود ده‌ها سال به طول انجامیده بود.

مخالفت یک طرفه آمریکا با این پیمان حتی در اجلاس سران کشورهای اقتصادی جهان که اوایل ماه ژوئیه گذشته در هامبورگ آلمان برگزار شد هم سایه افکنده بود.

در بیانیه پایانی این نشست ، تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده پاریس مورد اشاره قرار گرفته بود. با وجود این رهبران گروه ۲۰ تاکید کرده بودند که پیمان پاریس "غیرقابل بازگشت" است.

802

کد خبر: 823283

وب گردی

وب گردی