لاوروف درباره تحریم های روسیه با تیلرسون گفت و گو کرد

وزیر امور خارجه روسیه در پی دیدار با همتای آمریکایی خود در شهر مانیل، پایتخت فیلیپین اعلام کرد که در این دیدار وی درباره اقدامات تلافی جویانه روسیه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور اشاره کرده و به وزیر خارجه آمریکا توضیحات لازم را درباره پیامدهای این اقدامات داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از دیدارش با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان آ.سه.آن در پایتخت فیلیپین گفت: تیلرسون در این نشست در ابتدا مسئله جزئیات مربوط به تصمیماتی که ما به منظور پاسخ به لایحه تصویب شده تحریم‌های اخیر آمریکا علیه روسیه در کنگره اشاره کرد و به این مسئله علاقه نشان داد. ما در این باره به او توضیحاتی را دادیم. این اقدام بر اساس گفته‌هایی که طی یک مصاحبه اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح شد صورت گرفت. در این مصاحبه همه چیز با دقت توضیح داده شد از جمله دلایل ما برای اتخاذ تصمیم‌هایمان بعد از انتظارات طولانی مدت از بابت خودداری آمریکا از رویارویی با روسیه.

در ادامه سرگی لاورف گفت که او در نشست با تیلرسون به او لزوم همکاری دو کشور در زمینه امنیت سایبری را یادآور شده است. این اولین دیدار تیلرسون با لاوروف بعد از اعلام تصویب تحریم‌های ضد روسی جدید آمریکا بوده است.

لاورف خاطرنشان کرد: مسکو عقیده دارد که روابط میان وزارت خارجه آمریکا و وزارت امور خارجه روسیه در زمینه مسائل امنیت سایبری مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما در این نشست درباره همکاری در حوزه‌های مختلف بحث کردیم و تفاهم‌های حاصل شده در دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در شهر هامبورگ آلمان را نیز از جمله در مورد لزوم همکاری در حوزه امنیت سایبری مبارزه با جرایم سایبری، پیشگیری از جرایم سایبری و مسائل مربوط به روابط ما در مورد مشکلات گوناگون بین‌المللی را یادآوری کردیم. مسئله کره شمالی و مشکل هسته‌ای شبه جزیره کره نیز یکی از عناوین صحبت‌های ما بود.

لاوروف یادآور شد که معتقد است همتایان آمریکایی‌اش آماده ادامه گفت‌وگو با مسکو درباره مسائل پیچیده به رغم تنش‌های دو جانبه و تحریم‌های ضد روسی جدید آمریکا هستند.

او گفت: ما آمادگی همتایان آمریکایی خود برای ادامه گفت‌وگو را حفظ کردیم. از نظر من جایگزینی برای آن وجود ندارد.

لاوروف خاطرنشان کرد تیلرسون تایید کرده قرار است نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات اوکراین در آینده نزدیک به روسیه سفر کند.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: تیلرسون تایید کرد که قرار است کورت ولکر، نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات اوکراین با ولادیسلاوسورکف نماینده روسیه در آینده نزدیک تماس پیدا کرده و دیدار کند.

لاوروف گفت که ولکر پیش از این به کی‌یف، پاریس، برلین و لندن هم سفر کرده است و ما علاقمند به شنیدن صحبت‌های این نماینده آمریکا درباره وضعیت فعلی امور هستیم.

همچنین لاوروف اظهار داشت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در دیدار خود در ماه سپتامبر توجه ویژه‌ای به مسئله کره شمالی داشته باشند.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما خودمان را برای نشست بعدی رهبرانمان آماده می‌کنیم و انتظار داریم در این نشست ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در مورد مسائل کلیدی از جمله در ارتباط با روابط دو جانبه، همکاری در حوزه مسائل بین‌المللی بحث کرده و توجه ویژه‌ای به موضوع کره شمالی اختصاص دهند.

منبع: ایسنا

801

کد خبر: 823818

وب گردی

وب گردی