تهران – ایسکانیوز: پژوهشگران گروه اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس با هدف توسعه سیستم های جایگزین برای تولید انسولین طی یک پژوهش موفق به انتقال ژن پروانسولین انسانی به قارچ صدفی و آنالیز آن شدند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر صدیقه فابریکی، مجری این طرح تحقیقاتی که آن را با راهنمایی دکتر مختار جلالی و دکتر ابرهیم محمدی گل تپه از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اجرا کرده است، اظهار کرد: دیابت بیماری است که در اثر آن بدن نمی تواند انسولین تولید و یا به طور موثر از آن استفاده کند. اگر چه انسولین نوترکیب به طور تجاری در باکتری و یا مخمر تولید می شود، ولی نیاز به توسعه سیستم های جایگزین برای تولید انسولین وجود دارد.


وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد قارچ های خوراکی گفت: استفاده از قارچ های خوراکی برای تولید داروهای زیستی که با پیشرفت های اخیر در زمینه بیولوژی مولکولی امکان پذیر شده است، دارای تمام مزیت های سیستم های مبتنی بر گیاه (نظیر هزینه پایین تولید) به همراه ویژگی های منحصر به فرد قارچ هاست. این ویژگی های منحصر به فرد از بیولوژی قارچ ها و ماهیت سیستم تولید آنها نشات می گیرد.


وی در تشریح پروژه تحقیقاتی خود افزود: برای این منظور ناقل دوتایی pCAMBCTB-INS حاوی زیر واحد B سم وبا که به ژن پروانسولین انسانی الحاق شده بود، تحت کنترل پیشبرنده gpd ساخته شد و با استفاده از روش انتقال ژن مبتنی بر اگروباکتریوم به بافت ژیل قارچ صدفی منتقل شد. شرایط تراریختی قارچ صدفی جدایه ایرانی (Iran1649c) از جنبه های مختلفی نظیر غلظت سوسپانسیون باکتری و دمای هم کشتی قارچ و باکتری بهینه سازی شد.


وی خاطرنشان کرد: پس از هم کشتی قارچ و باکتری، بافت های ژیل در محیط گزینشگر حاوی هیگرومایسین و سفوتاکسیم کشت شدند. پس از تایید قارچ های تراریخت با استفاده از آزمون PCR با آغازگرهای اختصاصی درج پایدار ژن ترکیبی CTB و پروانسولین در ژنوم قارچ صدفی با آزمون لکه گذاری سادرن تایید شد. همچنین بیان این ژن ترکیبی در سطح رونویسی و پروتئین مورد تایید قرار گرفت.


دکت رفابریکی در پایان تاکید کرد: با توجه به نتایج این تحقیق و بیان موفق ژن های خارجی در قارچ تراریخت، می توان به توسعه و تولید داروهای زیستی در قارچ های خوراکی امیدوار بود.

کد خبر: 82373

وب گردی

وب گردی