خصوصی‌سازی به علت نگاه درآمدی دولت ناموفق بوده است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور نگاه درآمدی دولت را یکی از دلایل شکست خصوصی سازی در کشور دانست و گفت: ذهنیت دولتمردان علت عدم توفیق در زمینه خصوصی‌سازی است و به اصطلاح عامیانه هم خدا را می‌خواهند و هم خرما را.

به گزارش ایسکانیوز، پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور با بیان اینکه در 3 برنامه 5 ساله‌ای که در کشور اجرا کردیم در هر سه آنها به خصوصی‌سازی اشاره شده است، گفت: در برنامه سوم سازمان خصوصی‌سازی با اصلاح قانون ایجاد شد و سازمان ملی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی تاسیس شد.

او با بیان اینکه قبل از آن نیز اقداماتی توسط وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی برای خصوصی‌سازی انجام می‌گرفت، گفت: از خرداد 84 این فعالیتها به شکل متمرکز در این سازمان انجام می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور با بیان اینکه اگر اصل 44 قانون اساسی زمانی که ابلاغ شد اجرا می‌شد انقلاب اقتصادی صورت می‌گرفت، گفت: اما این اتفاق رخ نداد و آن نتیجه‌ای که باید از خصوصی‌سازی صورت بگیرد اتفاق نیفتاد.

پوری‌حسینی با بیان اینکه اجرای اصل 44 و سازمان خصوصی‌سازی دو بخش مجزا است، گفت: سازمان خصوصی‌سازی بخشی از اجرای اصل 44 قانون اساسی است و همه فعالیت های خصوصی‌سازی مرتبط با این نهاد نیست و اگر نتیجه موفقی در این زمینه به دست نیامده است مقصر سازمان خصوصی‌سازی نیست چرا که این سازمان بیشترین تلاش را در این زمینه انجام داده است اما نهادهای ذیربط دیگر همکاری لازم را جهت اجرای آن انجام نداده‌اند.

او چرایی عدم توفیق در زمینه خصوصی‌سازی را ذهنیت دولتمردان چه در گذشته و حال دانست که به اصطلاح عامیانه هم خدا را می‌خواهند و هم خرما را.

پوری حسینی گفت: چرا که دو هدف متمایز از هم در این زمینه وجود دارد یا هدفمان از خصوصی‌سازی ارتقای کارایی و بهره‌وری است که مبنا نیز در خصوصی‌سازی همین ذکر می‌شود یا به فکر این هستیم که برای دولت کسب درآمد کنیم و این موردی است که دولت‌ها در عمل دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور با بیان اینکه نمی‌شود هم نگاه درآمدی داشته باشیم و هم انتظار افزایش کارایی و بهره‌وری گفت: موانعی وجود دارد که باعث فقدان مدیریت کارا می‌شود، اما به این چیزها توجهی نمی‌شود و هدف این است که به بالاترین قیمت مزایده واگذار شود و به اهلیت آن توجه نمی‌شود.

پوری‌حسینی با بیان اینکه اگر بدنبال نجات واحد تولیدی دولتی به سمت توسعه و اشتغال، افزایش بهره‌وری و عدم فروش زمین‌های آن و تغییر کارایی آن هستیم باید به دنبال اهلیت باشیم و واحد را به فردی که مدیر است و بالاترین اهلیت را دارد واگذار کنیم، گفت: در پای عمل هیچ کس در کشور قاطعیت این کار را ندارد.

او با بیان اینکه در قانون اصل 44 نیز به بحث اهلیت اشاره شده است گفت: در مواردی که مزایده‌ها به نتیجه نرسید مذاکره را برای واگذاری جایز دانستند اما اکنون اجازه چنین کاری را سازمان خصوصی‌سازی ندارد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور با بیان اینکه در سال 94 حدود 90 درصد از مزایده‌ها برای واگذاری ناموفق بود و علت آن قیمت پایه بالا بود گفت: در سال 95 با تلاشهای فراوان 65 درصد از واگذاری‌ها به ثمر رسید.

منبع:تسنیم

402

کد خبر: 823810

وب گردی

وب گردی