صاحب اصلی تابلوهای بدون شناسنامه کیست؟ دعوای بی نتیجه فرهنگستان هنر و بانک پاسارگاد

طی روزهای اخیر علی معلم‌دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر در قالب نامه‌ای سرگشاده به ماهیت 500 تابلوی بدون شناسنامه در فرهنگستان هنر اشاره کرده است. تابلوهایی که گفته می‌شود متعلق به بانک پاسارگاد است. دعواهای فرهنگستان هنر و بانک پاسارگاد این مساله را به قوه قضائیه کشانده است تا در آنجا در مورد صاحبان اصلی این آثار تصمیم‌گیری شود.

به گزارش ایسکانیوز، علی معلم‌دامغانی با انتشار نامه‌ای در رسانه‌ها در مورد 500 اثر هنری‌ای که در فرهنگستان هنر نگهداری می‌شود، آورده است: «یک بیزینس‌من که ۵۰۰ اثر دارد و در جایی دپو می‌کند، حداقل باید کاغذ خرید و سند داشته باشد، حال این تابلوها از کجا خریداری شده‌اند، نمی‌دانیم.»

به گفته رئیس فرهنگستان هنر، بیش از 500 تابلو از آثار نقاشان ایرانی به بهانه نمایشگاه و... ‌ بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده و در اختیار این نهاد فرهنگی است. شرکت پارس آریان به سرپرستی علی‌اکبر امین‌تفرشی مدعی مالکیت آن است که باید اثبات شود.

معلم‌دامغانی در گفت‌وگویی که با «فارس» انجام داده به این موضوع اشاره کرده و گفته است: «آن اوایل که شرکت «پارس آریان» راه‌اندازی شده بود، 130 اثر را در نمایشگاه موسسه فرهنگی هنری صبا(وابسته به فرهنگستان هنر) به معرض نمایش گذاشتند، اما بعد با پرداخت مبلغ اندکی تلقی اجاره کردند و هر زمان که می‌خواهند تابلویی را می‌آورند یا می‌برند. ‌این آمدن و رفتن وجهی ندارد و به نظر می‌رسد از نام فرهنگستان هنر سوءاستفاده می‌شود.»

صحبت از 500 تابلو در حوزه هنرهای تجسمی در حالی مطرح می‌شود که معلم‌دامغانی به این مساله تاکید کرده این همکاری در زمان ریاست او شکل نگرفته و به زمان مدیریت زارع که در فاصله سال‌های 81 تا 88 مدیر مرکز فرهنگی هنری صبا بوده است برمی‌گردد. معلم‌دامغانی در خلال گفت‌وگویی که با رسانه‌ها انجام داده این سوال را مطرح کرده که چرا باید این تابلوها به فرهنگستان راه یابند؟ و خودش هم در پاسخ اشاره می‌کند چون نام فرهنگستان اعتبار می‌دهد و قیمت تابلوها هم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس فرهنگستان هنر تاکید کرده است: «دو نفر از کارمندان صبا با شرکت مذکور همکاری کرده‌اند و این یکی از شکایت‌های ماست. آثاری طی دو سه نوبت از مرکز خارج شده که مدارک آن موجود است. پس از آگاهی از موضوع، وقتی نماینده آنها برای بردن باقی آثار رجوع کردند، از آنها سند طلب کردیم و گفتیم آثار در اینجا می‌ماند تا تکلیف آن مشخص شود.»

اما آنچه مهم‌ترین بخش صحبت‌های علی معلم‌دامغانی در این زمینه را تشکیل می‌دهد این است که او اشاره می‌کند تابلوهایی که وجود دارند، هیچ کدام کارشناسی نشده‌اند و اصلا معلوم نیست کدام‌یک اصالت دارد و کدام‌یک از اصالت هنری و ارزش‌های تجسمی برخوردار نیستند. کما اینکه درباره تابلوهای سهراب سپهری این سوال را مطرح کرده که آیا آثار را در زمان حیات از خود او خریده‌اند یا از خانواده‌اش؟ معلم‌دامغانی حتی به مساله جعل یا سندسازی دراین زمینه هم اشاره دارد.

با این‌حال، معلم‌دامغانی هدف از رسانه‌ای کردن چنین موضوعی را احقاق حق قلمداد می‌کند و آن را قابل پیگیری می‌داند. او به این مساله اشاره می‌کند که علاوه‌بر خبری که منتشر کردیم این موضوع را به صورت خاص و مشروح‌تر به رئیس سه قوه شرح داده‌ایم و تقاضا داریم برای احقاق حقوق هنرمندان و اعاده حیثیت از محیط‌هایی مانند فرهنگستان هنر اقدام کنند.

از سوی دیگرغلامرضا نامی، مشاور هنری بانک پاسارگاد در گفت‌وگویی که با «ایسنا» درباره آثار هنری مورد اشاره در نامه رئیس فرهنگستان هنر انجام داده، گفته است: «بانک پاسارگاد در دوران ریاست میرحسین موسوی در فرهنگستان هنر، قراردادی را با موسسه فرهنگی و هنری صبا بست که زیر نظر فرهنگستان هنر است و آثار برخی هنرمندان را خریداری کرد که همانجا به‌عنوان موزه و محل نمایش آثار، نگهداری می‌شد.»

نامی همچنین به این مساله اشاره کرده است که در قرارداد بسته‌شده، مبلغی برای نگهداری آثار در موزه فرهنگستان هنر پرداخت می‌شد. بعد از مدتی، موسسه صبا درخواست کرد که مبلغ قرارداد چندین برابر افزایش پیدا کند که شرکت «پارس آریان» با این موضوع موافقت نکرد. آقای معلم‌دامغانی هم درِ موزه را بست و مسئولان شرکت را به آنجا راه نداد. در طول سال‌های گذشته وقتی می‌خواستیم یک اثر را برای ترمیم، قاب شدن یا ارائه در حراجی‌ها، از محل نگهداری‌اش خارج کنیم، نامه می‌زدیم و بعد از اجازه‌، یک اثر را از فرهنگستان هنر خارج می‌کردیم تا اینکه به کلی جلوی این روند گرفته شد.

بانک پاسارگاد یکی از خریداران اصلی و بزرگ آثار هنرهای تجسمی است. نام این بانک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریدان آثار هنری حراج تهران نیز مطرح است. این مسائل در مورد آثار منتسب به این بانک در حالی رخ می‌دهد که برخی کارشناسان و هنرمندان از نبود قوانین مدون در مورد مالکیت آثار تجسمی و نظارت بر بازارهای فروش آن خبر می‌دهند.

منبع: روزنامه فرهیختگان
501

کد خبر: 823801

وب گردی

وب گردی