بهمن: تحریم های متقابل آمریکا و روسیه پیامدهایی به همراه دارد

یک کارشناس مسائل روسیه معتقد است تحریم های روسیه به علت ایجاد فاصله میان دولت آمریکا و مسکو انجام شده اند که پیامدهایی را برای هر دو کشور و جهان به همراه خواهد داشت.

شعیب بهمن، کارشناس مسائل روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره تحریم های کنگره آمریکا در قبال مسکو گفت: تحریم های روسیه توسط کنگره آمریکا بر دو محور قرار دارد. بخشی از تحریم های این کشور به علت مداخلات روس ها در اوکراین و شرق اروپا انجام شده و بخش دیگری از آن به علت مداخلات روسیه در امور داخلی آمریکا، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 انجام شده است.

وی در ادامه تشریح کرد: زمانبندی این تحریم ها نشان می دهد علاوه بر اینکه کنگره آمریکا و بخشی از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور خواستار اعمال فشار بر روسیه بوده اند، در عین حال خواستار اثرگذاری بر برنامه های دولت در حوزه سیاست خارجه نیز بوده اند. به هرحال ترامپ به دنبال بهبود روابط با روسیه بوده و این موضوع تبدیل به دغدغه بخشی از بدنه قدرت در واشنگتن شده است.

این کارشناس درباره دو راهی که دونالد ترامپ در قبال روسیه پیش رو داشت تصریح کرد: در صورتی که دونالد ترامپ این لایحه را امضا نمی کرد، دچار مشکلات جدی می شد و عملا اتهامات مربوط به رابطه با روسیه نسبت به وی افزایش می یافت. از طرفی با امضا این لایحه ناچار شد بسیاری از طرح ها و برنامه های خود را بخاطر ادامه حیات دولتش، دست‌کم فعلا به کناری بگذارد.

بهمن درباره عدم تمایل دونالد ترامپ برای امضا تحریم های کنگره آمریکا علیه مسکو اذعان داشت: واقعیت این است که رئیس جمهور آمریکا ابدا از چنین طرح هایی حمایت نمی کند و حتی پس از امضای این لایحه خواهان توقف تحریم های روسیه و بازنگری در آن ها شده است. ترامپ اعلام کرد اعمال چنین تحریم هایی به روابط واشنگتن و روسیه آسیب خواهد زد و بر بهبود روابط این دو کشور اثرگذار است.

وی در ادامه تصریح کرد:رئیس جمهور آمریکا به طور شفافی از اعمال چنین تحریم هایی خشنود نیست و تلاش می کند تا از اعمال دوباره آن ها جلوگیری کند اما در صورتی که از امضای این تحریم ها سر باز زند، روابط دولت و کنگره دچار چالش های عمیق تری خواهد شد. به ویژه در شرایطی که عملا چالش هایی نیز وجود دارد که شدت بخشی بیشتر آن ها به صلاح دولت آمریکا نیست. مطرح شدن تحریم ها در شرایط فعلی علاوه بر اینکه پیامی در رابطه با رفتار واشنگتن نسبت به روسیه بود، بر محدود شدن آزادی عمل دولت در موضوع رابطه با روسیه نیز اثرگذار بود.

این کارشناس درباره واکنش دولت روسیه و به ویژه ولادیمیر پوتین نسبت به تحریم های اخیر آمریکا در قبال مسکو گفت: روس ها واکنشی جدی به این تحریم ها داشته و خواهند داشت. ولادیمیر پوتین این تحریم ها را گستاخی خوانده است و از آن با عنوان آغاز جنگ تجاری یاد کرده است. دولت روسیه با اخراج 775 آمریکایی از خاک روسیه، نشان داد واکنشی قاطع نسبت به تحریم های آمریکا در دستور کار قرار می دهد. بنظر می رسد روس ها در آینده نیز دست به اقدامات متقابل زده و تحریم هایی را علیه دولت آمریکا اعمال خواهند کرد.

بهمن درباره چشم انداز چنین تحریم هایی تشریح کرد: اعمال چنین تحریم هایی از سوی آمریکا می تواند بر بسیاری از همکاری های مسکو و واشنگتن در سطح بین المللی پایان دهد. آن ها در سوریه، اوکراین، کره شمالی و مباحثی چون خلع سلاح و جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای همکاری دارند. اعمال تحریم های جدید می تواند خللی در این همکاری ها ایجاد کرده و پیامدهایی برای جهان و آمریکا داشته باشد. این تحریم های متقابل می تواند به آغاز یک مسابقه تسلیحاتی بین دو کشور نیز منجر شود که پیامدهایی را برای هر دو کشور و جهان به همراه خواهد داشت.

801

کد خبر: 823571

وب گردی

وب گردی