کولرهای گازی غیراستاندارد، عامل افزایش هزینه برق/ چند نکته درباره استفاده از کولر گازی

ساتبا در خصوص به‌کارگیری کولرهای گازی غیراستاندارد که موجب افزایش شدید مصرف برق و هزینه خانوارها می‌شود، هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پاون، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اعلام کرد: روند افزایشی دما در فصل تابستان و استفادهٔ از کولرهای گازی قاچاق و مصرف بی‌رویه و نامتناسب با نیاز واقعی و شرایط محیطی باعث افزایش چند برابری هزینه‌های برق مصرفی مشترکان شبکهٔ برق کشور شده است.
در این زمینه کارشناسان ساتبا به تشریح روش‌های بهینه سازی که منجربه کاهش هزینه‌های برق مصرفی در عین حفظ سطح آسایش می‌شود، پرداختند.
طراحی سامانه‌های سرمایشی در هر منطقه تابع شرایط فنی، اقتصادی و آب و هوایی است. بر همین اساس کولرهای گازی در دسته‌بندی مناطق گرمسیر و مرطوب کاربرد دارد.
هم‌چنین در سایر مناطق آب و هوایی کشور باید از سایر سامانه‌های متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی مانند کولر آبی استفاده کرد.
به گفتهٔ کارشناسان ساتبا توجه به نکات زیر در هنگام خرید کولرگازی در مناطق گرمسیر و مرطوب ضروری است. بر همین اساس لازم است کولرهای گازی را از مبادی و فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و حتماً توجه داشته باشند که کولرهای خریداری شده دارای برچسب انرژی A و یا بالاتر از A باشند.
توجه به این نکته در کولرهای گازی سبب می‌شود تا حدود 30 درصد در هزینهٔ برق مصرفی سرمایشی مشترکان صرفه جویی شود. در این میان مشترکان باید ظرفیت کولرهای گازی را متناسب با مساحت فضایی تحت سرمایش انتخاب کنند.
کولرهای گازی در سه کلاس منطقه ای گرمسیر، معتدل و سردسیر تقسیم می‌شود، بنابراین باید در زمان خرید، خریداران متناسب با آب و هوای محل زندگی خود کولر را انتخاب کنند.
همچنین به منظور کاهش هزینهٔ برق مصرفی، در مناطقی که نیاز است از کولرهای گازی استفاده شود، نوع اینورتردار باعث افزایش راندمان این نوع کولرها می‌شود. ضمن اینکه تمیز بودن کندانسور کولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از میزان برق مصرفی کولر می‌کاهد.

402

کد خبر: 823592

وب گردی

وب گردی