جلوگیری از ایجاد ناگهانی حفره ها و  نشست های عمیق در خیابان ها

اقدامات مشترک شهرداری منطقه 11 و مرکز مطالعات ژئوتکنیک شهرداری تهران برای شناسایی حفره های زیرسطحی معابر به منظور پیش گیری از ایجاد ناگهانی حفره ها و  نشست های عمیق در خیابان ها به ثمر رسید.

به گزارش ایسکانیوز محمد علی شاه حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 11 تهران ضمن اعلام این خبر گفت: طی سالیان گذشته شاهد گزارشات متعددی در خصوص ایجاد ناگهانی حفره ها و نشست های عمیق در سطح آسفالت خیابان ها و معابر در شهر تهران بوده ایم که خسارات زیادی را نیز تاکنون به بار آورده است.

شاه حسینی افزود: یکی از علت های این امر که شهر تهران را نیز با خطر جدی رو به رو کرده؛ کاهش سطح آب های زیرزمینی بوده که به موجب آن مشخصات لایه های خاک را به ویژه در مناطق با خاک نامرغوب دچار دگرگونی کرده که مشکلاتی را از قبیل نشست لایه های خاک، ایجاد حفره های عمیق در لایه های سطحی و نیمه سطحی خاک و کاهش مقاومت خاک به دنبال داشته است.

وی خاطر نشان کرد: منطقه 11 شهر تهران نیز به دلیل قرارگیری بر روی سطحی از زمین با لایه های عمیق خاک دستی و نامرغوب به ویژه در محدوده خیابان امام خمینی تا خیابان شوش در معرض چنین خطراتی قراردارد.

به گفته شاه حسینی همین امر موجب شده تا معاونت فنی و عمرانی این منطقه از سال 1392 تا کنون اقدام به انجام کارهای موثری در خصوص شناسایی مشخصات لایه های خاک منطقه و حفره های محتمل ایجاد شده در لایه های زیرسطحی معابر انجام دهد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 11 ادامه داد: از جمله اقدامات موثر می توان به برگزاری جلسات تخصصی متعدد و همکاری دوجانبه این معاونت با مرکز مطالعات ژئوتکنیک شهر تهران در خصوص تعیین حفره های زیرزمینی معابر مهم این منطقه با استفاده از دستگاه GPR اشاره کرد که نتایج موثری را در بر داشته است. به عنوان مثال، طی دوماه اخیر با استفاده از این دستگاه که با انتشار امواج به داخل زمین، محل حفره های زیرزمینی را شناسایی می کند؛ دو مورد حفره های زیرسطحی نسبتا عمیق در زیر آسفالت خیابان ولی عصر شناسایی شده و نسبت به پرنمودن و رفع خطرات احتمالی آن اقدامات لازم انجام شده است.

او تأکید کرد : این اولین باری است که جلوگیری از بروز حادثه، با تکیه بر مطالعات و برداشت های فنی انجام شده است.

بر اساس این گزارش از دیگر اقدامات معاونت فنی و عمرانی منطقه 11 جمع آوری و طبقه بندی گزارشات مطالعات مکانیک خاک برخی پروژه های عمرانی احداث شده توسط منطقه و نیز بخش خصوصی و ارسال به مرکز مطالعات ژئوتکنیک شهرداری تهران در راستای تهیه نقشه پهنه بندی ژئوتکنیکی سطح منطقه و شهر تهران بوده که خوشبختانه در تیرماه سال جاری از اولین ویرایش نقشه مذکور توسط شهردار تهران رونمایی شد.

700

کد خبر: 823663

وب گردی

وب گردی