به گزارش ایسکانیوز، دکتر هنگامه بختیار در ابتدای کارگاههای آموزشی بروز بودن اطلاعات را از عوامل شناخت جایگاه و موقعیت و برنامه ریزیهای صحیح عنوان کرد و گفت: «اکنون مکانیزه کردن فعالیتهای پژوهشی و نظارت آنلاین آنها یک ضرورت است که در سامانه پژوهشیار موجود است؛ امکان دسترسی سریع و کسب اطلاعات از فعالیتهای پژوهشی باعث ایجاد نظمدهی به اینگونه فعالیتها و ایجاد بانکی برای بهره گیری محققان و پژوهشگران از تجربیات و مطالعات سایرین میشود.»
مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از مطابقت سامانه پژوهشیار با آیین نامه های دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خبر داد.
وی اظهار کرد: در این سامانه، دو بخش پایان نامهها و رسالههای دانشجویی و طرحهای پژوهشی به اتمام رسیده و در فاز اول این پروژه که به صورت پایلوت در واحد علوم دارویی طی ۷ ماه صورت گرفت، حدود ۴۰۰ عنوان پایان نامه و رساله در سامانه پژوهشیار وارد شد و عملاً فاز دوم و نهایی پیاده سازی این سامانه شروع شده است.
بختیار با تاکید بر ثبت همه پایان نامهها و رسالههای دانشجویی در سامانه پژوهشیار تصریح کرد: واحدهای مجری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی باید از اول مهر این سامانه را در واحد خود فعال کنند و همه پیگیریها، از ثبت موضوع تا انجام تعهدات در آن ثبت شود.
بختیار درباره آموزشِ کار با سامانه پژوهشیار گفت: برنامه ریزیهای اولیه برای برگزاری سلسله کارگاههای آموزشی در واحدهای مرکز استان و یا واحدهای فعال حوزه علوم پزشکی صورت گرفته و قرار است تا همه افرادی که در روند انجام پایان نامه هستند در سه سطح واحد دانشگاهی، دانشکده و گروه آموزشی و حتی کارشناسان و اعضای هیات علمی که به عنوان داور، استاد راهنما، استاد مشاور و یا اعضای شوراهای پژوهشی یا کمیته اخلاق زیست پزشکی که در روند ثبت و تائید تا خاتمه بخش پژوهشی پایان نامه/ رساله هستند، آموزشهای لازم را ببینند تا در نهایت حسب بخشنامه و شیوه نامه ابلاغی پایان نامه ها تا اول مهر سال جاری همه پروپوزالهای دانشجویان حوزه علوم پزشکی در این سامانه ثبت و پیگیری شود.
در انتهای جلسه نیز مقرر شد زمان برگزاری این سلسله کارگاههای آموزشی در واحدهای دانشگاهی از سوی واحد مربوطه تعیین و ابلاغیه برگزاری کارگاه آموزشی در سه سطح، مدیران سیستم، کارشناسان و اعضای هیات علمی صورت پذیرد.
203