مسکو: ماجراجویی نظامی آمریکا علیه کره شمالی امنیت منطقه را تهدید می کند

نماینده روسیه در شورای امنیت بر لزوم همکاری روسیه و آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد، ولی تحریم‌های یکجانبه و ماجراجویی نظامی پیرامون کره شمالی را تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که اقدامات فدراسیون روسیه و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در گرو روابط دوجانبه نبوده و مانع از همکاری دو کشور در حل و فصل مسائل مهم بین‌المللی نخواهد شد.

نبنزیا شب گذشته بعد از پایان نشست شورای امنیت که طی آن قطعنامه ای در تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی تصویب شد، به خبرنگاران گفت: «ما (روسیه و آمریکا) خود را اسیر مشکلات موجود در روابط دوجانبه نمی کنیم. ما باید به همراه یکدیگر روی مسائل جهانی که به مراتب مهمتر از روابط مسکو و واشنگتن هستند، کار کنیم.»

این دیپلمات بلندپایه در عین حال تاکید کرد که برای روسیه هم برنامه های موشکی و هسته‌ای کره شمالی غیرقابل قبول است، همانطور که مسکو مخالف راه حل نظامی برای مشکلات موجود در شبه جزیره کره است.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین از مقامات پیونگ یانگ خواست تا از برنامه‌های هسته‌ای خود دست برداشته و "رژیم عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی و کنترل" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رعایت کنند و به کنوانسیون های مربوط به ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی بپیوندند.

واسیلی نبنزیا در عین حال تاکید کرد: «البته همه باید بدانند، تا زمانی که مقامات کره شمالی امنیت خویش را در معرض خطر می بینند، حرکت کردن به سمت خلع سلاح هسته‌ای در منطقه شبه جزیره کره غیرممکن خواهد بود. برای اینکه پیونگ یانگ برگزاری مانورهای گسترده مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی و یا استقرار نیروهای نظامی و بمب افکن‌های راهبردی آمریکا در منطقه را یک تهدید مستقیم برای خود می بیند.

این مقام روس همچنین یادآور شد که تحریم ها علیه کره شمالی نباید برای «خفه کردن اقتصاد» این کشور مورد استفاده قرار بگیرد. به عقیده نبنزیا، تحریم‌های یکجانبه علیه پیونگ یانگ نیز «آسیب رساننده و غیرقانونی» است، همانطور که ماجراجویی‌های نظامی پیرامون این کشور ممکن است «عواقب فاجعه آمیزی» برای ثبات و امنیت منطقه به بار آورد.

همه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته به اتفاق آراء به قطعنامه‌ای برای گسترش تحریم‌ها علیه کره شمالی در رابطه با آزمایشات موشکی-هسته‌ای این کشور رای مثبت دادند.

منبع: تسنیم

802

کد خبر: 823594

وب گردی

وب گردی