سالیانه ۹۵ هزار نفر به بیماران  مبتلا به سرطان در ایران افزوده می شود

عضو انجمن سرطان ایران گفت: سالانه حدود ۹۵ هزار بیمار جدید به شمار مبتلایان به این بیماری در ایران افزوده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، پروفسور ناصر پارسا در جلسه هیئت مدیره موسسه خیریه امام حسین (ع)، مرکز حمایت از بیماران مبتلا به سرطان ساوه، افزود: سرطان یکی از ۳۳ هزار بیماری شناخته شده در دنیاست. بیش از ۲۷۰ نوع سرطان شناخته شده است که هر کدام درمان خاص خود را می طلبد.

وی، جراحی، شیمی درمانی و ... را از جمله راه‌های سنتی درمان بیماری سرطان دانست و گفت: مهم‌ترین شیوه برای درمان سرطان به کارگیری سیستم ایمنی بدن است. در این روش با تغذیه سالم و پرهیز از تغذیه غلط و تقویت سیستم ایمنی به جنگ با سرطان می‌رویم.

وی در ادامه با اشاره به ۱۰ عامل برای مبارزه با سرطان از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: اگر تنها هفت عامل از این ۱۰ عامل را رعایت کنیم ۴۰ درصد آمار مبتلایان به سرطان در کشور کاهش خواهد یافت که مهم‌ترین آنها عدم مصرف دخانیات است.

پارسا تصریح کرد: دخانیات عامل اصلی ابتلا به سرطان است و به ویژه آمار بالای مصرف قلیان در بین جوانان این آمار را به طور چشمگیری افزایش داده است. اگر مصرف دخانیات کنار گذاشته شود، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و می توان به راحتی به جنگ با سرطان پرداخت. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف سبزیجات و لبنیات و روش‌های صحیح تغذیه صورت خواهد گرفت تا بتوانیم با تغذیه درست به مبارزه با سرطان و بیماری دیگری مانند دیابت که دو بیماری نهفته در انسان هستند، بپردازیم. در تقویت سیستم ایمنی بدن باید به گونه‌ای بدن را مقاوم کرد که گلبول‌های سفید بتوانند هر سلول سرطانی که بوجود آمده است را نابود کنند.

وی در ادامه گفت: باید به گونه‌ای در حوزه درمان بیماری سرطان عمل کرد که بیماران مبتلا به سرطان درد و رنجی جز رنج بیماری نداشته باشند و استرس‌های ناشی از هزینه‌های درمان، درد و رنج بیماران را افزایش ندهد. اینجاست که نقش مراکز حمایتی و موسسات خیریه نظیر موسسه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در ساوه بیشتر احساس می شود که با خدمات دهی به بیماران موجب کاهش درد و رنج آنان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه

در حال حاضر ۵۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان، درمان می‌شوند و ۵۰ درصد مابقی نیز به یک پروسه ۱۰ ساله برای درمان نیاز دارند و انتظار می‌رود که با پیشرفت علم پزشکی تا دهه آینده بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان، درمان شوند

وی گفت: در گذشته تنها ۱۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان، درمان می‌شدند و ۹۰ درصد بیماران فوت می‌کردند، اما در حال حاضر ۵۰ درصد بیماران درمان می‌شوند و علت آن اولا تشخیص زودرس با آزمایشات مختلف و ثانیا افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به گذشته در مورد بیماری سرطان، به روز شدن اطلاعات مردم با فعالیت در شبکه‌های مجازی و اینترنت و نیز پیشرفت‌های قابل توجه علوم پزشکی است.

پارسا با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان بالای ۶۰ سال سن دارند، افزود: یکی از دلایل مرگ و میرهای افراد مبتلا به سرطان با سن کمتر در گذشته، نبود واکسن است که مرگ‌های زودرس را رقم می‌زد ولی امروزه اینطور نیست. در آن روزها سطح بهداشت مردم پائین بود و عامل انتقال عفونت و نهایتا آمار بالای بیماری سرطان در جامعه وجود داشت.

وی، شایع‌ترین نوع سرطان میان مردان را سرطان معده و در بین زنان سرطان پستان دانست و گفت: علت عمده بیماری سرطان، تغذیه ناسالم است و چون زنان از نظر حجم غذا نسبت به مردان کم‌خوراک‌تر هستند، در بین زنان سرطان معده در رتبه دوم قرار دارد.

وی، بدترین سرطان را در بین ۲۷۰ سرطان شناخته شده، سرطان لوزالمعده دانست و گفت: لوزالمعده انسولین‌ساز است و این هورمون میزان قند خون را نرمال نگه می‌دارد، لذا اختلال در کار آن برای فرد دردآور است. در میان مردان بعد از سرطان معده، سرطان مثانه، روده بزرگ و پروستات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پارسا عامل دیگر در بروز سرطان را آلودگی زیست محیطی بیان کرد و گفت: جهان روز به روز آلوده‌تر می‌شود و این افزایش آلودگی منجر به افزایش مبتلایان به سرطان خواهد شد. از این رو باید مرحله تشخیص این بیماری را در بین مردم تقویت کرد تا درمان راحت‌تر و آسان‌تر شود.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل موسسه خیریه امام حسین (ع) مرکز حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در ساوه نیز گفت: براساس آمارهای جهانی از هر ۱۰۰ هزار نفر در دنیا ۱۳۰ نفر مبتلا به سرطان هستند؛ در حالی که در ساوه با جمعیت نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر حدود ۳۵۰ نفر مبتلا به سرطان شناسایی شده‌اند.

براساس آمارهای جهانی از هر ۱۰۰ هزار نفر در دنیا ۱۳۰ نفر مبتلا به سرطان هستند؛ در حالی که در ساوه با جمعیت نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر حدود ۳۵۰ نفر مبتلا به سرطان شناسایی شده‌اند

سیدسبحان حبیبی افزود: آمار مبتلایان به سرطان در ساوه که در این موسسه ثبت شده است با آمار جهانی تطابق ندارد و این بدان معنا نیست که آمار سرطان در ساوه همین ۳۵۰ نفر است بلکه بیش از اینهاست، اما شناسایی نشده‌اند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها به منظور معرفی مراکز حمایت از بیماران سرطانی به مردم در راستای ثبت آمار مبتلایان به سرطان در این موسسات اظهار کرد: اگر بیماران مبتلا به سرطان در این موسسات تحت پوشش قرار گیرند، اولا آمار دقیقی از این بیماران خواهیم داشت و ثانیا از خدمات حمایتی و یارانه دولت بهره‌مند خواهند شد؛ به عنوان مثال هزینه حدود هشت میلیونی تهیه یک دارو به ۴۰۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

حبیبی در ادامه با نحوه کسب درآمد این موسسه از طریق واریز نقدی به حساب بانکی توسط خیرین و مردم، صندوق صدقات، قبوض اشتراکی ماهیانه و مراجعات مردمی اشاره کرد و گفت: در چهار ماهه سال جاری ۹۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان توسط مردم به موسسه کمک نقدی شده است که تاکنون ۸۷ میلیون تومان آن بین بیماران تحت پوشش هزینه شده است.

700

کد خبر: 823786

وب گردی

وب گردی