زرگران: ترکیه رقیب اصلی ایران در صادرات به قطر /دولت به وظایف خود عمل نکرد

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: تا این لحظه کمکی از سوی دولت مانند یارانه و مشوق های دولتی جهت صادرات به قطر صورت نگرفته است.

کاوه زرگران در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص وضعیت کنونی صادرات ایران به قطر گفت: درحال حاضر اکثر اقلام خوراکی مانند صیفی جات، لبنیات، سبزیجات و نیز میوه به قطر صادرات می شود.

او در ادامه بیان کرد: در گذشته هم ایران به قطر صادرات داشت با این تفاوت که تنها پسته، زعفران و نیز کمی خرما به این کشور صادر می شد اما اکنون روال تغییر کرده و بیشتر مواد خوراکی به قطر ارسال می شود.

زرگران با اشاره به کشورهایی که علاوه بر ایران به قطر هم صادرات دارند، گفت: رقیب اصلی کنونی ایران در صادرات به قطر، ترکیه است اما در گذشته امارات، عربستان و بحرین نیز در زمینه مواد غذایی به قطر صادرات داشتند و براساس آمارهای ارائه شده حدود 31درصد از موادغذایی این کشور را تامین می کردند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران به فرصت هایی که برای ایرن از طریق صادرات به قطر فراهم شده اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه بازار قطر بازاری لوکس برای کالاهای باکیفیت و گران قیمت است بنابراین کالاهایی که از کیفیت معمولی برخوردار هستند به طور قطع در این بازار موفق نخواهند بود.

به گفته او، در این خصوص ایران می تواند در تمام زمینه ها حضور داشته باشد و کالاهای باکیفیت را به کشور قطر صادر کند.

زرگران با اشاره به برنامه های پیش روی ایران جهت افزایش صادرات به قطر گفت: ایران در بازار قطر می تواند نقش مثبتی را ایفا کند اما برای اینکه این بازار را از دست ندهد باید برخی از نکات را برای صادرات مانند توجه به ممیزی را مدنظر قرار دهد.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: تا این لحظه کمکی از سوی دولت مانند یارانه و مشوق های دولتی جهت صادرات به قطر صورت نگرفته است.

او با تاکید بر اینکه دولت به وظایف توسعه ای خود عمل نکرده است، گفت: در شرایط فعلی شرکت هایی که قادر به برقراری ارتباط با شرکت های قطر بودند کالاهای خود را به این کشور صادر می کنند و امیدوار به ارتقای ارتباطات بین تجار هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در پایان اظهار داشت: نمایشگاه قطر که طی روزهای آینده برگزار می شود فرصت مناسبی را برای شرکت های ایران فراهم می کند تا کالاهای خود را بدون واسطه به قطر صادر کنند.

401

کد خبر: 823353

وب گردی

وب گردی