پیونگ یانگ تا کجا پیش می رود؟!

چالش های کره شمالی با تصویب تحریم های جدیدی که به رهبری آمریکا در شورای امنیت سازمان متحد تصویب شد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌ان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین نشست خود ضمن بررسی وضعیت کره شمالی، این کشور را به علت تست موشک های بالستیک بین قاره ای و ایجاد خشونت و تهدید در جهان تحریم کرد.

این تحریم ها با 15 رای و به اتفاق آراء به عنوان قطعنامه 2371 در قبال پیونگ یانگ به تصویب رسید.

در این تحریم ها خرید زغال سنگ، آهن، سنگ معدن، سرب، سنگ سرب و غذاهای دریایی از این کشور ممنوع شد. همچنین تحریم ها مسائلی چون مبادلات بانکی و سرمایه گذاری مشترک با کره شمالی را ممنوع کرد.

طبق بیانیه نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد درآمد سالانه کره شمالی طی این تحریم ها به یک سوم کاهش خواهد یافت.

از طرفی طبق این قطعنامه، کشورها از استخدام کارگران کره شمالی نیز محروم خواهند بود. چرا که درآمد آنان نیز می تواند به طریقی به کره شمالی برسد.

این بیانیه می گوید تصویب چنین تحریم هایی علیه کره شمالی به معنی قوی ترین تحریم های تاریخ در قبال تست موشک های بالستیک محسوب می شود که توسط شورای امنیت انجام شده اند.

قطعنامه 2371 به وضوح از تحریم 9 فرد حقیقی و 4 کسب و کار در همین رابطه خبر می دهد.

از سویی چین تحریم های جدیدی را علیه کره شمالی تصویب نمی کند و به همین تحریم ها بسنده می کند و صادرات نفت به کره شمالی کماکان ادامه می یابد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که برای تعطیلات به نیوجرسی سفر کرده است در توئیتر خود ضمن اشاره به تصویب تحریم های جدید علیه کره شمالی نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها با آراء 15 در برابر 0 پیونگ یانگ را تحریم کرده است. یعنی چین و روسیه نیز در کنار ما به این تحریم های بزرگ مالی رای داده اند!

دونالد ترامپ پس از تجربه بحران های جدی با روسیه و چین از این رای‌گیری خوشحال بود. چرا که این دو کشور در کنار آمریکا به کاهش درآمدهای سالانه کره شمالی و تحریم این کشور رای مثبت دادند. رای‌گیری که به موجب آمد درآمد کره شمالی از 3 بیلیون دلار در سال به 1 بیلیون دلار در سال کاهش پیدا کرد.

به ویژه تحریم های مربوط به خرید زغال سنگ کره شمالی که پیامدهایی جدی برای این کشور به همراه خواهد داشت و حالا دیگر به به قطعنامه ای وابسته است که آن را به صنایع نظامی و اتمی پیونگ یانگ پیوند زده است.

فرانسیس دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد اعلام کرد کره شمالی حالت 4G را گذرانده است. این حالت چهارگانه ای از خطر محسوب می شود که شامل، جهانی، رو به رشد، کشنده و آماده انجام است.

متئو ریکروفت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد از پرتاب موشک های بالستیک بین قاره ای توسط کره شمالی، به عنوان تحقیر و نادیده گرفتن شورای امنیت سازمان ملل متحد یاد کرد.

چین و چند کشور دیگر کماکان تمایل دارند تا در انتظار گفت و گو کره شمالی و آمریکا باقی بمانند.

نیکی هیلی درباره مذاکره آمریکا و کره شمالی گفت: ما خواهان مذاکره با آن ها هستیم. اما آن ها ابتدا باید رفتارهای بی اباء خود را کنار بگذراند.

وی در ادامه گفت: این تحریم ها حاصل هفته ها تلاش توسط چین و آمریکا است و از دولت این کشور به علت همکاری در زمینه تحریم پیونگ یانگ تشکر می کنیم.

هرچند که کماکان اختلاف های بسیاری میان پکن و واشنگتن باقی مانده است. چین همپیمان کره شمالی محسوب می شود.

لیو جیئی، سفیر چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مصاحبه خود، ضمن ابراز نارضایتی نسبت به استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی، این عمل را راه حلی مناسب برای مقابله با کره شمالی ندانست و اعلام کرد اینکار باعث پایان آزمیشات موشکی پیونگ یانگ نخواهد شد.

نیکی هیلی در پاسخ به این انقاد سفیر چین گفت: آمریکا خود را موظف می داند تا در قبال خود و همپیمانانش محتاطانه عمل کند و از آن ها حمایت نماید.

این در حالی است که چین مجددا تاکید کرد که خواستار جمع آوری سامانه های تاد از کره جنوبی می باشد.

رکس تیلرسون نیز طی یک سخنرانی اعلام کرد این کشور خواستار براندازی رژیم در کره شمالی نیست .

آلکسیویچ نبنزیا، سفیر جدید روسیه در سازمان ملل متحد نیز طی اظهارات درباره سخنان رکس تیلرسن گفت: امیدوارم که او درباره بقاء حکومت در کره شمالی صادقانه سخن بگوید.

وانگ ژی، وزیر خارجه چین نیز تصویب این تحریم ها را ضروری دانست و تصویب آن ها را پایان کار ندانست. او هدف از تحریم ها را بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره و تحقق صلحی پایدار در شبه جزیره کره اعلام کرد.

این در حالی است که کره شمالی تاکید دارد که به فعالیت های هسته ای خود ادامه خواهد داد.

سونگ کیونگ کو، از اساتید و کارشناسان دانشگاه هاوایی که سابقه عضویت در بخش تحقیقات وزارت خارجه کره جنوبی را در کارنامه دارد، معتقد است کیم جونگ اون به تهدیدها و تحریم های علیه پیونگ یانگ پاسخ نخواهد داد.

وی گفت: کره شمالی دارای یک دیکتاتوری مطلق است. این دیکتاتوری به قدری قربانی داشته است که حتی حاضر است خودش را نیز قربانی کند.

آندری لانکو، استاد دانشگاه کوک‌مین سئول نیز می گوید: پیونگ یانگ هیچ اهمیتی به تحریم های شدید اقتصادی نمی دهد و به راه هسته ای خود ادامه خواهد داد.

801

کد خبر: 823690

وب گردی

وب گردی